BMW X3 er et solidt bekendtskab – både at køre, se på, og som brugtkøb. Vi tester et eksemplar med 265 diesel-heste og bliver mindet om, hvorfor netop dieselmotoren stadig er berettiget i store SUV’er.

Hvorfor er det egentlig, dieselbilerne har fået sådan et dårligt ry. Jaja, fair nok vi skal alle sammen til at køre elbiler, men indtil da, hvad er der så galt med at køre diesel? Det er den tanke, som rammer mig, første gang jeg begraver speederen i testbilen – en sort BMW X3. Bilen er lånt hos Carplace i Hillerød, den er fra 2018, har kørt 68.000 kilometer og koster 699.900 kroner. Modelbetegnelsen xDrive30d afslører, at vi her har fat i en sekscylindret 3-liters dieselmotor med 265 hestekræfter og 620 Nm, og jeg skal love for, at de alle er hjemme, da lyskrydset skifter fra rødt til grønt. Samtlige andre biler bliver forvandlet til små prikker i mit bakspejl, for skubbet fra dieslen er næsten, som vi kender det fra kraftfulde elbiler – 100 km/t rundes på bare 5,8 sekunder, eller et helt sekund hurtigere end den elektriske version iX3. Kræfterne klæder bare den velkørende bil rigtig godt, og til forskel fra benzin-varianterne får du her stadig et hæderligt forbrug for så stor og kraftig en bil.

Italiensk overflod - brugttest af Maserati Levante

Dieselmotoren har modelkoden B57 og har været i produktion siden 2015. Den findes med enten 265 heste, eller med 326 heste i M40d. Mindre kan også gøre det, for der findes også en firecylindret variant med navnet B47. Og netop diesel, BMW og 47 kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på flere. Blandt andet Pouria Taghavi, som er indehaver af Bimmerupgrade i Søborg, et selvstændigt værksted med speciale i BMW’er. MEN det er den tidligere motor N47, som er kendt for at have alvorlige problemer med knastkæden, som kan medføre katastrofalt motorhavari. Sådan er det ikke med hverken B47 eller B57, forklarer Pouria Taghavi.

Benzin-power

Benzinprogrammet er også bredt og starter med B48-motoren, som er en 2-liters firecylindret turbomotor med enten 184 eller 252 heste, en populær variant, som BMW kalder xDrive30i. Her har der været nogle motorer, som har en tændingsfejl, men det ordner BMW per kulance i garantiperioden. Der findes selvfølgelig også en sekscylindret rækkemotor på tre liter, den hedder B58 og har 355 hestekræfter. Skal det være rigtig vildt, findes der også en M-version med S58-motoren og op til 510 hestekræfter, men den koncentrerer vi os ikke om i dag.

La Familia - brugttest af Alfa Romeo Stelvio

Hverken hos BimmerUpgrade eller Schmiedmann, som er dansk producent af BMW-reservedele, og som også har flere værksteder, ser man ellers ikke nogen generelle problemer med motorerne. Direktør af Schmiedmann Nordborg, Christian Jakobsen, kan kun komme på problemer med EGR-ventilerne, som er et ret udbredt problem på moderne dieselmotorer, hvor EGR-ventilen bliver fedtet ind i sod og derfor ikke kan åbne og lukke efter hensigten.

Elektriske problemer

Det eneste store problem, vi kan finde på X3, er faktisk centreret om plugin-versionen xDrive30e og dens batteri. I september 2020 tilbagekaldt man mere end 4.500 hybridmodeller fra BMW i USA. På verdensplan skulle det dreje sig om omkring 26.000 biler. Ejerne fik samtidig at vide, at de ikke måtte lade på batteriet, før batteriet var undersøgt og eventuelt udskiftet. Problemet er en produktionsfejl på batterierne, som Samsung leverer. Der kan nemlig opstå en overgang, som kan føre til brand. BMW kender selv til fire tilfælde af ildebrand, men ingen dødsfald. Vi har spurgt BMW Danmark, hvor pressechef Mette Lolholm forklarer, at man havde et tilbagekald for cirka et år siden på i alt 74 biler, de fleste inden bilerne blev leveret til kunderne. Hun forsikrer også, at man ikke behøver at frygte for sit batteri, alle biler er tjekket, og om nødvendigt er batteriet udbedret.

Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar

Nogle kunder har klaget over, at apps som Spotify og BMW’s egne apps kan have svært ved at køre sammen uden at skabe fejl. Andre har haft svært ved at parre deres telefon med bilen via Bluetooth, og selvom det kan give store irritationsmomenter, er det ikke noget, der lænser din pengepung med dyre reparationer.

Generelt tegner der sig et billede af en ret solid bil. Det er i hvert fald det billede, man får, når man taler med Schmiedmann og BimmerUpgrade, som begge understreger, at de endnu ikke rigtig ser X3, fordi de fleste biler stadig kun kommer på autoriserede værksteder. Men Pouria Taghavi fra Bimmerupgrade har en teori om, hvorfor der ikke er mange problemer med X3. Han forklarer, at BMW introducerer en ny platform sammen med hver ny 7-serie, så kommer 5-serien på samme platform med samme teknik, så 3-serien, og på den måde får man ryddet mange af fejlene af banen, inden man lancerer de mindre modeller, så som X3.

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Tilbage står i hvert fald en velkørende og solid SUV, som du ikke behøver at være bange for at købe brugt. Men køb dieselen – dieselmomentet klæder den ekstra godt.