Når Toyota introducerer en ny udgave af Avensis til sommer, er den store mellemklassebil løftet et niveau både i forhold til det udvendige design, kvaliteten af interiøret, nyt udstyr, nye sikkerhedssystemer og mere effektive og brændstoføkonomiske motorer – herunder to nye dieselmotorer fra BMW.
Den nye Avensis markerer sig også særdeles stærkt rent prismæssigt med en startpris fra kun 294.990 kr. for udgaven med 1,6-liters benzinmotor med 132 hk.
Den nye Avensis vokser 40 mm i længden i forhold til den nuværende model. Samtidig syner bilen bredere end tidligere med en front med et mere aggressivt design, tågeforlygter, der er flyttet endnu længere ud i siderne og fuldt integreret i den brede forkofanger, samt en kromliste, der løber over bagenden af bilen og ud til hver af de nydesignede LED-baglygter.
Komfort og bekvemmelighed
Et af målene med den nye Avensis har været at sikre både komfort og bekvemmelighed over hele linjen. Et nyt elegant interiør i materialer med endnu højere kvalitet end tidligere og markant bedre lydisolering bidrager i høj grad til dette.
Den nye Avensis vil fortsat kunne fås både som sedan og stationcar og kommer fra start i tre forskellige udstyrsniveauer og fire forskellige motorvarianter.
Udstyrsmæssigt får man mere for pengene end tidligere med den nye Avensis, der allerede i den lavest udstyrede udgave med navnet T1 bl.a. har aircondition, fartpilot med fartbegrænser, LED-kørelys og LED-baglygter, sædevarme, læderrat, radio/cd med Bluetooth til håndfri mobilsnak samt som noget helt nyt i Avensis, automatisk nødbremse – kendt som Pre-Collision System (PCS) – som en del af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense.
PCS registrerer objekter foran bilen og nedsætter risikoen for at ramme den forankørende bil. Hvis der er risiko for en ulykke, advarer systemet nemlig både visuelt og med lyd føreren om at bremse ved en hastighed på op til 140 km/t. Hvis føreren ikke når at reagere i tide, nødbremser systemet automatisk og reducerer hastigheden med op til 30 km/t eller bremser ligefrem bilen helt. Det automatiske nødbremsesystem fungerer ved hastigheder mellem 10 og 80 km/t, hvilket er den hastighed, op til 80 procent af ulykker sker.
Sikkerheden helt i top
Sikkerheden er altså helt i top i den nye Avensis, og vælger man udgaven med det mellemste udstyrsniveau kaldet T2, får man endda endnu flere sikkerhedssystemer med i pakken. Ud over den automatiske nødbremse rummer Toyota Safety Sense sikkerhedspakken nemlig også Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) og Road Sign Assist (RSA).
LDA holder øje med afmærkninger på vejen og hjælper med at holde bilen i samme vognbane, så længe man ikke bruger blinklyset. Hvis bilen begynder at afvige fra vognbanen, uden man benytter blinklys, advarer LDA-systemet føreren både visuelt og med lyd.
AHB sørger for, at man i mørke altid kan have fjernlyset tændt, da systemet automatisk blænder ned for forankørende og modkørende bilister. Sidst men ikke mindst hjælper RSA føreren med altid at have den bedst mulige information og aflæser automatisk farttavler og andre skilte, der vises i et display i instrumentpanelet under kørslen.
8” multimedieskærm med bakkamera
Den højt udstyrede T2-udgave byder ud over den store sikkerhedspakke også bl.a. på et 4,2” informationsdisplay med TFT-farveskærm placeret mellem speedometer og omdrejningstæller, automatisk nedblænding af fjernlys, regn- og skumringssensor, 17” alufælge, nydesignede sæder i delvist alcantara, multimediesystemet Toyota Touch 2 med en 8” touch skærm med bakkamera og mulighed for integration af navigation samt meget andet.
Prisen for den nye Avensis med T2-udstyr starter fra 374.990 kr. for udgaven med 1,8-liters benzinmotor.
Til stationcar-udgaven af den nye Avensis, der fremover hedder Avensis Touring Sports, kan man tilkøbe en særlig Premium-pakke med bl.a. 18” alufælge, panoramaglastaget Toyota Skyview og tågeforlygter med kurvelys. Premium-pakken indeholder udstyr til en værdi af 45.000 kr., men koster kun 20.000 kr.
Højeste udstyrsniveau i den nye Avensis hedder T3 og indeholder et overflødighedshorn af lækkerier. Her får man nemlig oven i alt det andet udstyr fra T2-udgaven med Premium-pakken endvidere også bl.a. læderkabine, elektrisk justerbare forsæder med indstillingshukommelse, LED-forlygter med aktiv lysregulering samt nøglefri betjening.
Bedre brændstoføkonomi
Motormæssigt har den nye Avensis fået revideret hele programmet, der består af to benzinmotorer og to dieselmotorer med Start & Stop teknologi. Samtlige motorer har fået bedre brændstoføkonomi, udleder færre skadelige gasser og koster mindre i drift.
De største nyheder på motorfronten er to nye dieselmotorer fra BMW, der for første gang finder vej til den nye Avensis. Det drejer sig om en 1,6-liters dieselmotor med 112 hk, der i gennemsnit kører 24,4 km/l ved blandet kørsel og koster fra 374.990 kr.
Den anden nye dieselmotor er en 2,0-liters dieselmotor, der med 143 hk, en topfart på 200 km/t og en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 9,5 sekunder emmer af kraft og overskud. Priserne for den nye 2,0-liters dieselmotor starter fra 444.990 kr.
Menuen står også på bedre brændstoføkonomi og mindre udledning af CO2 i de to benzinmotorer i skikkelse af en 1,6-liters benzinmotor med 132 hk og en 1,8-liters benzinmotor med 147 hk. Her starter priserne fra henholdsvis 294.990 kr. og 314.990 kr.
Den nye Avensis, der er designet på Toyotas europæiske designcenter i Nice i Frankrig, udviklet af Toyotas europæiske udviklingsteam i Belgien og som sin forgænger vil blive bygget på Toyota-fabrikken i Burnaston i England, introduceres i Danmark til sommer.