Det er efterhånden nogle år siden den spøjse Citroen C4 Cactus blev plantet og fra det franske drivhus er der nu høstet en ny Cactus. Den har mistet alle sine torne, men har til gengæld fået en ornli’ syg komfortabel undervogn.

Da Citroen lancerede C4 Cactus, stak den i øjnene med sine bademåtter på siden, fastmonterede tagbøjler og høje undervogn, samt en kabine med færre knapper end en mobiltelefon og et design som en dametaske.

Stilikonet var både billig og brugbar med en størrelse, hvor der var udmærket plads til den lille familie. Det var så godt, at Cactus blev årets bil i Danmark 2015.

Vissen
Selv om Citroën C4 Cactus stadig sælger godt og er smart, er den også ved at være lidt vissen, her fire år inde i sin levetid.

Citroën har derfor været i drivhuset, og præsenterer den nye Cactus for verdenspressen og biltorvet.dk i Marseille, hvor vi havde fornøjelsen af at bogstaveligt talt rive den nye model rundt på alt fra elendige smalle og hullede byveje med heftige vejbumb, over snoede og stejle bjergveje og lange stræk på motorvej.

Citroën C3 Aircross – din funky fætter højben

Det første man lægger mærke til i den opstrammede nye Citroen C4 Cactus er, at bademåtterne på dørsiden, plastikken på bagsmækken og tagbøjlerne på taget er forsvundet, og ind er kommet større baglygter, en lidt anderledes front og plastik hele vejen rundt på det nederste af bilen. Det klæder C4 Cactus, men nogle vil måske hævde, at den har mistet for mange torne og stikker for lidt ud i det populære og bugnende SUV-marked – som Cactus i parentes bemærket ikke længere er en del af, hvis man skal tage Citroëns egen beskrivelse til sig. De kalder i stedet den faceliftede model for en Compact Hatchback.

Hvor er det nye henne?
Når man så sætter sig ind i Cactus, må man lige stige ud igen for at tjekke, om det nu var den nye eller den gamle C4 Cactus, man sidder i.  Ændringerne indvendigt er stort set begrænset til layoutet på de to skærme i kabinen – en lille skærm foran rattet, hvor hastighed, forbrug og så viderevises, og den trykfølsomme hovedskærm, hvor alt fra radio til blæser styres. Menusystemet er ikke kun en visuel blomstring, for det er som om skærmen reagerer lidt hurtigere på fingertryk – og det var en tiltrængt forbedring.

Anmeldelse: Citroën C4 Cactus BlueHDI100

Men ligesom i forgængeren kræver styresystemet tilvænning, og man bruger i starten meget fokus på skærmen for at lære alle genveje at kende. Til gengæld kan man nyde, at kabinen er knapfattig og overskuelig. Det får alle andre bilers kabiner til at minde om styrepulten på et kernekraftværk.

Handskerummet har en toplåge på instrumentbordet, der hvor airbaggen normalt sidder. Airbaggen er derfor flyttet op i loftet, og det betyder, at forruden ikke kan laves høj, så man har det lidt som om, man kigger ud gennem en styrthjelm. Det er dog ikke så udpræget her i den nye model, fordi puklen, som skjuler airbaggen virker mindre. En anden skør detalje er desværre også bibeholdt, nemlig at vinduesviskerne har indbygget sprinklerdyse, så de er herredyre at skifte.

En flyder dukker op
Det bliver også lidt dyrere at skifte støddæmpere, for de er af en helt ny konstruktion, inspireret af rallyverdenen, hvor bilerne skal kunne dæmpe heftige hop og bump. Vognens bevægelser dæmpes progressivt, hvilket betyder, at den dæmper mere og mere, jo mere støddæmperen komprimeres. Ved små bevægelser er det en meget blød affjedring, og ved store bevægelser bliver dæmpningen hårdere.

Det betyder, at Cactus er superlækker at køre og får forgængeren til at føles som en indkøbsvogn på toppede brosten – du har en fornemmelse som i en langt dyrere og mere eksklusiv vogn. Det er en vældig rar og afslappet flyderfornemmelse, også godt hjulpet på vej af, at Citroën har lydisoleret kabinen bedre end et øvelokale til et dødsmetalband. Ruderne er mere lydisoleret, bagruden er tykkere, og hele bunden og foran instrumenthuset har fået et lag lydisolering. Det gør en enorm forskel fra forgængeren og hæver bilen op fra at være en anvendelig og bysmart SUV til en idéel motorvejsrejsevogn. Der er næsten ingen vindstøj, selv ved høje motorvejshastigheder, og nye Cactus sejler næsten ubemærket over huller, sten og frostrevner i vejene.

Gå på goplen
Bevares kørt lidt hårdt, bliver bilen levende, ikke fordi den krænger, men mere fordi den bliver lidt som at holde balancen på en gople. Man skal dog næsten ud til skridgrænsen, for at provokere den fornemmelse frem.Konklusionen er, at den nye Cactus, trods en kabine identisk med forgængeren, med lydisolering og ny undervogn er blevet løftet op i en højere klasse med markant mere behagelige langturskøreegenskaber.

MEN – der er et problem. Den faceliftede Cactus kan nemlig desværre stadig leveres med det gammelkendte understel, mens den danske importør er i tvivl om det nye, og dyrere affjedringssystem giver mening i Danmark.

Vi krydser samtidigt også fingre for, at importøren dropper den slaskede femtrinsgearkasse og vælger det lækre og præcise sekstrinsgearsditto fx i kombi med den gode benzinmotor med 130 hk, for dét fungerer rigtigt godt. Kampvægten er kun på lige over 1000 kilo, så det giver god acceleration, og vi opnåede tilmed fine brændstofværdier– 16,1 km/l trods fransk vanvidskørsel. Og kære importør, når du indfrier alt det her, så sørg lige samtidigt for, at priserne holdes som forgængeren, nemlig nede. Lige nu er den gamle Citroen C4 Cactus fx på slagtilbud fra 149.900 kroner. Det var såmænd det hele. Så skal Cactus nok blive en skridsikker succes, der kan stikke til og af fra konkurrenterne.