Siden 1997 har Toyotas store mellemklasse bil heddet Avensis, og har de sidste mange år ligget i toppen i salgsstatistikken, hvor der udkæmpes hårde kampe mod primært VW Passat og Ford Mondeo for at være den bedst sælgende bil i denne klasse. Bilerne er meget populære hos den store familie, men også som firmabil.

Facelift anno 2012
Den nuværende Avensis kom på markedet i 2009, men er senest blevet faceliftet her i starten af 2012. Det har blandet andet betydet en markant ændret front, ny bagende med nyt lygtedesign, men vigtigst af alt, en opdateret dieselmotor.

Den 2,0 liters common rail dieselmotor byder nu på et EU-mix på 21,7 km/l ved hjælp af en ny turbolader og et ændret forbrændingskammer. Som altid tager vi disse officielle tal med et gran salt, og ser selv hvordan det ser ud efter en uges blandet kørsel. Her nåede vi acceptable 17,6 km/l, og det var efter en god blanding af motorvejs-, landevejs- og bykørsel.

Den 2,0 liters motor yder 124 hk og har et drejningsmoment på 310 Nm. Det gør ikke Avensis til nogen sportsvogn, men i de fleste tilfælde savner man ikke kræfter. De 310 Nm er tilstede fra 1.600-2.400 o/min, hvilket sikrer en behagelig jævn kørsel uden behov for mange gearskift. Bilen kan, som standard, trække en campingvogn på 1.600 kg.

Vi kunne dog godt ønske os en blødere og mere støjsvag motorgang, hvor man især med en kold motor tydeligt hører dieselkværnen, og selv om motoren bliver varm er der lidt for meget knurren tilbage.

Kendetegn
Et af kendetegnene ved Toyota-bilerne er forholdsvis høje priser. Tilbage i år 2000 kostede en basis Avensis godt 205.000 kr. - i dag koster basismodellen 285.000 kr. Et andet, og mere positivt kendetegn, er det meget gode ry for solid kvalitet og gennemprøvet teknik, som er med til at holde priserne på de brugte biler oppe. Derfor behøver man ikke være så ked af, at skulle betale lidt ekstra ved kasse 1 - for en Toyota holder sin værdi usædvanligt godt.

Ulemper
Den solide kvalitet og gennemprøvede teknik har dog også sine ”ulemper”. Generelt er Toyota meget forsigtige med at ændre sig og være ”smarte”. Dette resulterer i, at nogle ser på Toyota-bilerne som værende kedelige og usexede - det kan jeg ikke være helt uenig i.

Prøv at sammenligne en Avensis med en Mazda 6 – hvem oser af sex? En anden detalje er f.eks. displayet til klimaanlægget – samme display finder man i en 7 år ældre Avensis – bevares, det virker som det skal, men smart og pænt er det ikke.

Behagelig kabine
Men udover det kedelige display, så byder Avensis faktisk på en ganske behagelig kabine. Der er INGEN overraskelser – knapperne er store, sidder hvor de skal, instrumenterne er store og let læselige. Radio og telefon betjening er integreret i rattet, mens betjeningen til fartpiloten sidder som en ekstra arm.

Kabinen byder på god plads til alle passagerer, og bagagerummet klarer 543 liter.

Udstyr
Modellen vi her tester er 2,0 D-4D T2 Touch, som koster 399.998 kr. T2 udstyret indeholder blandt andet 2-zones klimaanlæg, læderrat og gearknop, bakspejl med automatisk nedblænding, spejle med LED-blinklys, fartpilot, regnsensor, sædevarme og Touch multimediesystem med 6.1” touch screen, bakkamera, radio/cd, Bluetooth streaming af musik, tilslutning af iPod/mp3 samt tripinformation og bilindstillinger.

Multimediasystemet skal have rosende ord med på vejen, for her er Toyota med på noderne, og det integrerede bakkamera er utroligt lækkert, når man skal manøvrere den store stationcar rundt på en smal parkeringsplads.

Som tillæg til Touch systemet kan man yderligere købe en Go Plus navigations pakke, som indeholder navigation med 3D byplan og lande-mærker, sms, email, kalender, avanceret stemmegenkendelse mv.. Systemet kan fungere sammen med en smartphone og de apps der ligger der på. Prisen for denne legestue er 7.195 kr.

Konklusion
Som tidligere nævnt, så byder en Avensis ikke på store overraskelser, hverken positivt eller negativt. En Avensis er en bundsolid bil, og klarer alle dagligdagens udfordringer. Man får ikke et smil på læben på grund af et lækkert design, men man smiler fordi bilen sjældent går i stykker, og fordi prisen på en brugt Avensis er tårnhøj.