Den nye Land Rover Defender er den svære to’er, men som brugtbil, kan den snildt hamle op med sin legendariske forgænger, når det kommer til drøjde og holdbarhed. Kun har den en enkelt stor svaghed.

Få biler er så legendariske som firehjulstrækkeren Land Rover Defender, der blev tegnet i sandet et sted i Wales helt tilbage i 1947 som lige dele traktor og bil. Den fortsatte næsten uændret i sin form til 2016, og efter fire års pause, kom nyeste generation. Den er i forhold til den gamle, som at sammenligne et fly med en sæbekassebil. Det ikoniske, sandtegnede design er veget for en avanceret, vindglat, computerstyret SUV, men ligesom ophavet, kan den ubesværet trænge gennem en sumpet jungle eller fræse med i et stenet ørkenrally, men i den nye generation sker det i stille luksus, uden at vække din labrador i bagagerummet.

Den britiske rejsemakker - Land Rover Defender 130

Jaguar Land Rover gjorde meget ud af at fortælle, at den nye Defender var en af klodens mest testede, inden den kom på markedet tilbage i 2020, og som brugt er den da også generelt en solid bil. Men den er ikke helt appelsinfri, når det kommer til bygningsfejl. Den relancerede Defender skrues sammen på en spritny fabrik i Nitra, Slovakiet, og det tog lidt tid, før de fik helt styr på både samlekvalitet og det elektriske. Det betyder noget, for garantien er kun på tre år (eller 100.000 kilometer), så den er udløbet for de første, der blev leveret maj 2020.

Ged i computeren

Den vilde brug af computerpower i bilen, medfører præcist det, du frygter – at lortet ikke virker. Til gengæld kan det meste fixes med softwareopdateringer via det indbyggede internet – det kræver måske, at føreren afsætter 45 minutter til at opdatere, men så er det klaret. Det kan dog også gå modsat – at en opdatering ikke går glat, og så kræver det et værkstedsbesøg. Software-problemer bør dog være historiske, da garantien har klaret det meste – men vær god til at tjekke, at alt infotainment og elektronik spiller. På osh.landrover.com kan du indtaste stelnummeret, som du finder i venstre, nederste hjørne af forruden, og få servicehistorikken, samt opdateringer – tjek landrover.com/ownership/software-update for de seneste.

De største problemer har været begrænset til at være vindstøj ved A-stolpen og utætte dørlister, igen noget som Land Rover uden at kny har fixet på garantien.

Pas på den lille motor

Men Defender arvede Jaguar Land Rovers Ingenium-motorer, der tæller en 2,0-liters firecylindret benzinmotor med 300 hestekræfter og 400 Nm, eller en 2,0-liters diesel med 200 eller 240 hestekræfter og 430 Nm. Dertil en bjørnestærk, silkeblød 3,0 rækkesekser benziner med 400 hestekræfter og 550 Nm. Senere blev diesel-2,0’eren erstattet af dieselvarianter af rækkesekseren, og der kom en plugin med 2,0 benzineren med 404 hk og 43 kilometers eldrift.

Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender

Den lille 2,0’er, der også bruges i Jaguar og Discovery, og som er fin nok i det daglige, får Defenderen til at føles undermotoriseret, når der skal bestilles noget, fx når du trækker din hestetrailer, hvilket medfører, at den kører op og ned i gearene. Værre er, at du i dieselversionen kan få problemer med knastkæderne, der slides hurtigt. Går de i stykker, har du et motorhavari. Jan Sjelle, indehaver af det autoriserede Land Rover-værksted Sjelle Auto, anbefaler, at man skifter olie dobbelt så ofte, som foreskrevet, dvs. senest ved hver 20.000 kilometer, for at modvirke problemet. Bruges olien længere tid, bliver den fyldt med affaldsstoffer og mister meget af sin smørende og beskyttende effekt, og det går ud over kæderne.

En oliesheik værdig – brugttest af Mercedes G-Klasse

Vælger du den lille dieselmotor, der i øvrigt kun fås på 2020-modellerne, skal du altså høre ekstra godt efter skralden forrest fra kæderne i motorrummet ved koldstart og gå udenom, hvis det lyder som at tabe en pakke skruer på en bageplade – det koster snildt 30.000 kroner at skifte kæder. Har du råd, så vælg hellere den 3,0 liters rækkesekser, der er en perle for ørene, og hvis overarme passer bedre til vognen, og som endnu ikke har vist synlige svaghedstegn. Dette gælder for både benzin- og dieselvarianterne på 200, 250 og 300 hestekræfter.

Rolls-Royce komfort

Faktisk melder mekanikerne, at de ikke skruer særlig meget på Defenderen, sammenlignet med alle de andre Land Rover og Range Rover-modeller, og Jacob Glad fra det andet store autoriserede Land Rover-værksted, Bilcenteret Peer Glad, fortæller stolt, at han kørte 3.000 kilometers Dakar-rally i en 110, uden andre problemer andet end ridser i kofangeren fra vegetationen.

Bilnørderne får brug for rene underbukser

Luftundervogn er standard på de lange 110 og 130, men ikke 90’eren, men det skal du have, både fordi du kan hæve bilens frihøjde til næsten 30 centimeter, samt får kørekomfort som en Rolls Royce. Det gælder også testbilen, en 400 hestekræfter stærk benziner fra 2020, vi har lånt af Bilcenteret Peer Glad i Kalundborg. Den er superhurtig i trafikken, mens undervognen bare glider hen over vejen, som var vi en speedbåd på et blikstille hav. Man sidder højt og kravler op i vognen, men når først man sidder og troner deroppe, er det svært ikke at føle sig som kongen af vejen, også når vejen slipper op. Med den store sekscylindrede maskine spindende ude foran, er man aldrig i tvivl om, at det måske er det mest kompetente køretøj, man overhovedet kan få. Og altså også som brugt.