Skarpe køreegenskaber og et overordentligt praktisk bagagerum skal distancere Fords nye crossover i en klasse, hvor kampen er ekstra hård. Vi tester, om Ford Puma har det, der skal til.
Ford Puma var engang en lille køreglad sportscoupé, baseret på Fiesta. Sådan er det ikke længere. Puma er stadig baseret på Fiesta, men i stedet for at være en køreglad bil for to, er den blevet til en køreglad crossover med plads til hele familien. Dét er der helt sikkert Ford-entusiaster, der græder over, men faktum er, at landet ligger sådan, at der ikke er økonomi i at bygge sportscoupéer, og modsat er det kun den almægtige gud, der kan redde dig, hvis du ikke har en hæderlig crossover på programmet. For crossovers er det, de unge – og de gamle – vil have. Så den nye Puma skal kæmpe en hård kamp mod Volkswagen T-Cross, Renault Captur og den nye Skoda Kamiq.
Derfor er SUV’en stadig så populær – Ford afslører alt om Puma
Ligesom T-Cross er baseret på Polo, er Puma baseret på Fiesta, men den er blevet trukket, strukket og hevet i på alle leder og kanter i jagten på mere plads, så tillad os lige et intermezzo med en masse tal. Sammenligner man Puma med den femdørs Fiesta, så er Puma nemlig syv centimeter bredere, fem centimeter højere og hele 14 centimeter længere. Selv afstanden mellem for- og baghjul er vokset ni centimeter, og lige netop her gavner det specielt pladsen på bagsædet. Det var klart en af Fiestas store ulemper, og det er blevet markant bedre i Puma, hvor du som en voksen mand trods alt kan holde ud at sidde uden at føle dig klemt. Men det er egentlig ikke bagsædet, der er salgsargumentet for Puma.
Her er priserne på Skoda nye crossover - Kamiq starter fra under 200.000 kroner
Det er i stedet bagagerummet – umiddelbart et ganske usexet fokusområde, men Fords ingeniører er vældig stolte og med god grund. De har nemlig fundet en simpel, men genial idé til at udnytte bagagerummet, så der er ekstra 80 liter. De kalder selv konceptet Megabox, og det kan bedst beskrives som en ekstradyb opvaskebalje i plastik, som er placeret mere eller mindre midt i bagagerummet. Der er selvfølgelig en bund, som kan lægges over, så man har et normalt, plant bagagerum, men bunden kan også løftes op og placeres op ad bagsæderne, så du ikke behøver at tage den ud – og måske glemme den. Tager man boksen i brug, bliver bagagerummet 1,1 meter højt, så du eksempelvis kan have en golftaske stående på højkant. Og sammenligningen med en opvaskebalje stopper ikke her, for i bunden sider der faktisk en prop, så du kan skylle boksen, efter du har haft eksempelvis snavsede støvler dernede. På vores test i Sydspanien fandt vi ud af, at Megaboxen var smart, fordi vores to trolleyer passede lige ned i hullet, så de ikke lå og skøjtede rundt i bagagerummet. Selv om Megaboxen måske ikke er sexet, så kan det undre, at der er gået så længe, før nogle har fundet på idéen.
Køreglad
Spørger du en ingeniør fra Ford, hvad der adskiller en Ford fra konkurrenterne, så får du et stålsat svar – køreglæde. Derfor var det vigtigt, at Puma skulle være frisk og underholdende at køre. Vi kører over det kuperede terræn fra Malaga, op mod Ronda og igen ned mod Marbella. Det er fantastiske veje, og vi kører i ST-Line-varianten, som har både 19-tommer-fælge og sportsundervogn, og den griber virkelig i asfalten, så du kan holde et tempo op og ned ad bjergvejene, der får de lokale Seat’er til at måbe og selv motorcyklerne må koncentrere sig for at holde den blå Ford væk fra bagsmækken. Overraskende er det faktisk den anden variant – Titanium X, som tilmed må nøjes med 125 hestekræfter mod 155 hestekræfter, der viser sig at være sjovest. De lidt blødere fjedre er mere medgørlige, og det er nemmere at lege med bilens grænser. Men her er vi nok ude i bilnørdernes dom, og for langt de fleste er det tilstrækkeligt blot at konstatere, at begge versioner af Puma kører rigtig godt, og er langt mere engagerende end nogen af crossover-konkurrenterne.
Kongen af crossover – Nissan Juke er tilbage for fuld kraft
Assisterende batteri
Som udgangspunkt er der kun én motor. Den 1,0-liters trecylindrede Ecoboost-motor, som dog kommer med enten 125 eller 155 heste. De to varianter kan så også fås som mildhybrider, hvor en remdrevet starter-generator, som yder 50 Nm, kan assistere ved accelerationer og opsamle energi, når bilen bremser. Det lagres i et særligt 48-volts litiumbatteri, og det skulle altså give op til ni procent lavere brændstofforbrug. Men måske mere interessant, så hjælper den lille elmotor faktisk accelerationen i en sådan grad, at mildhybridversionen kører 45 km/t efter fem sekunder, hvis speederen bliver trykket i bund i andet gear ved 20 km/t, mens en tilsvarende model uden assisterende elmotor kun render 36 km/t.
En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross
Oplevelsen bag rattet er, at begge motorer har en god evne til at sejtrække, formentligt på grund af elmotoren, som fungerer under 3.500 o/min. Måske også derfor opleves forskellen mellem den 155-hestes og 125-hestes variant ikke som ret stor. Først når speedometeret viser over 100 km/t trækker den kraftigste variant for alvor fra.
Et stærkt kort
Puma er som udgangspunkt ganske veludstyret, og fås ikke i lavere trim end Titanium. Her starter prisen ved 225.270 kroner, og inkluderet er digitalt instrumenthus med en 12,3 tommer stor skærm, Apple CarPlay – desværre med usb-tilslutning, navigation, trådløs opladning, klimaanlæg, varme i forrude, rat og sæde, massage i lænden i førersiden, regnsensor, parkeringssensor bag, automatisk nedblænding, LED kørelys og baglys og 17-tommer alufælge. ST-Line starter ved 238.860 kroner, og her får du en blandt andet en mere sporty kabine og rat med flad bund, sportssæder og mere fast undervogn, men jeg ville gå efter en Titanium med den lille motor. Det er billigste variant, men den har alle de features, som gør Puma fed, for den skal nok kunne dele øretæver ud i klassen for de små crossovers.