Hvis man ud fra de senere salgsstatistikker skal vurdere hvilke biler, som er de mest populære i Danmark, så er det svært at komme uden om Fiat 500. I hele 2010 blev der solgt over 4.000 stk., og 500eren kæmpede en hård kamp mod de andre mini biler – Toyota Aygo, Chevrolet Spark og Opel Corsa om at blive den mest solgte. Aygo vandt dog kampen med en margen på kun 262 biler i forhold til 500eren.

Ny motor
Kampen fortsætter, og Fiat bringer nu en ny motor ind i dysten, som skal give konkurrenterne kamp til stegen med hensyn til innovation, råstyrke, økonomi og køreglæde.

Taktikken er at fortsætte ideen med ”downsizing”, som jo handler om at få en minimal motor til at yde sit ypperste på den mest økonomisk fordelagtige måde.

875 ccm
Fiat er nu gået drastisk til værks, for at spare på de dyre dråber. Man har simpelthen halveret antallet af cylindre, så deres nye motor kun køre på 2 cylindre, og har en slagvolumen på bare 875 ccm (0,9 liter).

De 2 cylindre ville under normale omstændigheder yde et antal hk, som ville være passende til en stor havetraktor, men altså langt fra nok til en Fiat 500, som trods alt vejer ca. 1.000 kg..

For at lokke eller rettere sagt, presse, flere hk ud af motoren, er den udstyret med turbo. Dette giver, sammen med det topmoderne og effektive topstykke med justerbare ventiler, en effekt på 85 hk v. 5.500 o/m., og et drejningsmoment på 145 Nm. v. 1.900 o/m.

Til sammenligning så yder den 1,2 liters motor, som er den mest solgte variant i Fiat 500, 69 hk., og et moment på 102 Nm.

Med 85 turbo hk i en relativ lille og let bil, så er lagt op til friske præstationer. 0-100 km/t klares på 11 sekunder, mens tophastigheden er på 173 km/t. Dette burde dække de fleste behov, og bilen føles også langt hurtigere end med den 1,2 liters motor, især på grund af det ”voldsomme” moment, som er til rådighed ved meget få omdrejninger.

Lyden er speciel
At skulle nøjes med 2 cylindre, mod normalt 4, vil ubetinget give et utraditionelt lydbillede, når man første gang drejer nøglen. Lyden er speciel – brummende, lidt ekstra vibrerende, men trods alt synes den mere behagelig, og ”normal” i forhold til de 3-cylindrede modeller, som flere konkurrenter disker op med.

Efter nogle timers tilvænning tænker man ikke over lyden mere, men der i mod fornøjer man sig over, at motoren er rigtig omdrejningsvillig, og utrolig kvik i bytrafikken og på landevejen.

Øko-motor
Det primære formål med udviklingen af denne motor var at spare brændstof. Og sammen med gearskifteindikatoren og økonomiknappen skulle den model kunne klare 24,4 km/l. I kombination med MTA DualLogic automatgearet er forbruget helt nede på 25,0 km/l.

Øko-knappen er yderligere med til at begrænse forbruget, ved at justere på motorstyringen. Med denne funktion aktiveret, skærer man kraftigt ned på ydelsen, og på motorvejen viser dette sig ved, at man kun lige akkurat kan overskride fartgrænsen på 130 km/t. Man bliver dog hurtigt træt af denne funktion, når man meget hellere vil more sig med den sprøde motor med de mange hk.

At skulle nå de 24,4 km/l kræver, at man kører meget forsigtigt og økonomisk, for under vores test nåede vi knap 17 km/l i gennem en uge med gennemsnitlig kørsel.

Flere varianter
Udover denne motor med 85 hk planlægger Fiat desuden en supersparer udgave med 65 hk, og en ekstra kraftig udgave med 105 hk. Disse forventes lanceret i løbet af i år.

Udstyr og priser
Sammen med TwinAir motoren følger også det omfattende ”Lounge” udstyr, som selvfølgelig også er med til, at bilen bliver dyrere end basismodellen.

”Lounge” udstyret omfatter blandt andet, i forhold til standard udstyret, læderrat, kromkit, elspejle med varme, 15” aluminiumsfælge, aircondition og Blue&Me håndfrit system med bluetooth,

Denne Fiat 500 Twinair Lounge koster 184.000 kr., og i forhold til basis 500eren (1,2 Pop 69 hk) er merprisen altså 41.000 kr.

1,2 motoren fås også sammen med Lounge udstyr og her er prisen 169.000 kr. – altså stadig 15.000 kr. billigere end TwinAir.

Dieseludgaven med den fine 1,3 liters motor, og 95 hk koster runder lige 200.000 kr. med Lounge udstyr, og går officielt 25,6 km/l.

Konklusion
Prismæssigt kan Fiat 500 ikke hamle op med de billigste konkurrenter, hvor de billigste modeller sælges til under 100.000 kr.. Fiat 500 byder dog på højere kvalitet, mere udstyr og ikke mindst meget mere charme og kultstatus. Dog virker 185.000 kr. som ”godt betalt” for en bil i denne klasse, på trods af al dens charme.

Generelt kan vi opsummere, at de positiver sider ved Fiat 500 er det specielle design, udstyr, det gode gearskifte, og den kraftige motor, mens det trækker ned at den 2-cylindrede motorlyd nok ikke falder i alles smag, samt det rigeligt høje pris.