Den charmerende Fiat 500 skal udstilles på det prestigefyldte Museum of Modern Art i New York som en del af udstillingen Værdien af godt design.
Museum of Modern Art eller blot MoMA ligger i New York og er generelt anerkendt som verdens største og mest indflydelsesrige museum for moderne kunst. Hvis du bliver udstillet her, så har du klaret den. Det gælder i særdeleshed som bilproducent, for meget få biler har været udstillet på museet som kunst.
En af de biler, som nu udstilles, er den charmerende mikrobil – Fiat 500. Og det er den rigtige Fiat 500, altså hverken den første Topolino-model, som blev bygget fra 1936 og frem til 1955. Det er selvfølgelig heller ikke tale om den storsælgende forhjulstrukne version, som blev lanceret i 2007. I stedet er der tale om den lille, charmerende Nuova-model, som blev bygget mellem 1957 og 1975.
Den nye 500
Fiat erstattede den første 500-model i 1957, og den tekniske opbygning er kraftigt inspireret af Volkswagen Boblen, som efter krigen fik stor succes i Europa. I den italienske bil var motoren en lille, tocylindret luftkølet rækkemotor på 479 kubik, deraf navnet 500 (ja, de var jo italienere, så lige ved og næsten var godt nok). Motoren ydede bare 13 hestekræfter, mens skulle heller ikke trække mere end 499 kilo.
Biltorvets bud: Biler der imponerer kvinder
Designet stod Dante Giacosa for, og målet med modellen var at skabe en billig bil til masserne. Takket være opbygningen med hækmotor, kunne den mikroskopiske bil faktisk med lidt god vilje rumme fire personer. Alle årgange havde et kanvas-tag, som er fantastisk på lune sommerdag i Rom, men som samtidig var lidt af en genistreg, fordi soltaget fjernede en stor del af stålet i taget – stål var i efterkrigstiden et dyrt materiale. Fra 1960 kunne man også få den charmerende stationcar-variant Giardiniera, som betyder gartner på italiensk.
Godt design
Fiat 500 får en plads i udstillingen Værdien af godt design eller som udstillingen hedder originalt The Value of Good Design. Udstillingen får premiere i foråret 2019, og her har MoMA samlet både møbler, køkkenudstyr, forbrugerelektronik og sportsudstyr fra 30’erne og frem til 1950’erne. Det var i denne periode, hvor man for alvor begyndte at tænke i veldesignede produkter, som både var smukke, praktiske og til at betale.
Italiensk for begyndere – Fiat Fullback
MoMA ejer faktisk i alt ni biler, og besluttede sig for at købe netop en Fiat 500 i 2017, men det er altså først til foråret, at den bliver udstillet. Blandt de øvrige biler er en Citroën DS 23 fra 1973, en Jaguar E-type Roadster fra 1963, en Boble fra 1959, en Smart ForTwo fra 1998, en Ferrari 64 ½ fra 1990, en Porsche 911 fra 1965, en Cisitalia 202 GT fra 1946 og en Willys Jeep M38A1 fra 1953.