Ford Ranger Raptor er nok den eneste bil med fabriksgaranti, der kunne overleve et ørkenrally som Dakar. I den nye udgave er den kedelige 2-liters diesel erstattet af en hvæsende benzin-V6’er med knap 300 heste. Men hvad skal vi egentlig med sådan et monster? Få svaret her.
De to udstødningsrør hvæser deres sprøde vræl. Jeg har speederen trampet mod gulvmåtten, marken er blød, og lige foran mig er en mindre jordvold på omkring 20 centimeter. Hvad volden mangler i højde har den til gengæld i vinkel, for den er stejl som en kantsten, og alligevel lader jeg de to turboer tvangsfodre benzin-V6’eren med frisk luft, så den kan yde samtlige 292 hestekræfter. Mudderet kastes fra alle fire hjul, og farten stiger til tæt på 70 km/t.
En flyvende finne og en gejlet actionhelt – Ford Ranger Raptor Speciel Edition
Det kan virke tosset, og det ville det også være i de fleste biler. Men Ford Ranger Raptor er ikke som de fleste biler. Jeg forventer, at den kantstens-formede mudderskrænt er ingenting for de 83 centimeter store og grove dæk. Den er i hvert fald ingenting for de voldsomme 2,5 tommer store og specialudviklede Fox-støddæmpere. Det lille bump er for dem som en mælkesnitte på vej til en julefrokost for flæskestegs-entusiaster. Støddæmperne er designet til lige netop det her, og det er resten af undervognen heldigvis også. Hvor der normalt sidder bladfjedre på bondemandens eller murermesterens version af Ranger, så finder vi her et særligt multilink-ophæng. Selv chassisrammen er forstærket, og det er til trods for at rammen i udgangspunktet er lavet i noget, der til forveksling ligner jernbanesveller. Det er for at sikre, at du kan blive ved med at straffe dig selv med bump og hop dagen lang, uden at rammen flæbende skal give op, som den første der forlader Alene i Vildmarken.
Alt i alt er jeg egentlig ikke så bekymret for selve hoppet. Det er alt det, der kommer efter. Jeg skal nemlig sørge for at lande på en smal skovvej med store skærver, afgrænset af stengærder på hver side. Der er ingen plads til fejltagelser her, så da affjedringen har slugt hoppet, tæmmer jeg lysten til at sparke til speederen igen. Efter et let knæk i vejen mod højre, forsvinder stengærderne nemlig, mens skoven åbner sig. På venstre side bliver gærdet erstattet af en skrænt, og den følger skovvejen hele vejen ned ad bakken. Samtidig hælder vejen udad og ned mod skrænten, som om Modernatur bevist vil skubbe os udover kanten. Det mentale billede af en overstyring, der sender mig og bil ud over siden og ned i – måske ikke den visse død – men så en totalskadet offroader, passerer i et splitsekund forbi min frontallap. Alligevel pisker jeg alle 292 heste ud på marken igen, og skærver på størrelse med børnehænder flyver op i skærmkasserne. Bagenden bevæger sig ud, men et vrik kontrastyring fra det præcise styretøj får os på ret køl.
Ford Ranger Stormtrak - rå udvendig blød indvendig
Det er faktisk lige præcis her, jeg bliver allermest imponeret over den nye Ford Ranger Raptor. Ikke over hvor nemt den æder et flyvehop, men hvor godt den står fast et sted, hvor det ikke burde være muligt. Jeg blæser afsted over skærver så ujævne, at du skal passe på anklerne, hvis du gik her i vandrestøvler, og alligevel bliver bilen i sporet. Igennem sving, hvor underlaget er både hullet og uden greb, kan du holde en fart, der ville udfordre almindelige biler – selvom de kørte i samme sving på nystrøget asfalt. Raptor elsker fart, og gennem testugen går det op for mig, at Ford har skabt en rallybil med et lad. Jo hurtigere du kører, jo grovere terrænet er, jo mere imponerende er Ranger Raptor.
Ny tech
Ford har overhalet hele Ranger-serien, og det betyder, at den er blevet mere moderne at se på, og specielt kabinen er blevet endnu mere lækker. En vertikalt monteret skærm på 12 tommer præger midterkonsollen, mens en 12,4 tommer stor skærm dominerer instrumenthuset, og et 10-højtalers B&O-system spiller om kap med V6’eren. Det er er overbevisende, og Raptor har nok den bedste kabine i pickupklassen.
Specialværktøj for de få – Isuzu D-Max
Når det kommer til gadgets, kan du vælge mellem syv forskellige køreprogrammer, som strækker sig helt fra et sportsprogram til landevej – hvor Raptor er overraskende underholdende – til mudder og Baja, som er programmet, der indstiller bilen til hurtige ture i ujævnt terræn.
Nørderne vil også glæde sig over, at den nye Raptor har fået spær på forakslen, og ikke kun mulighed for at låse centerdifferentiale og bagerste differentiale, som i den gamle model. Det gør bilen i stand til at kravle op over næsten alt, eller igennem den mest ondsindede mudderpøl. Faktisk er eneste begrænsning i terrænet, at Raptor er over to meter bred, og derfor svær at manøvrere dybt inde i skoven.
Benzin over diesel
Det er interessant, at Ford har lanceret den nye Raptor med den hidsige benzin-V6’er. Hatten af til Ford, for det er helt sikkert entusiastens valg. Hvis du vil bruge din Raptor til ballade, er den kærkommen, fordi den tidligere generations 2-liters diesel med 210 heste var bilens største svaghed. Den støjede og virkede ikke specielt kraftig. Motoren kan du stadig få, men eneste grund til at vælge den skulle være, fordi du kører rigtig meget med trailer. V6’eren i den nye er tørstig – selv uden trailer.
Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust
Og det fører os så til et par andre betragtninger. For buddet herfra er nok, at selv dem, der kører meget med trailer, vil vælge V6’eren. Raptor tiltaler nemlig hovedsageligt segmentet mellem entreprenører og rockere, og de er enten ligeglade med brændstofforbrug eller har et firmakort. Og de er for øvrigt nok også ret ligeglade med, at Raptor, modsat de andre Ranger-modeller, kun må trække 2.500 kilo mod 3.500 kilo.
Ved at vælge benzinmotoren sparer man tilmed op mod 4.000 kroner årligt i ejerafgift. Og netop afgiften river lidt. Testbilen koster 18.640 kroner at have parkeret i indkørslen, takket være det såkaldte privatbenyttelsestillæg.
Skal du købe den?
Ja, burde svaret være. For Ford fortjener stående applaus for at lave en så dedikeret køremaskine, og det er måske det, der vrider hjernen lidt. Vi har set mere eller mindre hårdhudede GTI-versioner af almindelige familiebiler, men en hurtig variant af en pickup, og så målrettet terrænkørsel, det er jo næsten selvmodsigende. Og det vil nok også være de færreste, der faktisk har mulighed for at udnytte Raptors evner til fulde.
Ford Bronco kommer til Danmark – med startpris på 1,5 million
I stedet vil Raptor nok blive brugt med en gravemaskine spændt efter, af dem, som tidligere kørte Cayenne på gule plader eller en Mercedes SUV med AMG-bulder. Og fred være med, at nogen har brug for at afstive selvforståelsen, men skal du bruge en firehjulstrækker, der kan slæbe en tung trailer gennem lidt af hvert, så findes der bedre alternativer. Raptor er bonderøvenes rallybil, og den fortjener at blive kørt hårdt.