Den seneste generation af Jeep Wrangler er blevet mere moderne og europæisk, men den har ikke mistet sine evner i terrænet. I den særlige udstyrsversion Rubicon er Wrangler verdens måske bedste firehjulstrækker.

Tågen falder tæt om fyrrestammerne denne morgen. Dieselmotoren knurrer lystigt afsted, mens de 32 tommer store og grove BF Goodrich-dæk slynger mudder og sten på størrelse med en knytnæve til alle sider. Vi er i en østrigsk skov på vej mod toppen i 1.500 meters højde, og det går op, op, op. Flere gange stiger jeg ud for at filme vores fremfærd, men hver gang er det med risiko for at brække en ankel, så uvejsomt er terrænet. Stierne er en giftig cocktail af sten og glat og fedtet lerholdigt mudder, og bilens klinometer, som måler hældning, viser flere gange, at stigningen er på 18 grader.

Vi forsøger at sætte Jeep Grand Cherokee Trailhawk fast i et svensk mudderhul - se videoen

Heldigvis sidder vi ikke i hvilken som helst bil – vi sidder i den helt nye fjerde generation af Jeep Wrangler, som kan spore sin DNA til stamfaderen for alle firehjulstrækkere, Willys Jeep’en. I den seneste udgave er den blevet mere moderne med flere dele i aluminium, og mere europæisk med en dieselmotor lånt fra Alfa Romeo.

Specialisten
Faktisk sidder vi ikke bare i den almindelige Wrangler. Vi har snuppet nøglerne til en Rubicon, som er terrænkørslens svar på en specialtrænet elitesoldat. Wrangler Rubicon er formentlig den mest kompetente firehjulstrækker i verden ab fabrik, og det er på tide at bruge det første af bilens offroadtricks – et differentiale i bagakslen, der kan låses via en knap i kabinen. Lavgearet – som er ultralavt på Rubicon – er allerede i brug, men det er ikke er nok. Heldigvis har Rubicon endnu et trick – også forakslen kan låses fra kabinen. Med begge aksler og midterdifferentialet låst kan Rubicon stort set kun køre ligeud, men til gengæld tygger den sig også gennem alt, og op kommer vi.

Overlegen
Èt ord kan opsummere Rubicons evner i terrænet – overlegen! Hele dagen har vi kravlet op og ned, men amerikaneren er upåvirket, og den har tilmed et ekstra trick i ærmet. Den forreste krængningsstabilisator kan kobles fra elektronisk. Det giver mere fleksibilitet i forhjulsaffjedringen, så de store hjul får lov at bevæge sig frit over forhindringerne og ned i huller, så hjulene altid bevarer kontakt med underlaget. Men lige så kompetent Rubicon føles i terrænet, lige så meget føles den som en fisk på land, da vi rammer motorvejen.

Verdens hurtigste Jeep - en 700 hestes vanvidsmaskine 

Hjulstøjen er der ikke noget at sige til, når man kører med så grove dæk, men man skal konstant være over Rubicon, for at den ikke vandrer ud af sit spor. Prøv at forestil dig, at du skal flytte et stort køleskab på et skateboard – sådan er det at køre Jeep Wrangler Rubicon. Der mangler simpelthen forbindelse mellem undervogn og karrosseri, og det er der nok ikke noget at sige til. Med så høje dæksider, de lange fjedre, højt tyngdepunkt og en egenvægt på over to tons, er der en ganske naturlig forklaring på, hvorfor Wrangler Rubicon ikke kører som en Formel 1-bil. Til præsentation kørte vi også Sahara-udgaven med mere normale dæk og mindre fjedervandring, og her er motorvejsevnerne markant bedre.

Gode overraskelser
En af de bedste overraskelser ved Wrangler er en markant bedre kabine, hvor samlekvaliteten er mange mil foran den udgående Wrangler. Den 8,4 tommer store trykfølsomme skærm er omkranset af tykt, kraftigt gummi, som minder om det, du finder på en arbejdstelefon, og hele instrumentbordet er vandtæt. Betrækket på sæderne kan vaskes, så du behøver ikke være bange for skidt og snavs – og det er smart, for uanset hvilken Wrangler, du vælger, så kan taget fjernes, og i den nye udgave er det blevet endnu nemmere.

Nye tider – Jeep Renegade

Under motorhjelmen har man erstattet den tidligere generations 2,8-liters diesel med en mere moderne 2,2-liters motor fra Alfa Romeo. Faktisk er der 10 Nm mindre nu, men motoren virker langt mere oplagt og har masser af bundtræk og en semi-grov lyd, der klæder Rubicon godt. Den vakse natur kan for en stor del nok tilskrives den velkendte otte-trins ZF automatgearkasse, som skifter lynhurtigt, men umærkeligt og er altid klar med det rigtige gear.

Respekt
Jeep Wrangler Rubicon har ærlig talt ikke megen berettigelse i et land som Danmark. Den er dum og klodset på asfalt og kommer aldrig til at svede over en mindre stigning som Ejer Bavnehøj. Samtidig koster den ganske tæt på en million kroner og er derfor udenfor rækkevidde for de fleste af os. Alligevel fascinerer den mig på samme måde, som når jeg kører en Porsche 911 GT3. Wrangler Rubicon er et specialiseret værktøj, der bøjer vores forestilling om, hvad en bil egentligt kan klare, og derfor er den kongen, som fortjener respekt.