2023 var året, hvor Land Rover kunne fejre sit 75 år jubilæum – bilen som mere end nogen anden udbredte den hvide mands civilisation på de få tilbageværende sorte pletter på verdenskortet. Vi fejrer bilen i dens egen baghave – Wales.
Den skingre, skrabende lyd af hundredvis af nåle, ridser sig ind i lakken og skærer sig igennem den ellers så lyddæmpede kabine. Det er en dyr lyd. Særligt, når den stammer fra lakken på en splinterne ny OG lånt bil til lige under én million kroner – uden afgift.
Stor rabat på lækker Hellerup-traktor – vi kører den helt nye Range Rover Sport PHEV
Vi er på vej op ad et stejlt, stejlt spor oversået med lange, stikkende nåle fra tornbladebuske godt en times kørsel fra Red Wharf Bay. Legenden går, at det var her Sir Maurice Wilks, Rovers daværende chefdesigner, kort efter Anden Verdenskrig slog de første streger i sandet til Land Roveren. At han var kraftigt inspireret af den amerikanske militær-Jeep, han brugte som traktor på sin gård, er ikke altid en del af anekdoten. Men faktum er, at briterne havde brug for deres egen Jeep. Så i 1948 lancerede Land Rover sin første model, Serie 1, som hurtigt blev eventyrernes foretrukne køretøj, når de sidste sorte pletter på verdenskortet skulle udviskes.
Muddergris til halvanden million – Ford Bronco Badlands
Så store planer har vi ikke. Men en familieudflugt med mine tre brødre og far, hvor vi vil opdage det nordlige Wales, er det perfekte afsæt til at teste Land Rovers seneste model. Den ekstra lange Defender 130. Fem granvoksne mænd med oppakning kan hurtigt gøre de fleste personbiler trange, men ikke Defender 130. Den er 34 centimeter længere end den almindelige Defender 110, og har derfor plads til otte personer.
Grønne spor
Den store bil skal agere pakæsel for udflugten, mens vi er på eventyr i den landlige idyl. Det er pinse, og vejret er eminent. Landskabet er som taget ud af en engelsk krimi, og over alt bugner stengærderne med markblomster, og egetræernes blade er så grønne, at man skulle tro, de kunne lyse i mørke. Udover at det nordlige Wales byder på et eventyrlandskab, så er der også masser af greenlanes, briternes særlige ret til at køre på til tider ganske udfordrende offroad-spor, altså bortset fra at de faktisk ikke er ’offroad’, det er nemlig spor eller stier, som er offentlig vej. Det kan have været en vej som lokale har taget over en bakketop i århundrede for at komme ned til landsbyen, eller en muddersti som flere bønder har brugt for at komme ud til forskellige marker, men fælles er altså, at de er offentlige, men kræver noget mere at forcere end en Ford Fiesta.
Overlanding - den fede måde at campere på
Jeg har forsøgt at undgå de lanes, som er berygtede for at være meget smalle eller overgroede, men på netop sporet her, hvor vi klatrer op, stikker tornbladbuske frem i tusindvis. Som om det ikke er nok, er stien oversået med håndbold-store sten, som var de tomme fadølskrus kastet efter et lokalt fodboldopgør. Et af Land Roverens mange informationer viser, at stigningen er 19 procent, men bortset fra den skrækkelige lyd, virker Land Roveren totalt uanfægtet af situationen. Som en anden Henry Morton Stanley, der møder Dr. Livingstone i det afrikanske vildnis. Der skal mere til at få Defenderens stive overlæbe til at bævre.
Juvelen
Da den originale Land Rover stavrede afsted for første gang, dækket af maling og aluminium, der var i overskud fra krigen, var intentionen blot at bygge en simpel bil i få år, som kunne eksporteres til gavn for valutabalancen, indtil det igen blev rentabelt for moderfirmaet Rover at producere dyre personbiler.
Toyotas legendariske Land Cruiser får retro-look
Storbritannien var en krigshærget nation, men selvopfattelsen blandt imperialisterne skulle lide endnu et knæk. Indien, juvelen i imperiets krone, havde fået sin uafhængighed i 1947. Havde Winston Churchill, en notorisk skarp modstander af indisk selvstændighed, vidst, at Jaguar og Land Rover sidenhen skulle ende som juvelen i det indiske imperium Tata Motors i 2008, ville han nok have fået cigaren galt i halsen. Churchill har heldigvis været død i mange år, og med Tata i ryggen, har Land Rover fået pengene og friheden til at blomstre.
Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?
I 2019 introducerede Land Rover den nye generation af Defender. Den nye model deler intet med originalen udover navnet, og teknisk er der lige så langt mellem de to, som der er mellem de vikingeskibe, nordboerne sejlede mod de britiske øer i, til et moderne Mærsk-containerskib. Den nye Defender er designet, så den kan ramme en 20 centimeter høj betonklods med 40 km/t uden at skulle på værksted. Det er en belastning på syv tons. Vadedybden er 90 centimeter, og bilen vil formentlig kunne klare mere, men man risikerer simpelthen, at bilen flyder væk i dybere vand. Har du kørt den gamle Defender igennem vand, ved du, at den ikke er verdensmester til netop at holde vand ude.
Brexiteers
Siden Storbritannien trådte ud af EU i 2020, er den engelske økonomi kun blevet værre. Heldigvis for Land Rover er det gået den modsatte vej. I første halvdel af regnskabsåret 2023 var indtjeningen steget 42 procent. Så til trods for krig i Ukraine, Brexit og Greta Thunberg, så kan folk stadig godt lide store firehjulstrækkere. Men mens alle andre vender sig mod eldrift, har Land Rover ikke meget på hylderne. Det er også svært at forestille sig, at en så stor og tung bil som Defender 130, kan blive en vellykket elbil. Ikke desto mindre har Land Rover allerede lovet, at den kommer – men først efter 2025.
Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier
Samtidig er Land Rover blevet forsøgt snigløbet indenom af den selverklærede brexiteer og direktør for kemivirksomheden Ineos, Sir Jim Ratcliff. Han er stor fan af den gamle Defender, og forsøgte at overtage produktionen af Defender, efter den officielt stoppede i 2015. Den var Land Rover ikke lige med på, og i stedet startede forretningsmanden simpelthen sit eget bilfirma. Ineos Grenadier hedder resultatet, og den solide firehjulstrækker ligner mest et barn mellem Mercedes G-Klasse og den gamle Defender. Ideen er, at den nye Defender er for blevet for blød, så vil man have den rigtige ’Camel Throphy-eventyr igennem junglen-bil’, så skal man have en Ineos Grenadier. Bilen er for øvrigt udviklet af Magna Steyr, som bygger G-Klassen, og så samles Grenadier i Frankrig – så meget for at være brexiteer.
Araf
Vi har ikke planer om at deltage i et Camel Trophy på vores Wales-tur, men det er tydeligt, at den nye Defender 130, trods den ekstra vægt og længde, er fuldstændig uberørt af alt, vi møder i bakkerne. Om det så er mudder eller et klippefjeld.
Bilnørderne får brug for rene underbukser
At en Defender er overlegen i terrænet, er ikke rigtig nogen overraskelse, men man kan ikke blive andet end imponeret over, hvor kompetent og overlegen den er på de smalle b-roads. Nordwales er dækket af dem, og her i forsommeren, er hvert et sving nærmest blindt, fordi hækkene bugner af liv. Overalt møder man store hvide bogstaver på vejen, hvor der står ’Araf’ – det er walisisk for langsom, og det er tit nødvendigt. Du må nemlig køre 60 miles per hour, til trods for at traktorer kan vælte ud fra en mark, og modkørende lastbiler skærer ind over din vejbane i sving. Mange af vejene er både flotte og med fede forløb, men passer sig bedre til en Lotus Elise eller en Ducati-motorcykel. Alligevel æder den høje og tunge firehjulstrækker sving med en selvsikkerhed, som ikke er normalt for så kompetent en offroader.
Flyvende traktor – Bilnørderne lægger arm med sindssygt offroad-legetøj
I kabinen kommer der kvæk fra min gamle far på tredje række, men ellers er der ro, for pladsen deromme er overraskende god. Samtidig imponerer kabinen med meget lavt støjniveau og solide materialer. Freden bliver kun afbrudt af den snerrende lyd fra den sekscylindrede 3,0-liters benzinmotor, når pedalen presses mod gulvet. Motoren leverer 400 heste, som sender bilen afsted til 60 miles på 6,3 sekunder. Den tager sig til gengæld også betalt for det i benzin, men det er som om, man glemmer alt om politisk korrekthed, når man svæver afsted i Defender 130. De britiske patrioter gør det ikke let for dem selv i disse år, men når det kommer til Defender 130, kan de godt tillade sig at være stolte. Du finder ikke en bedre rejsemakker til turen i Wales.