Vi kører Volkswagen ID.4 for første gang, og bliver ikke skuffet. Mere rummelig end en Tiguan, og kvikkere og mere komfortabel end Passat – Volkswagen har skabt en fremtidssikret favorit til hele Danmark.

Er der nogen, der kan overbevise os danskere om, at det er på tide at skifte til elbil, så må det være Volkswagen. De er suverænt Danmarks mest populære mærke og har proklameret, at de vil sælge 10.000 elbiler alene i år. Det er ret vildt, og selvom vi allerede er imponeret af ID.3, er der brug for forstærkning. Og den forstærkning kommer fra ID.4.

VW’s elektriske SUV skal omvende danskerne

Til forveksling kan den ligne ID.3, men ID.4 er både noget større og længere. Faktisk er den 7,5 centimeter længere end Volkswagens egen SUV Tiguan, og selve akselafstanden – det der giver god plads på bagsædet – er næsten ni centimeter længere. Og det mærker man på bagsædet. Det er bredt, og her er mere plads til lange stænger end i Tiguan, og mere luftigt end bagsædet i Passat, hvor der er mere hule-fornemmelse.

Bagagerummet er stort og regulært med 543 liter, som dog ikke helt matcher Tiguan med 615 liter. Til gengæld har Volkswagens ingeniører tænkt på elbilejerne, for under gulvet er der et reelt rum, hvor man kan kaste et ladekabel ned. Og kaste er et bevidst ordvalg, for her er god plads, og det bliver man glad for, så man slipper for at pakke et vådt og snavset kabel sammen. De praktiske egenskaber strækkes med evnen til at køre med op til 1.000 kilo trailer. Og senere introduceres en firehjulstrukken version med ekstra kræfter, som må trække 1.200 kilo. På den praktiske side må vi altså konkludere, at du ikke behøver at gå på kompromis, hvis du vælger Volkswagens elektriske crossover.

Elektriske ulemper
Rækkevidde-angst er et udbredt fænomen blandt bilister, som endnu ikke har ejet en elbil, mens langt de fleste elbilejere ser det som et forsvindende lille problem. ID.4 kommer med to forskellige størrelser batteri – 52 eller 77 kWh. Det giver en officiel rækkevidde på op til 518 kilometer. Vores model 1.st. Max har en officiel rækkevidde på 490 kilometer, men efter 153 testkilometer, inklusiv motorvejs- og kvik landevej i seks graders varme, ville vi ende med at køre 319 kilometer, hvis vi fortsatte det kørselsmønster.

Skoda sætter skarpe priser på elektrisk SUV

Så faktum er, at der nok er for mange ulemper forbundet med elbilen for dig, hvis du skal på tværs af Danmark flere gange ugentligt. Men hvis du ved, at du sjældent kører mere end 250 kilometer ad gangen, så bør du ikke være bekymret for en elbil som ID.4. Specielt ikke, hvis du har en carport eller garage.

Volkswagen tilbyder nemlig, at man kan få installeret en hjemmelader fra Clever for 2.500 kroner, og så har du altid en ’fuldtanket’ bil hver morgen. Med et Clever unlimited abonnement til 749 kroner om måneden, kan du, som navnet antyder, lade bilen lige så tosset hjemme og på Clevers omkring 3.000 ladestandere rundt om i landet. Og kører du mere end 10.000 kilometer, er der hurtig penge at spare, alt efter hvor økonomisk din nuværende bil er.

Kvik og komfortabel
Billigste ID.4 er City, som har en startpris på 319.995 kroner med 148 hestekræfter og en officiel rækkevidde på 343 kilometer. Du skal være opmærksom på, at den kun kan hurtiglade med 100 kW, og kun med 7,2 kW til hjemmeladningen. Derfor er det klart bedre at gå efter Life til 374.995 kroner. Her får du det store batteri, 204 hestekræfter og 125 kW hurtigladning og 11 kW, som sætter tempoet op på hjemmeladningen.

Fords elektrisk Mustang koster under 400.000 kroner

Vi tester versionen med 204 hestekræfter, og her har du rigeligt med power til at rykke fra fossilbilerne i lyskrydset, for indtil 60 km/t er ID.4 afsindigt hurtig. Herfra flader accelerationen ud, og 100 km/t rundes på 8,5 sekunder.

Til almindelig kørsel, savner du aldrig power, og du kan samtidig nyde den støjsvage kørsel fra elmotoren. Styretøjet er præcist, og affjedringen er fast uden at være for hård. Tilmed gør baghjulstrækket ID.4 ret underholdende på en snoet landevej – i hvert fald mere end en Passat eller Tiguan. Men det ændrer ikke på, at ID.4 først og fremmest er letkørt.

Børnesygdomme
Testbilen opleves også nem at køre, fordi den er udstyret med Travel assist, en pakke af hjælpeprogrammer, som gør ID.4’s autopilot ret avanceret. Det er ellers de mange elektriske børnesygdomme, der har sat en kæp i hjulet for Volkswagen, da de lancerede ID.3. Noget af softwaren virkede for hurtigt udviklet eller for lidt testet, og det gav nogle irriterende bugs.

Den elektriske folkevogn – kan VW ID.3 blive Årets Bil

Det har Volkswagen heldigvis taget sig af. ID.4 fødes med version 2.1 software, som er forbedret. Og skulle der opstå problemer, sendes der hver 12. uge en ny opdatering direkte til bilen, ligesom vi er vant til fra smartphonen.

Kort sagt er ID.4 en hel og velskabt familiebil til fremtiden med både plads og komfort. At den er grøn og god mod miljøet, er et stort plus, for det er den vej, vi alle skal. Og i ID.4 er der meget få slagsider ved den elektriske omstilling.