Fiat har netop introduceret den nye Tipo, en bil der ellers kun har været at finde i Fiats modelprogram fra 1988 – 1995. I mellemtiden har Fiat nydt stor succes med en helt anden type bil, nemlig den lille Fiat 500, som i den grad har stået for salget rundt om i verden. Men, nu vil Fiat gerne have en bid af Golf-klassen, hvor vi bl.a. finder netop VW Golf, Ford Focus, Mazda 3, Peugeot 308 og Renault Megané. Men, det er slet ikke interessant for Fiat at konkurrere med f.eks. VW – de går derimod efter kunderne hos f.eks. Peugeot og Renault, hvor de matcher på udstyr og pris, men vinder på f.eks. rummeligheden ved bagsædet og i bagagerummet. På den måde håber Fiat, at de kan vinde markedsandele fra de ellers velsælgende franskmænd.

 

Fiat Tipo fås i Danmark i to varianter, en hatchback og en stationcar. Du kan vælge imellem to benzin eller to dieseludgaver, der har enten 95 eller 120 hk. Derudover kan du vælge imellem tre udstyrstrin, Pop, Easy og Lounge. Vi tester sidstnævnte model med 120 hk dieselmotor.

 

Når du vælger Lounge-modellen så får du godt med udstyr, der bl.a. tæller regnsensor, lyssensor, klimaanlæg, 7” mediecenter med touch screen samt fartpilot. Derudover har bilen 17” alufælge som standard. Dette måtte dog gerne have været 18”, for bilen ser meget voluminøs ud og selv 17” fælge virker ganske små.

 

Designmæssigt er Tipo slet ikke så ringe endda. Specielt med den forkromede grill (ekstraudstyr, red.), der passer perfekt til de mange kromlister. Bagenden lugter lidt af Alfa Romeo, om end noget mere konservativt designet. Men det klæder bilen, som på ingen måder er skabt med sport i tankerne, men med mere eksklusive toner. Den grå lak, som vores testbil blev leveret i er desuden helt perfekt til bilen.

 

Bag rattet kræver det lidt tilvænning at finde en korrekt/behagelig kørestilling. Man kommer automatisk til at sidde meget opret pga. vinklen på instrumentpanelet – men med lidt hiv og sving i forskellige håndtag lykkedes det. Sæderne måtte gerne være lidt dybere i ryggen og have lidt mere sidestøtte, hvis det stod til mig. Men, de er på ingen måde ukomfortable til dagligt brug.

 

Kabinen er generelt rigtig god. Den store touch screen passer fint til designstilen i kabinen og den er nem at bruge. Endnu nemmere bliver det dog, hvis du vælger Apple Carplay modulet (hvis du har iPhone, red.). Så spejles de vigtige funktioner fra din telefon over på bilens skærm og du kan benytte dig af telefon, navigation osv. Det fungerer rigtig godt.

 

Tipo er også udstyret med Fiats velkendte City-funktion, hvor du ved tryk på en knap får en ultralet styring ved bykørsel, hvilket gør det betydeligt nemmere at manøvrere rundt på en parkeringsplads.

 

Pladsmæssigt er Tipo med helt fremme og passagerer ved både for- og bagsæde har masser af benplads. Samtidig kan du i hatchback modellen nyde godt af hele 440 liter bagageplads. Vælger du stationcarmodellen så er der plads til hele 110 liter mere. Det er rigtig godt.

 

Kvaliteten af materialerne er godkendt. Men, jeg så gerne, at man havde valgt et blødere materiale til dørene. I stedet har man forsøgt at lave en overflade, der ser blød ud, men ikke er det. Måske er det for at holde prisen så langt nede, at man har nedprioriteret netop dette område. Det et lidt synd synes jeg – for hvor dyrt kan det egentlig være, når man nu producerer så mange biler om året.

 

Undermotorhjelmen finder vi som sagt den 1,6 liters dieselmotor med 120 hk. Motoren gør det rigtig godt, men den 6-trins manuelle gearkasse kan godt virkelig lidt knoklet, hvilket er synd, når nu motor er så fin. Takket været et drejningsmoment på 320 Nm ved 1,750 o/min, så har du masser af trækkraft på lande- og motorvej. Fiat lover hele 29,4 km/l i gennemsnit – et tal vi havde lidt svært ved at holde. Efter en uges test endte vi på 23,1 km/l.

 

Jeg skrev tidligere, at Tipo skal konkurrere i Golf-klassen, men til priser som Peugeot 308 og Renault Megané. Prismæssigt starter vi ved 169.900,- for en 95 hk benzin version med Pop udstyr. Vil du have den 120 hk turbobenzinmotor med Lounge udstyr, så er prisen 229.900,-. Den testede model med 120 hk diesel og Lounge udstyr koster 239.990,-. Det er samme niveau som de to franskmænd med tilsvarende udstyr.

Jeg kan godt lide den nye Fiat Tipo. Den er veldesignet, har godt med udstyr og er prissat korrekt. Den 120 hk dieselmotor er absolut godkendt, men gearskiftet fortjener lige en overhaling. Og så synes jeg at man skal holde op med at spare på plastkvaliteten i kabinen. Specielt de steder, hvor man som bruger er i tæt berøringer med bilen.

Jeg håber, at Fiat lancerer endnu en Tv-kampagne for deres Tipo, så den kan få lidt opmærksomhed. Den er nemlig et interessant alternativ til de mange franskmænd, der suser rundt på de danske veje.