Mercedes deler jo som bekendt sine biler op i klasser – men man skal absolut ikke ligge noget i ordet ”B-klasse”, for der er intet ”B” over den yderst rummelige og velkørende tysker, der bærer navnet.
B-klassen er en forstørret udgave af A-klassen og den ligner mest af alt en formindsket udgave af den kolonorme R-klasse. For at gøre det mere forståeligt, så er B-klassen en vanvittig rummelig mini MPV, der byder på alle mærkets goder, hvad luksus angår, men så sandelig også når det drejer sig om køreegenskaber.
Motorvalg
B-klassen leveres med fire benzin og to dieselmotorer. Den mindste benzinmotor (B-150) yder 95 hk og er egentlig irrelevant, idet den ikke har muskler nok til at flytte den forholdsvis tunge bil. Vælger man i stedet denne B-170 med 115 hk, så virker motor og bil faktisk ganske velafstemt til hinanden, selvom det lave antal hestekræfter ikke gør B-klassen til nogen racer. Men motoren fortjener virkelig ros, for den er kultiveret og let kørt. De to sidste benzinudgaver yder henholdsvis 136 hk og 193 hk – sidstnævnte er turboladet og gør B-klassen til en fræk MPV GTI, hvis man kan bruge sådan en forkortelse. Desværre er prisen for denne model langt over en halv million, vel og mærke uden man er begyndt at fylde udstyr i bilen, hvilket gør den uinteressant.
Ganske interessant er B-180 CDI og B-200 CDI, der med 109 hk og 140 diesel hk byder på pænt overskud og ikke mindst fremragende brændstoføkonomi. Dette er også faldet i øjnene på flere taxachauffører i Danmark, der vælger en B-klasse diesel pga. ovenstående, samt den utrolige plads på bagsædet og i bagagerummet.
Kabinen
Pladsen på bagsædet er nemlig formidabel. Man følger næsten af man sidder i en S-klasse med overblik og komfort af bedste karat. Der er samtidig masser af plads til forsædepassagererne og den generelle følelse af velvære, når man sidder bag rattet er rigtig god. Samlekvaliteten er typisk Mercedes, hvilket betyder godt i denne sammenhæng, og det samlede kvalitetsindtryk er intakt. Man må dog sige at udstyrsniveauet i basisversionen er ganske begrænset og det er ikke billigt at tilføje nyt fra den mile lange liste. I en bil til 455.000,- kroner, som denne B-170 starter ved, burde man have f.eks. cruise control, som standard. Men, det må man altså til lommen for at få installeret.
Sikkerheden
B-Klassen er udstyret med alt det bedste fra Mercedes-Benz, når det drejer sig om sikkerhed. Elektronisk stabiliseringsprogram (ESP) og bremseassistent (BAS) er standard, hvilket også er gældende for airbags til hoved, brystkasse og front med sensorer, der registrerer kraften i uheldet og derefter tilpasser sig uheldets omfang. Det er også muligt at få kurvelys og andre smarte detaljer, der alle hjælper til med at højne sikkerheden.
Køreegenskaberne
I det daglige er B-klassen et meget behageligt selskab. Bilen er ideel som familiebil, takket være sin plads, komfort, fleksibilitet og høje sikkerhedsniveau. Faktisk burde alle børnefamilier have en B-klasse, da den opfylder alle de krav man måtte stille til en bil i en sådan situation. Desværre kommer vi bare ikke til at se så forfærdeligt mange B-klasser på de danske veje, hvilket vi kan takke prisen for. Billigste model, der er alt for svag, koster 420.000,- kroner og den testede B-170, som vil passe de fleste, koster 455.000,- kroner. Fuldstændig latterligt, når man tænker på at det sådan en bil familien Danmark burde have. Årsagen er selvfølgelig at ud af de 455.000,- kroner, der snupper staten knap 320.000,- kroner i afgift og knap 40.000,- kroner i moms – for selve listeprisen fra Mercedes er nemlig kun 150.000,- kroner. Det er så sjovt at være dansker.
Konklusion
Har du pengene, så er B-klassen suveræn. Den kæmper selvfølgelig med prisen, men det er jo et punkt, som vi ikke kan gøre noget ved p.t.