Citroën vil puste liv i D-segmentet med deres nye topmodel C5 X. I klassisk citroënsk stil stiller den med gode langtursegenskaber og et anderledes design, der kombinerer ingredienser fra både sedan- og stationcarmodeller.
Det er ikke første gang, vi har set Citroën genlancere sig selv. På et tidspunkt skulle Citroën være PSA-koncernens billigmærke, men det har de vist droppet igen. I hvert fald er de nu klar med C5 X, som skal ryste posen i D-segmentet. Og hvis du nu lige har glemt, hvilke biler, man normalt forbinder med D-segmentet, så var det i gamle dage Ford Mondeo, Peugeot 508 og Citroën C5. I dag er det BMW 3-serie og Volkswagen Passat, der regerer, mens mange andre producenter i stedet satser på crossovers.
Ny Citroën C4 er fransk på den rigtige måde
I vanlig citroënsk vis skal det være lidt anderledes og futuristisk, så derfor blander C5 X elementer fra den traditionelle sedan og stationcar i en cocktail tilsat et twist af SUV. Resultatet kalder Citroën selv for; crossover fastback med aerodynamiske linjer, en høj hoftelinje og coupé-inspireret profil. Citroëns v-formede lyssignatur ses både foran og bagpå for at signalere slægtskabet med den nye C4.
Den komfortable crossover – Citroën C5 Aircross
Frihøjden er øget for at understrege SUV-looket og tilbyde kunderne en højere førerposition. I tråd med dette er C5 X i de fleste versioner udstyret med 19 tommer høje, men smalle dæk. Bilen har en længde på 480 centimeter og en akselafstand på 278 centimeter, lige én centimeter mindre end Passat Variant, men Citroën lover, at modellen har god plads for bagsædepassagerne.
Fransk komfort
Kabinen i C5 X byder passagerne velkommen til en loungeatmosfære. Det har været en prioritet at skabe rummelighed både for og bag, hvor der skulle være god benplads, albuerum og ikke mindst loftshøjde. C5 X rummer en stationcars praktiske features. Bagagerummet er på 545 liter, et stykke fra Passat Variants 650 liter.
DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt
Komforten understreges af Advanced Comfort-sæderne, som har en særlig polstring og er udført i et tykkere skum med en ekstra tæthed. Disse kompletteres af en Citroën-signatur: Advanced Comfort-affjedringen med progressiv hydrauliske stop, der i plugin-versionen er taget et skridt videre, idet der her er tale om en aktiv, justerbar affjedring med tre forskellige indstillinger.
C5 X fås ud over en benzinmotor også med plugin-drivlinje. Den samlede systemydelse for hybriden er 225 hestekræfter, og den elektriske rækkevidde er 50 kilometer med en maksimal hastighed på 135 km/t.
Fransk tech
Med C5 X introducerer Citroën et nyt, udvidet Head-up Display i farver, der projiceres på forruden. Dette sikrer, at føreren får informationer om fart og navigation, uden at skulle tage øjnene fra vejen. Herudover er C5 X udstyret med et nyt opkoblet interface, der opdaterer i realtid. Det er kombineret med en 12 tommer trykfølsom skærm, som spejler Mirror Screen uden, at smartphonen skal være tilsluttet via kabel. Brugerfladen er designet som en tablet, og der er mulighed for at tilpasse indstillingerne til ens personlige præferencer. Systemet har en stemmestyring, som kan besvare spørgsmål og udføre kommandoer, lover Citroën..
Den franske diamant – DS7 Crossback
C5 X vil blive lanceret i slutningen af 2021. Priserne er endnu ikke klar.