Bilnørderne har trukket gummistøvlerne på og er taget til Sverige, for denne gang skal de teste den splinternye offroad-konge Ford Ranger Raptor. Men kan den bevare titlen, når den møder en 60 år gammel traktor ude i mudret.

Ford har netop lanceret den nye Ranger Raptor – en hårdhudet firehjulstrækker, der hverken er bange for hurtige ørkenløb eller at kravle op igennem en klippestrøet kløft. Største nyhed er, at nu har fået erstattet den temmelig bovlamme 2-liters diesel for en 3-liters turboladet V6’er med 292 hestekræfter, der slubrer benzin, som havde den aldrig hørt om klimakrisen.

Bilnørderne ødelægger rallylegende – skulle have kørt Ford Escort RS Cosworth

Med avanceret undervogn, 10-trins automatgear og forstærket chassisramme, er Raptor-udgaven blevet Rangermodellernes svar på GT3-udgaven af Porsche 911. Den fortjener derfor en legeplads, hvor der er plads til de store armbevægelser. Så for rigtig at teste den, er Bilnørderne denne gang taget til Sverige, hvor de kan boltre sig i skoven. Det er tilfældigvis også Andreas ødegård, så han endnu en gang er på hjemmebane, hvilket som sædvanlig ikke passer Frederik. 

60 år gammel traktor

Derfor er det også Andreas, der stiller med det brugte alternativ, der skal kæmpe mod Raptoren. I første omgang er det hans egen Land Rover One Ten fra 1987 med bare 86 hestekræfter. Men det bliver værre endnu, for i dagens sidste udfordring skal Ranger Raptor møde ødegårdens 60 år gamle Volvo traktor med kun 39 hestekræfter.

Er diesel bedre end plugin – og hvilken kører længst i den virkelige verden?

Hvordan det hele går ned, kan du se på videoen her.