Den fjerde generation af Yaris er blevet mindre, mere sikker – og mere sporty. Ja, det skulle man ikke tro af en Toyota, men den nye Yaris er pludselig en af klassen sjoveste.
Der kører over 63.000 Toyota Yaris’er på de danske veje. Det gør den til vores lille lands tredje mest hyppige bil. Hos Toyota står den alene for 30 procent af salget, så det er hamrende vigtigt, at en ny model rammer rigtigt. Når du ser bilen, sidder i den og hører om de tekniske specifikationer, bliver det tydeligt, at Toyota har gjort sig umage med denne, fjerde generation, som er udviklet i Europa.
Ny Yaris vil være sikrest i mini-klassen - her er priserne
Bilen er bygget på en ny platform, som Toyota kalder GA-B, og det betyder, at bilen faktisk er fem millimeter kortere, end sin forgænger. Det er atypisk i disse år, hvor biler normalt vokser for hver generation. Det gør Yaris til klassens mindste bil, men ingeniørerne har gjort sig umage, og den nye platform betyder, at man har kunne skubbe hjulene helt ud i hvert hjørne. Det giver både bedre køreegenskaber og mere plads i kabinen, og den nye platform har samtidig et 12 millimeter lavere tyngdepunkt – det lyder ikke af meget, men det er med til at bilen krænger mindre i sving. Og sammen med et stivere karrosseri og nydesignede hjulophæng kører den nye Yaris meget anderledes.
Højbenet Yaris skal sikre Toyotas dominans
Forsædet er lavere og 60 millimeter længere inde i kabinen. Heldigvis er rattet flyttet med, så du også oplever at have en mere sporty førerposition. Selv rattet er tykkere og mere sportsligt, så du fornøjes fra første meter. Vi kører Yaris Hybrid H4, og på de små veje føles Yaris ivrig efter at skifte retning, så drej på rattet, og øjeblikkeligt skifter bilen retning. Her er ikke den samme krængning, som tidligere modeller, hvor de lige skulle sætte sig i fjedrene, blævre lidt før de kunne tage sig sammen. Måske er det indbildning, men det lavere tyngdepunkt hjælper. Det samme gør faste fjedre og støddæmpere, og Yaris er for første gang faktisk sjov. Måske en af klassen sjoveste lige nu.
Ny tech
Hybridversionerne har indtil nu stået for halvdelen af salget, så den nye model er hamrende vigtig. Og teknisk har den nye model også rykket sig. Batteriet er for første gang litium ion, så det er 12 kilo lettere, på trods af større kapacitet, så Yaris Hybrid nu kan køre op til 130 km/t på strøm alene. En elmotor med 81 hestekræfter assisterer en nyudviklet 1,5-liters benzinmotor med tre cylindre, som yder 91 hestekræfter. Fordi de to motorer er effektive på forskellige tidspunkter, er den samlede effekt 116 hestekræfter, men den nye model føles mere rap. På papiret er den 2,1 sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t, så den nu bruger 9,7 sekunder. Mest imponerende er dog forbruget, som ifølge WLTP-normen er 26 km/l. Skulle man opgive fobruget efter den gamle og mere urealistiske NEDC-norm, ville den nye Yaris Hybrid køre 35 km/l.
Toyota Yaris Hybrid – elektrificering til folket
På både landevej og motorvej føles Yaris Hybrid ganske frisk, og selvom motoren er forbundet til et CVT-gear, som ikke har almindelige trin i gearkassen, får man ikke indtrykket af en hysterisk drivlinje, hvor motoren jages op mod det røde felt, bare fordi man skal udenom en lastbil på motorvejen. Omdrejningerne er heldigvis mere i ro. Til gengæld er det ærgerligt, at støjdæmpningen ikke er så imponerende, så motorstøjen bliver ret tydelig i kabinen, også selvom drivlinjen er blevet bedre.
Danskernes nye darling – Peugeot 208
Selve kabinen er mørk og ikke ligefrem nyskabende, men kvaliteten fejler ikke noget, og man sidder godt. Altså bare ikke på bagsædet, for tricket med at flytte forsædet tilbage for en bedre førerposition, betyder, at der ikke er ret meget benplads tilbage til bagsædet, og pladsen til hovedet er næsten endnu værre. I stil med Peugeot 208, er Yaris altså ikke en bil, du skal vælge, hvis du har store teenagebørn.
Ekstra sikkerhed
Den nye Yaris har en del udstyr, som er standard fra billigste trim, som starter ved 129.990 kroner. Det gælder blandt andet en syv tommers trykfølsom skærm, Apple Carplay og Android Auto, DAB-radio, aircondition, LED-kørelys og adaptiv fartpilot. Men det er faktisk paletten af sikkerhedsudstyr, som er mest interessant.
Toyota skaber fremtidig rallylegende – GR Yaris har firehjulstræk og 261 heste
Mig bekendt er det nærmest en verdensnyhed, at den nye Yaris får en airbag mellem fører og passager, så man ikke støder sammen, hvis bilen bliver påkørt fra siden. Det er smart, og i hvert fald ikke noget man har set i denne klasse før. Samtidig er Safety Sense 2,5 standard på alle modeller, og pakken indeholder en automatisk nødbremse, som kan genkende fodgængere og cyklister i dagslys og mørke. Automatisk nedblænding af fjernlyset er også standard sammen med skiltegenkendelse. Men det der for alvor får Yaris foran i forhold til sine konkurrenter er Emergency Steering Assist. Det er et system, der assisterer dig i en nødsituation, hvor du skal styre uden om en forhindring. Og som om det ikke er nok, får Yaris også en vejkrydsassistent der advarer føreren ved hastigheder mellem 10 og 25 km/t, hvis der er fodgængere i vejkryds, eller hvis du skal lave et venstresving og krydser ind foran en modkørende.
En lille, men fin pakke
Toyota har taget sig gevaldigt sammen med den nye Yaris, som nu mere end nogensinde er et produkt, man lyster efter. Praktikken lider desværre med et trangt bagagerum, men til gengæld er køreglæden og sikkerheden høj, så nye Yaris fortjener succes.