Ford inviterer ind bag tæppet, og giver et blik ind i udviklingen af den nye SUV Puma – og afslører samtidig, hvorfor navnet, som før tilhørte en sportsvogn, i dag skal sidde på en højbenet familiebil.
Damen ved skranken i ankomstlokalet ser lettere forvirret ud, da vi fem journalister træder ind ad glasdøren. Med tyk tysk accent svarer hun os på engelsk, at vi lige må vente et øjeblik. Vi er nemlig for tidligt på den, lader hun os forstå. Det er til trods for, at Ford selv har inviteret os til deres europæiske designcenter ved Rhinen mellem Düsseldorf og Køln. Her har Ford designet biler siden 1969, men faktisk har det amerikanske mærke bygget biler i Tyskland siden 1925. Jeg tvivler på, at receptionisten er klar over det, og sandsynligvis ej heller hendes kollega, der kommer og tager imod os og fører os ind i en stor hal, hvor Puma, Fords nye satsning, står i to forskellige varianter, så de flankerer den faceliftede Ford Kuga.
Det forbandede navn
Ford har inviteret ind i de hellige haler, hvor journalister normalt ikke får lov at snuse rundt, for at fortælle os lidt om, hvorfor deres biler ser ud, som de gør, men mest af alt for at vise os, hvor genial den nye Puma er. Og lad os så lige får ryddet det med navnet af vejen med det samme, for Ford lancerede i 1997 en lille, kompakt coupé med navnet Puma. Den blev hurtigt populær blandt entusiaster, fordi den havde sjove køreegenskaber og et friskt design, til trods for at den var baseret på den jordnære Ford Fiesta. Alligevel er der flere, der i dag mener, Ford begår en fejl, når de bruger navnet Puma på den nye SUV.
Dårlig ryg? Snup en Ford Fiesta Active
Thomas Morel er chefdesigner for eksteriøret af Puma, og han fortæller, at man aldrig prøvede at efterligne designet af den gamle model, men at det var et heldigt sammentræf. En kvinde fra en testgruppe beskrev designet som et kattelignende dyr, som en puma, og derfra begyndte alle på kontoret at kalde den nye model for Puma – velvidende, at den var meget anderledes end den originale model.
Det er tydeligt, at Thomas Morel er stolt af sit arbejde. Den nye Puma er baseret på seneste generation Fiesta, og forrudens vinkel og tagets hældning er identisk, men ellers er det svært at se, at de to biler ellers har noget tilfældes. Puma er da også 89 millimeter længere, og hjulene er hver især skubbet 15 millimeter længere ud i skærmkasserne for at få bilen til at se mere muskuløs ud. Designeren afslører endnu et trick – på indersiden af A-stolpen, ind mod forruden, har man lavet en sort streg. Ifølge Thomas Morel får det forruden til at se ud som om, den er mindre stejl, og en fladere forrude giver et indtryk af en større og mere eksklusiv bil.
Hvad skal vi med SUV’er?
Jeg bemærker, at chefdesigneren bliver ved med at omtale Puma som en SUV og ikke en crossover, som jo ellers i folkemunde er blevet betegnelsen for moderne, højbenede forhjulstrækkerer.
Puma er en SUV i ordets egentlige forstand. Et Sporty Utility Vehicle. De sporty køreegenskaber er en del af Fords DNA, og vi er meget tilfredse med hvor praktisk Puma er blevet.
Utility kan bedst oversættes til anvendelighed, og hver eneste medarbejder, vi møder på dagen, er så stolte, at det er ved at revne. I bagagerummet på Puma gemmer der sig nemlig en lille innovation. Den såkaldte MegaBox. Forestil dig, at Ikea har flået bunden ud af bagagerummet for så at installere en opvaskebalje i plast i bunden, inklusiv bundprop, så har du nogenlunde Megabox. Det er drønsmart, fordi den relativt kompakte bil får ekstra 80 liter og har plads til noget, der måler 115 centimeter i højden – så skal du tre uger i sommerhus, er der nu plads til, at du kan medbringe din bedste stuebirk. Og takket være bundproppen kan du simpelthen vaske dine snavsede gummistøvler lige der i bagagerummet, og bagefter hælde vandet væk med bundproppen.
Ford Mustang GT – ti trin til himlen
Puma fås kun med forhjulstræk, og når man kigger på designet, er det mere slankt og sporty end Fjällräven og bålmad. Så hvorfor egentlig lave en SUV og ikke bare en rummelig familiebil i stil med Focus, som man slipper for det høje tyngdepunkt, der er gift for køreegenskaber. Thomas Morel mener dog, at SUV’en bestemt har sin berettigelse.
Overalt i Europa stiger trafikken, og byerne føles mere tætpakkede end nogensinde. Den høje siddeposition giver et indtryk af at være bedre beskyttet, og det har folk brug for. Derfor giver SUV’en mening, specielt i byen.
Så vi slipper altså næppe for SUV’en foreløbigt, og ej heller for Puma, der lander i Danmark i foråret i 2020.