Jaguar XE er et sjældent dyr på vores breddegrader, og med avancerede hjulophæng og en karrosse i aluminium er køreglæden i højsædet. Men bør du droppe din BMW 3-Serie eller Alfa Romeo Giulia for den eksotiske brite – det forsøger vi at svare på her.
Kender du det – parkeringspladsen foran Bilka er fyldt med BMW’er, og ham den nævenyttige sælger er nu begyndt at køre Alfa Romeo. Så hvor går du hen, hvis du vil have spandevis af køreglæde i en bil, der stikker ud. Du kigger da mod en Jaguar XE, som den vi har med her. Det er en XE D180 Pure med automatgear fra 2018, som har kørt 58.000 kilometer og koster 329.900 kroner. Bilen har vi lånt hos British Motorgroup i Herlev.
En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia
XE er i hvert fald sporty af dimensioner. Det er nærmest en bil, du tager på, for førerpladsen er intim, på grænsen til trang, men når du har fået indstillet sæde og rat, sidder du godt, tæt på vejen, så du rigtig kan føle bilens bevægelser. Den velkendte og solide 8-trins ZF-gearkasse styres af en rund drejeknap, som skyder op i midterkonsollen, når du starter bilen. Det er der masser af teater i, men selve betjeningen er halv-irriterende, og teatereffekten kan ikke skjule, at kabinen er spartansk, og både armlæn i midterkonsollen og i dørsiden er hårdere, end du forventer af en britisk luksusbil. Multimediesystemet, kaldet InControl Touch, er berygtet for at være sløvt. Med 2019-modellen blev systemet opgraderet, sammen med bedre materialer i kabinen.
Pas på dieselmotoren
Du bliver til gengæld glad, når du starter bilen, og der er kommet varme i dieselmotoren. XE føles let på tå, er bygget i aluminium og med baghjulstræk og en fornem vægtfordeling, styrer briten skarpt, selvom den ikke helt matcher en Giulia i feedback. Dieselmotoren føles mere hidsig, end de 180 hestekræfter antyder, så jeg savner på intet tidspunkt ekstra kræfter, og bilen er mindre stiv og skrumlende over hullet asfalt, end man kunne forvente.
Den elektriske gentleman - brugttest af Jaguar I-Pace
Netop dieselmotoren kan dog vise sig at være største svaghed ved Jaguar XE. Det er Jaguar Land Rovers egen motor fra Ingenium-serien. De første varianter med den 2-liters motor havde problemer med lejer på balanceakslerne, som kunne føre til motorhavari. Det problem burde dog være udbedret nu, men fra ejere i udlandet høres der skrækhistorier om taktkæder, som strækker sig eller hopper. Det rykker på timingen i motoren, og resultatet kan være katastrofalt. Jaguar Land Rover opdaterede designet, og alle motorer produceret efter 25/11/2019 burde ikke have problemet, men biler produceret inden skal du være opmærksom. Ifølge Hans Gert Thomsen, som er indehaver Jaguar Aalborg, er det et problem, der begynder at opstå ved 130-150.000 kilometer. De første tegn er raslen fra kæden og fejlkoder, så gør dig selv den tjeneste, at lytte ekstra godt de første 3-5 sekunder efter motoren er startet kold. Og ellers få et værksted til at undersøge bilen, hvis den er fra før november 2019.
Tysk køreglæde - brugttest af BMW 520d
Fra introduktionen kunne du også få XE med en 2-liters benziner eller en 3-liters V6’er med kompressor og 340 eller 380 hestekræfter. Den motor udgik i 2019, og i stedet må du nøjes med den 2-liters benziner, som nu leverer op til 300 hestekræfter. Fra 2015 til 2017 var det dog egentlig en Ford Ecoboost-motor, men det skal du ikke bekymre dig om, for den er også uden generelle problemer.
Rustne bremser
Ifølge Jonas Ginderskov, som er medejer af Jag Service i Birkerød, så er XE generelt en solid bil. Han oplever dog, at mange biler har rustne skiver, som ikke kan blive rene bare ved at motionere bremserne. I stedet skal skiverne drejes af. Heldigvis er det en simpel operation og koster 280 kroner per skive. Han har også skiftet en del dysser til AdBlue-systemet på dieselmotoren, ellers er hans råd at gå efter en bil, som er passet og plejet med service, og som har fået skiftet olie og filter i gearkassen, hvis den har rundet 100.000 km. Det koster 6.625 kroner hos Jag Service.
Til gården og til gaden - brugttest af Range Rover Velar
Skal du have en mere solid bil, som holder gensalgsværdien, så er BMW 3-Serie nok et bedre bud, og Alfa Romeo Giulia er skarpere på en bugtet sognevej. Men vil du bare gerne være anderledes, så er XE en fed bil, og så er der bare 190 eksotiske briter indregistreret i Danmark.