Når motoren hedder noget med Hell, så skal man tage sig i agt, ellers ender det galt. Det gør det næsten for os, da vi prøver den vilde 700 hestes Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
700 hestekræfter – det er absurd, og for en gangs skyld lyder navnet Hellcat, som motoren hedder, ikke som et dumt reklamestunt udtænkt af typer, som kunne sidde i Trump-administrationen. Det er helt passende, men som et vælgermøde for Trump-tilhængere med fri bar og skydebane, bliver det en giftig cocktail, når man først smækker motoren i en 2.433 kilo tung SUV, som normalt er bedre til at tackle bjergpas end rundkørsler. Men det er altså hvad Jeeps ingeniører har gjort, da de skabte Grand Cherokee Trackhawk.
Jeeps actionhelt - Grand Cherokee Trailhawk
Og nu har de så inviteret en række kåde journalister til Balocco-banen, en snæver udfordrende bane udenfor Milano, som normalt tjener som testbane for Alfa Romeo. Det er ikke lige det optimale sted for den højbenede bamse på steroider – som turen snart vil vise. På vej ud af et hurtigt venstresving har jeg overvurderet både bilens vejgreb og eget talent. Bilen understyrer, og jeg kan ikke tvinge den til at blive på asfalten. Faktisk er der ikke mange muligheder tilbage andet end at holde på, for vi bevæger os på grænsen, og at bremse eller bare slippe speederen vil have nærmest fatale konsekvenser – farten er trods alt omkring 120 km/t.
Heldigvis har de kære italienere anlagt en curb lige der, hvor vi har retning mod, og det lykkes mig at holde tre af de fire hjul på fast underlag, mens højre baghjul forsvinder ud i jorden. En hurtig kontra-korrigering fra rattet i samarbejde med bilens ESP-system sørger for, at jeg beholder skindet på næsen, og eneste bevismateriale efter mine manglende evner er en støvsky, der nu dækker banen, og så et højre bagdæk, der har taget aftryk af den norditalienske flora, som bliver tydelig, da vi triller ind i pitten.
Nye tider for Jeep - downsizing i Jeep Renegade
Jeep Grand Cherokee Trackhawk er en skidt fyr, der lokker dig i fordærv, og når du fucker up, er han den første til at grine af dig. Prisen for vanvidsmaskinen er tårevæddende 2.470.836 kroner, og den 6,2-liters kompressorfodrede V8’er udleder 385 gram CO2 per kilometer. Motoren har til gengæld så mange kræfter, at den kan annullere fysikkens love, og den tunge SUV rammer 100 km/t på bare 3,7 sekunder.
Fysikkens love
Men som mine eskapader på banen viser, så er det ikke kun fremad, Trackhawk kan trylle med fysikken. Bremserne er imponerende og kan stoppe bilen, så sikkerhedsselen bliver til en æggedeler, men den specielt-udviklede og banefokuserede Jeep kan ikke løbe fra, at den har et højt tyngdepunkt og en relativt blød affjedring. Oplevelsen bag rattet kan bedst beskrives som at styre et overfyldt badekar rundt på en bane, der passer bedre til en Alfa Romeo 4C end en SUV, uden at måtte spilde én eneste dråbe. Vægtforskydning er nøglen her, og alle bevægelser skal ske i et roligt, kontrolleret tempo for at bevare grebet i de ellers så massive 295/45 - 20-hjul. Hvis du først bliver nødt til at bremse og dreje samtidig eller accelerere og dreje samtidig, forvandles det hele til en under- eller overstyring, så tricket er at gå til bilen og banen med ro og overblik. Jeg kender ikke Baloccos snoede asfalt godt nok til få det rigtige flow gennem banen, og ro finder du aldrig, når din højre fod kontrollerer 700 hestekræfter.
Bæstet fra Michigan – Ford Mustang GT
Alligevel går jeg fra banen med en lykkefølelse. Måske er der en lettelse over at have overlevet sammenstødet med et bæst af den kaliber, men jeg er også imponeret over, at Jeep faktisk tør bygge en bil af denne kaliber i dag. Den pisser på alt, der er politisk korrekt, og det er i sig selv befriende. Men den sætter også samtlige andre af de store power-SUV’er til vægs, og både M, AMG og Range Rover SVR virker pludselig som velopdragne kostskoleelever, hvis værste bedrift har været at skrive skældsord om rektoren på væggene i omklædningsrummet. Til sammenligning ville Trackhawk have sat ild til hele skolen.
Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse
Trackhawk er direkte idiotisk med et forbrug, der bedre kan sammenlignes med et Boeing-fly end en bil, og den koster 900.000 kroner mere end den i forvejen rimeligt potente Grand Cherokee med 468 hk, men Trackhawk er hamrende charmerende på sin egen absurde måde.