Den nye Range Rover P510e har et stort batteri, som ikke kun giver ekstra rækkevidde, men også ekstra rabat. Vi propper luksusdyret og kører på langtur, for at finde ud af, om en Range Rover Sport er pengene værd.
Efter en uge i selskab med Range Rover Sport P510e, forudser jeg, at 2023 bliver året, hvor du ikke kan kaste Louis Vuitton-tasken på Magasins p-plads uden at ramme netop denne model. Det er der to årsager til. Først og fremmest har de britiske ingeniører klemt et gevaldigt stort batteri ned i den helt ny-konstruerede model. Officielt giver det en elektrisk rækkevidde på 113 kilometer, og det indkasserer dig en klækkelig rabat, så den kun koster fra 1.279.900 kroner med batteri og i alt 440 hestekræfter. Til sammenligning koster billigste diesel fra 1.819.900 kroner.
Bilnørderne får brug for rene underbukser - kører Land Rover Defender
Den anden grund, og den er nok lige så vigtig, når først leasingkontrakten er underskrevet. Ligesom storebroren Range Rover, som Sporten deler platform og teknik med, så kan den store SUV vende på en tallerken. Den har nemlig medstyrende baghjul, og det er simpelthen en ven i nøden, når man skal wrestle bilen ind på en smal p-plads i et p-hus, mens man holder en coffee to go i den ene hånd og laver en story til instagram med den anden. Tak Range Rover. Tak, fordi I har gjort verden til et bedre sted.
Skub med ketchup
Drivlinjen i P510e udgøres af en 3-liters rækkesekser og en 143 hestes elmotor, som til sammen yder 510 hestekræfter og 700 Nm. Det er nok til at sende den 2.810 kilo tunge SUV til 100 km/t på 5,4 sekunder. Bilen er kort sagt rigeligt hurtigt. Desværre er der en forsinkelse i drivlinjen, som er irriterende, og til tider næsten farlig. Når du klamper speederen i bund, så er der 1-2 sekunders forsinkelse, eller rigeligt med tid til at du kan nå at fortryde, at du er trukket udenom en traktor på en snæver landevej med modkørende.
Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar
Det er lige meget om køreprogrammet er sat i det dynamiske program, reaktionen fra speeder og den 8-trins ZF-gearkasse er simpelthen for langsom.
Officielt skulle hybriden kunne køre op til 140 km/t på strøm alene, men det nåede vi aldrig. 110 km/t kunne den godt slæbe sig op på, men ikke meget højere. Og så er det også en streg i regningen, at bilen lod til at tage det rimelig afslappet, når den var sat i EV-mode, hvor den altså skulle køre udelukkende på strøm. Til trods for at der var masser af strøm på batteriet, oplevede vi flere gange, at benzinmotoren kørte alligevel. Irriterende, hvis man forsøger at liste sig forbi en Greta Thunberg-type, og den sekscylindrede motor så springer i gang.
Stort batteri, fornuftig rækkevidde
For faktisk overrasker Range Rover Sport P510e positivt på de grønne evner. Batteriet har en nettokapacitet på 32,4 kWh. Til sammenligning havde den første Nissan Leaf tilbage i 2011 et 24 kWh batteri, så selvom Range Rover Sport er en plugin, ruller den med et ret stort batteri.
Anmeldelsen: Nej tak til friheden – Land Rover Discovery Sport PHEV P300e
Officielt er rækkevidden op til 113 kilometer, og Range Rover siger selv, at man skal regne med 88 kilometer i virkeligheden. Med det kolde vejr, lovede testbilen mellem 80 og 81 kilometer, og realistisk var rækkevidden nok omkring 60 kilometer på strøm. På en lidt længere tur til Sverige, kørte vi hjemmefra med fuldt ladet batteri, og 176 kilometer senere var vi fremme, med et gennemsnitsforbrug på 13,3 km/l.
Ingeniørerne har arbejdet med at sænke vindmodstanden, så den nu er 0,29 Cd. Over 105 km/t sænkes bilen 16 millimeter for endnu lavere vindmodstand, og Sport trækker som udgangspunkt kun på baghjulene, igen for at sænke forbruget. Kommer farten over 160 km/t eller mister et hjul grebet, så aktiveres firehjulstrækket lynhurtigt. Faktisk overvåges grebet 100 gange i sekundet.
Færre døre og flere cylindre – Land Rover Defender 90
Sammenlagt kørte vi i alt 389 kilometer, og på turen hjem startede vi med tomt batteri. Da vi nåede hjem, var forbruget 11,1 km/l, som virker rimeligt hæderligt for en stor, tung SUV med mange kræfter, som har fået lov at køre langt, hurtigt.
Lækker
Vi kører topmodellen Autobiography, og listen af udstyr er længere end en femårigs julegaveønsker. Har du plottet destinationen ind i bilens navigation, så justeres luftundervognen til at tage sving bedst. Forlygterne har hver 1,3 millioner små digital micro-mirror devices, altså små spejle, som kan flyttet. På den måde kan man køre med langt lys, men samtidig blænde ned for op til 16 objekter på en gang. Jeg er dog ikke sikker på, at de modkørende svenske lastbilchauffører var enige, når de blinkede af mig.
Kabinen er tyst – hvis du holder dig under motorvejshastigheder. For en distinkt vindbuldren opstår omkring venstre a-stolpe eller sidespejl, og det trækker ned, når man kører langt. Til gengæld er sæderne fortrinlige, og justeres på 22 forskellige måder.
Eventyr for hele familien – Land Rover Defender 130
Kabinen er generelt ret lækker med tykke måtter, og lækre materialer, som læder og stål. Det føles eksklusivt, og den 13,1 tommer store skærm i midten er anderledes let betjent, end de håbløse systemer, som Jaguar og Land Rover var præget af i gamle dage.
Bagsædet er bredt, og har rigelig med plads. Sædernes ryglæn kan styres individuelt, og bagagerummet mangler heller ikke plads. Til gengæld bliver man sindssyg af at skulle til rummet under, eksempelvis med ladekablerne. Yderst er der nemlig en flap, som kan foldes op, for at holde styr på indkøb, og det er så den, man får foldet ud – hver gang man skal ned med våde og snavsede ladekabler.
Anmeldelse: Tæt på toppen i kongebilen Range Rover
Men spørgsmålet er, om den nye Range Rover Sport er pengene værd. Og svaret er ja. Jeg ville nok tage den mindre 440-hestes plugin, for de ekstra 0,4 sekunder kan jeg godt vente. Jeg ville nok heller ikke vælge topmodellen. I virkeligheden ville jeg nøjes med en af de billigste varianter, og nyde at det store batteri både giver masser af rækkevidde og rabat.