Ford har lanceret en hidsig version af crossoveren Puma. Motoren er lånt fra Fiesta ST og har 200 heste, som matcher undervognen godt – men hvad skal vi egentlig med sådan en bil?
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi på Biltorvet er ret vilde med Fords hurtige modeller. Uanset om vi taler om den hedengangne Focus RS, pickuppen Ranger Raptor eller den seneste Fiesta ST, så kan Ford Performance bygge biler, der næsten altid sætter konkurrenterne til vægs, når det kommer til underholdning og ballade.
Den praktiske Ford med det forkerte navn – Ford Puma
Så det er derfor, jeg klør mig i nakken, da jeg får udleveret nøglerne til den seneste ST-model fra Ford, den meget røde Ford Puma ST. Bare for lige at samle op, så er Puma Fords nyeste model, en mindre crossover, der er baseret på Fiesta, men med længere akselafstand og næsten fire centimeter ekstra frihøjde. Det er jo det, alle vil have, fordi det giver bedre oversyn i trafikken – selvom alle andre også kører crossover nu om dage.
Hyl på en forladt vej
Men det er ikke en almindelig Puma, vi har fat i, men ST. Det betyder, at den er blevet sænket igen – 1,4 centimeter lavere end den almindelige Puma – og så er motoren lånt fra Fiesta ST. Du får altså en trecylindret turbomotor på 1,5 liter, som yder 200 hestekræfter og 320 Nm, som er koblet til en stram og lækker sekstrins gearkasse. 100 km/t kan rundes på 6,7 sekunder, hvis du stadig mestrer en koblingspedal, og motoren trækker hårdt, men du får mest ud den, hvis du pisker den lidt.
Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST
På en snoet og forladt landevej er Puma ST faktisk overraskende sjov. Undervognen er hård, og det giver en oplevelse af en bil, der er stram og præcis, specielt takket være et direkte og meget informativt styretøj, som gør den til en fornøjelse at kaste mellem svingene. Jeg savner dog en mere legesyg bagende, for Puma ST reagerer ikke så hidsigt på speederslip, som andre Ford-produkter. Så sjov og velkørende, men ikke helt så ren en køreoplevelse som eksempelvis Fiesta ST.
Stadig praktisk
Ser man bort fra den relativt hårde affjedring og dybe sportssæder, der kræver en yngre og smallere krop at komme ind og ud af elegant, så er Puma ST lige så nem som den almindelige variant at leve sammen med. De i alt ni ekstra centimeter akselafstand i forhold til Fiesta gør underværker for pladsen på bagsædet – en af de helt store ulemper ved Fiesta, men i Puma ST kan du sagtens klemme dig ind på bagsædet, selv hvis du er 185 centimeter høj.
En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition
Pumas partytrick er Megabox, som ligner en ekstradyb vaskebalje i den ene side af bagagerummet. Den giver 80 liter ekstra, og den er så stor, at min 42 kilos labrador blev snydt, da han fro første gang hoppede op i bagagerummet, kun for at falde ned i det dybe hul, hvor han så blev siddende på resten af turen og surmulede. Til gengæld illustrerer han ret godt, hvor meget plads der egentlig er i bagagerummet – 456 liter, som er bedre end nogle stationcars. Så Puma ST er faktisk mindst lige så praktisk, som den er sjov.
Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris
Og hvad så? Jeg kan ikke undslippe tanken om, hvorfor man dog har lavet denne bil. Bevares den er mere praktisk end Fiesta ST, men hele pointen med Fiesta ST er jo netop, at den ikke skal være praktisk, men sjov. Og Puma ST er sjov, men så sjov er den ikke – slet ikke når man ser prisskiltet. Puma ST koster fra 410.450 kroner, som er bestyrtende mange penge, og fuldt udrustet som testbilen, runder vægten 468.180 kroner. Så ville jeg hellere klippe lidt hæk hos naboen, og se om jeg ikke kunne skrabe pengene sammen til en Focus ST, som starter ved 502.220 kroner. Den er noget hurtigere og sjovere og har bedre plads på bagsædet, men ikke i bagagerummet.