BMW iX3 er en af de bedste elektriske SUV’er, vi har kørt – og det er til trods for, at den reelt er et quickfix, baseret på den almindelige X3. Men med BMW-kvalitet og -køreegenskaber, 286 heste og 450 kilometer rækkevidde overrasker iX3 positivt.
BMW var firstmovers, da de introducerede i3 i 2014. Den lille elbil var bygget i kulfiberforstærket plast og var på alle måder futuristisk og langt foran konkurrenterne. Sidenhen er det som om, BMW har tabt momentum til stort set alle andre mærker, som hver og en har rullet elbils-nyheder ud på stribe. Løsningen er BMW’s første elektriske SUV.
Elbilen der laver røg – BMW i3s
IX3 hedder den, og den skal tage kampen op mod Mercedes EQC og Audi e-tron – to biler som har været til salg siden slutningen af 2019. Og udover at de selvfølgelig er arvefjender, er de også begge bygget på platforme, som har været designet til benzin- og dieselbiler og så videreudviklet til strøm. Det samme gælder iX3, som er noget nær en almindelig X3, som har fået et 80 kWh stort batteri under bilen og en elmotor i bagenden, mens alt i fronten er revet ud. De ellers så grundige tyske ingeniører har ikke engang haft tid til at udnytte pladsen under ’motorhjelmen’, som ellers er kutyme for elbiler. I stedet er der bare et gabende tomt hul, som om nogen havde glemt noget meget vigtigt.
For sent til festen?
BMW kommer altså for sent til festen med et halvfærdigt produkt, men det er som om, problemerne stopper her. For lad mig starte med at vove pelsen – iX3 kører bedre end den almindelige X3. Den er i hvert fald mere komfortabel.
Lad mig forklare hvorfor. Vi tester iX3 Charged Plus, som er proppet til randen med standardudstyr, inklusiv adaptive støddæmpere. De er egentlig en smule overflødige på denne biltype, men det betyder omvendt, at du har en relativt blød og tilgivende affjedring til hverdag, som blandt andet er med til at gøre det til en fornøjelse at køre langt. Omvendt kan du sætte køreprogrammet, og dermed undervognen i Sport, og så får du en mere aggressivt-kørende bil.
Over 600 kilometer rækkevidde – her er priserne på BMW’s elektriske SUV iX
Selv med stram undervogn kan iX3 dog ikke løbe fra, at den er omkring 360 kilo tungere end en tilsvarende X3 med forbrændingsmotor. IX3 er sådan set underholdende at køre, fordi den har et lækkert vægtet og præcist styretøj – en BMW-kending – en god, lav siddeposition med gode sæder, og baghjulstræk, som du kan lege med, uden at nogen dømmer dig fra vanvidskørsel. Find et langt, blødt sving, og prøv så at pres citronen liiiige lidt mere med de i alt 286 heste og 400 Nm, så kan du mærke, at den klassiske baghjulstrækker, som BMW er blevet så berømt for, gemmer sig derinde bag SUV-designet og eldriften.
0 til 100 km/t overstås på respektable 6,8 sekunder, som ikke er imponerende i en verden af elbiler, men fuldt tilstrækkeligt i hverdagen, hvor iX3 trods alt føles ganske kvik.
Nem og bekvem
Det er dog for alvor til hverdag, iX3 skinner. Kun over vejbump mærker du, bilens vægt får affjedringen til at ’skvulpe’, når vægten først skubbes til baghjulene, for så at skubbes til forhjulene, for så igen at ryge tilbage til baghjulene. Ikke den mest elegante oplevelse, men jeg er villig til at tilgive den.
Mest af alt, fordi Charged Plus-udgaven som sagt er proppet med udstyr, som blandt andet tæller lyddæmpet glas. Det gør kørslen enormt afslappet, men det er fedt at rulle ubesværet afsted i et næsten lydtæt rum. Og når du bliver træt af stilheden, kan du skrue op for Harmon Kardon-højtalerne. Det kan for øvrigt ske via fagter, så du ikke skal røre nogen greb – blot vifte i luften foran anlægget, og op eller ned stiger lyden. Reelt er det en funktion, som er mere blær end vigtig, men props til BMW for at prøve.
Hvis djævlen var familiefar – BMW X3 M
I pakken følger også tre-zoners klimaanlæg, et stort panoramtag, sportssæder og 20 tommer futuristisk udseende fælge, som en af de få ting, bortset fra den afblændede nyre, som adskiller iX3 fra sine dinosaurjuice-drikkende søskende.
Du skal ikke engang gå på kompromis med pladsen, for den er stadig god på bagsædet, og bagagerummet er lige så stort og regulært som på den almindelige model. 510 liter sluger iX3 i forhold til 550 liter i de almindelige modeller, men som alle kommer fra rummene under den normale bund, så til hverdag er det ikke noget, du savner. Selv anhænger må elbilen trække – selvom det blot er 750 kilo.
Dyrt tilbud
Den officielle rækkevidde for iX3 lyder på 450 kilometer, og i sommervarmen nåede vi et forbrug, der svarer til 380 kilometer, hvis vi udnyttede batteriets samtlige 73,83 kWh. Det var med en lige så tung højrefod, som i en hvilken som helst anden bil, og med motorvejsfart på op til 130 km/t. I løbet af testugen, var rækkevidden ikke noget problem, og bragte os uden problemer fra København til Havnsø på Vestsjælland til Gilleleje og tilbage til København uden sved på panden.
Audi E-tron Sportback - en stærkstrøm af luksus
Når der skal strøm på, så kan iX3 modtage optil 150 kW, som er det samme som Audi e-tron, men bedre end Mercedes EQC. Begge modeller er for øvrigt noget hurtigere end iX3, men også dyrere. E-tron, som fysisk er større, findes i en 50-model med et 70 kWh stort batteri og noget mindre reel rækkevidde og en lavere frapris på 554.990 kroner, som er lidt billigere end BMW-testbilen til 598.997 kroner. Det er dog ikke så dyrt som iX3 Charged, som starter ved 499.000 kroner. EQC er også noget dyrere med en startpris på 698.486 kroner.
Så selvom iX3 måske virker dyr, så er den faktisk noget af et tilbud. Selv billigste almindelige X3, hybriden X3 xDrive30e xLine, starter ved 555.179 kroner, med mindre udstyr.
Fejl og mangler
Faktisk er der ikke mange fingre at sætte på den elektriske SUV, der har plads til hele familien. Det er irriterende, at man ikke har et rum foran til at lægge sine ladekabler, men ellers kan jeg vitterligt ikke finde på anden kritik på denne elbil, som er pakket ind i klassiske klæder.
Og det er måske det, der klæder iX3. Kan du leve med en rækkevidde på 380 kilometer og kun at kunne trække 750 kilo trailer, så er der faktisk ingen bagside ved iX3. Den opfylder alle forventninger lige så vel som den almindelige X3 – og på nogle områder faktisk meget bedre. Fik jeg valget mellem en iX3 og en almindelig X3 til alt andet end pendling fra Esbjerg til København på daglig basis, så ville jeg uden tvivl vælge den elektriske variant.
Største forhindring er faktisk trioen af Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. De er lige så rummelige, og noget billigere, men også en helt anden oplevelse end iX3. For selvom iX3 ikke er nogen firstmover eller trendsætter, så er det en af de bedste elbiler lige nu.