Det kan godt være, der er få kunder til de rigtig hårdhudede firehjulstrækkere herhjemme, men kampen er lige blevet gevaldigt meget hårdere. Fra 2023 kan du købe den benhårde offroader Ford Bronco i Danmark.
Offroad-entusiaster har indtil nu kunnet kigge med misundelige blikke til USA, hvor man har kunne købe Fords nye ikon Bronco. Det er en udpræget amerikansk bil, men Ford har overraskende nok alligevel besluttet at tage den til Europa og dermed også Danmark.
En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition
Med inspiration fra den originale og ikoniske Ford Bronco fra 1966 lægger den nye generation, som blev lanceret i 2020, op til at bestige bjerge og overvinde mudderhuller. Det er den mest terrængående bil på Fords modelprogram, forklarer Matthias Tonn, chefingeniør, Import Vehicles, Ford Europa.
VW vil genoplive kultmærke fra USA som barsk el-SUV
Bronco er Fords mest hårdføre og alsidige terrængående bil. Vi har skabt et nyt terrænikon ved at kombinere bilens originale DNA med de nyeste teknologier og tilbehør indenfor terrænkørsel. På baggrund af Bronco’ens store succes i USA, er vi meget begejstrede for også at kunne tilbyde den til vores eventyrlystne kunder i Europa.
Legendarisk
Den nye Bronco deler mere eller mindre platform med Ford Ranger, men motorudvalget består indtil videre kun af benzindrevne varianter. Der er den 2,3-liters Ecoboost-motor, vi kender fra Mustang, som her yder 304 hestekræfter og 441 Nm, og som kan fås med en 7-trins manuel gearkasse, hvor 1. gearet er et kravlegear. Storebroren er en 2,7-liters Ecoboost V6’er med 335 hestekræfter og 563 Nm, som kun fås med en 10-trins automatgearkasse.
Ørkenstormeren er tilbage – Ny Ford Ranger Raptor får 288 hk
I Bronco har Ford introduceret terrænsystemet G.O.A.T (Goes Over Any Type of Terrain). Systemets navn er meget sigende for bilens evner, og man kan som fører vælge mellem syv køreprogrammer; Normal, Eco, Sport, Slippery, Mud/Ruts (G.O.A.T), Sand (G.O.A.T), som alle påvirker antispind, aksler, gearkasse og speederrespons.
Reduktionsgearkasse og differentialespær på baghjulene er standard, mens kunderne har mulighed for at tilvælge differentialespær på alle fire hjul. På de mest hardcore varianter har man, ligesom på en Jeep Wrangler Rubicon, mulighed for at frakoble den forreste krængningsstabilisator. Det giver forenden meget større mulighed for at flekse hen over forhindringer, så hvert hjul med fordel kan presses mod jorden, for dermed at bevare kontakten med underlaget og dermed kan komme frem.
Jeep og Land Rover
Det er de færreste, der har brug for den slags evner i terrænet, men Ford Danmark forventer alligevel, at man nok skal kunne sælge alle biler, man kan få til landet. Og de mest nærliggende konkurrenter har mindst lige så meget historie som Bronco. Det gælder både den nye Land Rover Defender, og den mest oplagte konkurrent Jeep Wrangler, som ligeledes kommer både som to- og firedørs.
Ford sparker røv med 2000 hestes elektrisk varebil
Det er netop Wrangler, Bronco’en gerne vil banke. Og derfor kan du også få vind i håret i Bronco. Man kan ligesom i Wrangler nemt afmontere bilens døre og tag.
Ford Danmark kan ikke afsløre mere om, præcis hvornår Bronco lander, hvor meget den koster, eller hvilke motorer, vi får til den tid.