Suzuki S-Cross har været på markedet siden 2006 og har fået flere facelifts gennem modellens levetid. S-Cross er en stor crossover familiebil tilhørende c-klassen, der i et helt nyt og forandret design er skabt ud fra sammensætningen af en SUV og en stationcar. Mens udseendet er fornyet har også kabinen fået en væsentlig opgradering samt et større udvalg af udstyr.
Suzuki S-Cross hverken ligner eller ser tilnærmelsesvis ud som den tidligere model, og det er fordi S-Cross har fået et helt nyt look. S-Cross har fået nye proportioner og hele bilens design og fremtoning har fået ny sjæl. S-Cross har fået LED-lygter både for- og bag, og sammen med den store krom kølergrill har bilens front fået et flot og markant udseende, som klæder den rigtig godt. Det er kun bilens bagende, der minder en anelse om den tidligere model, men også her har bl.a. baglygterne og bagageklappen været igennem et nyt redesign.
Inde i kabinen møder du et flot stilrent design, hvor opsætningen og kabinens interiør er moderne, let overskueligt og faktisk er meget pænt. I midten sidder en 7” infotainmentskærm, der indeholder navigation, radio og bakkamera, der er en del af det ekstraudstyr du har mulighed for at tilvælge. Med i udstyrspakken fås også 17” alufælge og regnsensor. Multifunktionsrattet ligger godt i hænderne og herfra kan du styre radio og telefon så du kun skal koncentrere dig om vejen. Alt imens sidder du komfortabelt med høj sædeposition, hvor SUV følelsen rigtigt træder frem.
Kabinen har god plads og føles rummelig selv i hovedhøjde, og på bagsædet er der fornuftig benplads, også hvis voksne skal sidde bagi. En anden faktor der hører til komforten er bl.a. bilens justerbare armlæn, der har den helt rigtige højde så du ikke skal sidde og hælde en anelse til højre fordi højden ikke matcher din underarm. I kabinen har S-Cross 2-zonet klimaanlæg, så behøver du og dine passagerer ikke være enige om klimaet, men kan i stedet vælge hvad I hver især finder behagligt.
S-Cross har et 430 liter stort bagagerum, hvor der er god plads til de fleste tasker og indkøbsposer. Det passer godt til familiens gøremål, hvis man f.eks. skal flere afsted og så har mulighed for at pakke til flere dage.
Suzuki S-Cross har en 3-cylinderet 1,0 liters benzinmotor med en maksimal ydelse på 112 hk. Motoren snurrer fint og den 5-trins manuelle gearkasse skifter let og bidrager til en ganske dynamisk kørerstil.
Brændstoføkonomien er et stort interessepunkt ved valget af ny bil og her præsterer S-Cross ganske fornuftigt. På papiret er den opgjort til 20,0 km/l ved blandet kørsel, et gennemsnit vi rent faktisk kunne holde under vores tests. Desuden har S-Cross en CO2-udledning på blot 113 g/km, hvilket også er ganske pænt.
Køreegenskaberne er særdeles tilfredsstilende, og bilen ligger solidt plantet på vejen, hvor der uanset hastighed ikke tæres på kørekomforten. S-Cross har bl.a. adaptiv fartpilot og Radar Brake Support, en radarbaseret afstandsmåler, der er en ekstra sikkerhedsfunktion til at forhindre kollision med den forankørende biler. Funktioner som disse øger sikkerheden, og køreglæden bevares for alle parter. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 11,0 sekunder, hvilket er meget god for den lille 3-cylinderede Boosterjet motor. Parkeringssensor for- og bag gør det nemt at parkere S-Cross på selv de smalleste steder, og det er hele den udvikling af udstyr og komfort Suzuki har taget, der giver S-Cross et hav at kvaliteter.
Suzuki S-Cross har en startpris på 199.990,- for S-Cross Boosterjet Comfort, hvorimod vores testbil Boosterjet Exclusive har en merpris på 54.000,- pga. af ekstraudstyr. Du får altså meget værdi for dine penge og det gør prisen meget attraktiv. S-Cross ligger i skarp konkurrence med bl.a. Nissan Qashqai og Renault Kadjar, der ligeledes har høj popularitet hos danskerne. Her er start priserne væsentligt højre bl.a. prisen på Nissan Qashqai lyder på 229.990,- og hos Renault Kadjar lyder startprisen på 243.900,-. Altså markant flere penge for S-Cross konkurrenter, uden jeg mener de tilbyder mere bil for pengene end S-Cross. Her er altså tale om en bil, hvor værdien er høj- og prisen lav, hvor du har mulighed for at gøre en særdeles god bilhandel.
S-Cross er en bil jeg ville være med på, når vi taler om denne klasse, for over all er S-Cross en rigtig god og prisbillig familiebil.
Specifikationer
Motortype | 3 cyl. 1,0 turbo |
Slagvolumen | 998 |
Antal HK | 112 |
Drejningsmoment (Nm) | 170 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 5M |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 11,0 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 113 |
Bagagerumskapacitet (l) | 430 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | - |
Forbrug EU-mix (km/l) | 20,0 |
Forbrug målt (km/l) | 19,8 |
HK målt ved Omdr. | - |
Tankkapacitet (l) | - |
Tophastighed (km/t) | 180 |