Vi tager den nye Land Rover Defender 90 på mini-eventyr i den danske sommer, for at teste om du kan leve med bare tre døre, når du nu får to ekstra cylindre. Svaret er nej, men den nye dieselmotor er til gengæld vidunderlig.
Der findes få ting, som er dummere! Tillad mig at sætte scenen. Du har lige hentet den splinternye Defender 90 hos forhandleren – hele Land Rovers håb, og konkret måske den eneste bil i Danmark. Men udkørslen fra forhandleren er blokeret af en kæmpe autotransporter, som ikke lader til at flytte sig foreløbigt. På forsiden af huset er der en græsplæne, men snildt kan liste en Land Rover over.
Ekspedition Gotland – roadtrip i den nye Land Rover Defender
Måske derfor har nogen strategisk placeret granitblokke i 30-40 centimeters størrelsen, så man ikke kan skyde ’genvej’. Det faktum har jeg dog totalt glemt, da jeg stoppede foran autotransporteren for at overveje næste træk og koble min telefon til bilen. Så da jeg manøvrerer den høje, men korte brite mod græsset, er jeg lykkeligt uvidende – indtil et dyrt-lydende klonk flår mig ud af en dagdrøm. Jeg har halvt forceret en af de forpestede granitblokke i sådan en vinkel, at stenen har banket mod højre baghjulsophæng, men da jeg med hjertet i halsen kravler under bilen, har stenen ikke gjort andet, end hvad der svarer til en hudafskrabning på den sorte matte lak på bærearmen.
Det var så terrændelen af denne test – overstået inden bilen havde forladt forhandleren. Jep, når vi rykker på Biltorvet, så rykker vi!
Land Rover klemmer 525 heste ned i ny Defender
Spøg til side. Testbilen er udstyrsvarianten Standard, så her er skruefjedre og en frihøjde på ikke synderligt imponerende 22,5 centimeter, og denne test har ikke til formål at teste den nye Defenders evner i terrænet. Hvert fald ikke mere end de fleste danskere kunne drømme om at udsætte en bil for, som har en startpris på en rund million. Men vi skal på eventyr med tagtelt på taget, for den slags skal en Land Rover også kunne klare.
Mod Møn
Mission er køre Sjælland flad på en weekend, to voksne, en femårig og en 40 kilos labrador, og vi starter med at køre mod den primitive campingplads Pomlerende på det østlige Møn. Her havner du ude i en bøgeskov lige op og ned ad klinterne. Udsigten er fed og turen ind kan ikke altid klares i almindelige biler, men Land Roveren fnyser af den slags skovveje, så i stedet koncentrerer vi os om det meste af turen, som er gået af motorvejen, hvor der flere steder er 130 km/t tilladt.
Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust
Det gør ikke noget for Defender 90, for sammen med den nye, kortere udgave, har Land Rover også introduceret en ny motor. Det er en sekscylindret rækkemotor på 3,0 liter, som yder 250 dieselheste og 600 Nm lige over tomgang. Det er en superfed motor, og det eneste dårlige, der er at sige, er, at jeg ville være overordentligt ærgerlig, hvis jeg havde købt en af de første nye Defendere med den 2,0-liters firecylindrede diesel, for de ekstra cylindre, lyden og det store bjørne-moment klæder Defender riiiigtig godt. Ja, den er ligefrem næsten økonomisk. Med et alt andet end aerodynamisk tagtelt kørte vi i gennemsnittet 10 km/l over vores 660 kilometers testuge. Så mon ikke 12 km/l er indenfor rækkevidde ved normal kørsel uden tagtelt.
Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?
100 km/t rundes på otte sekunder, så der er ingen problemer med at følge trafikken, og kabinen er godt lyddæmpet, så selv med teltet på taget bliver man ikke træt i hovedet af mange kilometers kørsel. Man bliver dog lidt træt af det noget spartanske standardudstyr. Her er eksempelvis hverken adaptiv fartpilot eller nøglefri adgang – det er sgu ikke godt nok i en bil til 999.900 kroner.
Tre på række
På grund af mængden af oppakning har vi slået bagsæderne ned. Faktisk er bagagerummet en joke, så længe bagsæderne er oppe. Officielt er der 397 liter, som eksempelvis er bedre end en Golf, men da det er meget kort og højt, kan hunden reelt ikke sidde deromme. Så det er bedre at lægge sæderne ned på langtur, men det afslører så, at de ikke kan lægges i niveau med gulvet, men stikker i stedet irriterende op. Det er for øvrigt også henved umuligt at nå ting helt inde i bagagerummet. Med sæderne i brug, er adgangen heller ikke synderligt elegant. Forsæderne glider frem, og der er rimelig adgang, men da man skal relativt højt op, bliver det hurtigt uskønt. Når man først sidder på bagsædet, sidder man fint, men med begrænset udsyn. Kort sagt – brug de ekstra 110.000 kroner og køb den med flere døre. Måske synes du, 90 ser sejere ud, eller praler af, at den er mere kompetent i terrænet, men tro mig efter en weekends camping bliver du meget hurtigt træt af de manglende bagdøre.
Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender
Til gengæld har den nye Defender 90 noget, meget få andre moderne biler har. Der er tre sæder på første række, og det er til stor gavn, netop når hele bagenden er inddraget til hundekurv og dåseøl. Det midterste sæde er ikke velegnet til voksne, men er perfekt for den femårige, som kan sidde og trone og følge med i alt, hvad der sker.
Åh Orø
Efter en våd nat i telt og en udfordret nedpakning, ville jeg ellers foretrække, hvis jeg kunne have smidt de øvrige passagerer om til hunden, som vi peger snuden tværs over Sjælland mod øen Orø, der ligger ude i Holbæk fjord. Humøret stiger efter en solid frokost i Stege.
Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge
På turen knuser 90’eren både motorvej og landevej, men på de mere bugtede veje er Defender ikke ligefrem en sylfide – specielt ikke med et 60 kilo tungt tagtelt, som yderligere hæver tyngdepunktet. Fjedringen er ganske blød, så der er meget krængning i sving, men til gengæld er bilen så overraskende komfortabel over ujævnheder. Og retfærdigvis skal det også nævnes, at Defender 90 faktisk kører overraskende godt, selv når vejen ikke er lige. I hvert fald kan du holde et langt højere tempo end i en hvilken som helst anden ægte firehjulstrækker – det gælder også originalen.
Kongen er tilbage – her er den nye Toyota Land Cruiser 300
Sådan en har min gode ven, Sheriffen af Orø, som har fundet en mark med en vidunderlig udsigt lige ned til Holbæk Fjord, hvor vi kan rejse tagteltet for en nat. På vej derud bytter vi for sjov bil, og hans TD5’er larmer, koblingen kræver en Tour De France-rytters læg, og bilen kører, som en elefant på rulleskøjter. Til trods er den hamrende charmerende, og med hans jagthund i lastrummet virker den noget mere autentisk som arbejdsredskab.
Det er netop det, jeg savner ved den nye. Den er hamrende kompetent, men jeg har det ret anstrengt med dørkpladerne på motorhjelmen. De er lavet i plast, og jeg tør ikke stå på dem. Det kunne ellers være praktisk, når man netop har et tagtelt, som kan drille, når det skal pakkes ud eller ned. Men ligesom flere andre ting på den nye Defender, er dørkpladerne mest til pynt.
Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier
Selv om den nye Defender er blevet en smule for meget Hellerup og mindre Hurup, så er den samtidig blevet des mere kompetent. Defender er en meget velstøbt bil, specielt med den nye hamrende fede sekscylindrede diesel. Men gør dig selv den tjeneste at købe den med fem døre.