Volvo har skohornet to potente elmotorer i den ellers så milde familie-crossover XC40. 408 hestekræfter og 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder, men kan det være et vindende salgsargument i en ny verden, hvor konkurrenterne er skarpere end nogensinde.

Volvo vil være lige så grønne, som de er sikre. Det gør de med både grønt stål og batterier, som garanteret ikke er blevet lavet med afrikanske børnehænder. Til gengæld har de indtil nu manglet en reel elbil.

Veganer-jern? Volvo drømmer om bæredygtigt stål

Men nu er Volvo altså endelig klar med deres første elbil. Der var godt nok noget med en C30 for små ti år siden, men den ombyggede benzinbil tæller dårligt med. XC40 Recharge Twin hedder den nye – navnet er ikke ligefrem mundret, men Recharge er Volvos navn for elektrificerede modeller, og Twin antyder, at denne bil har to motorer. XC40 har nemlig fået de to elmotorer fra Polestar 2, som jo officielt er et andet bilmærke, men afstanden er altså ikke større, end både batteri og motorer er identiske mellem de to modeller.

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

Det betyder først og fremmest, at Volvo’en er hamrende potent, for tilsammen yder de to elmotorer 408 hestekræfter og 660 Nm. 0 til 100 km/t kan ekspederes på 4,9 sekunder, men oplevelsen fra 80 til 120 km/t er faktisk den, der rammer dig for alvor. Træk udenom en langsommere bil på landevejen, tramp speederen i gulvet, og bliv ramt af kræfterne, som sad du på selveste Thors hammer. På et splitsekund kører du 120 km/t, og om ikke andet er det trafiksikkert, fordi overhalingen overstås på rekordtid.

Køreglad
På plads og praktik er den elektriske variant stor set som de almindelige modeller. Der er god plads på bagsædet, mens bagagerummet er skrumpet fra 460 til 414 liter, men den vinder lidt igen på et frunk med 31 liter til ladekabler.

Volvo vil garantere bæredygtige batterier med ny computerteknologi

Crossover stylte-stilen til trods, viser den elektriske XC40 sig faktisk fra sin bedste side på små landeveje. Vægten er ganske høj, hele 2.188 kilo, og i kombination med de mange kræfter, kan man relativt overvinde grebet i dækkene. Det er ikke specielt effektivt, men det er ret underholdende og gør det lettere surrealistisk, at den højeste lyd er de pinte dæk og ikke en hårdtarbejdende motor. Batteriet er placeret i bunden af bilen, så XC40 krænger ikke for meget, virker relativt præcis, og er umiddelbart mere underholdende end den almindelige Polestar 2 uden Performance-pakken.

Amerikanske ambitioner – Ford Mustang Mach E

Når man kører som et normalt menneske, er affjedringen stadig til den faste side, hvilket må have været nødvendigt for at holde den store masse i skak. Hvor tung elbilen egentlig er, viser sig over et par små bakketoppe på en forladt landevej. Farten er høj over toppen, men da vi ’lander’, går bilen i alarmberedskab med selestrammer og advarsler på instrumentbordet.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Du får altså ikke en silkeblød affjedring, men takket være et lavt støjniveau er den elektriske XC40 alligevel et fornøjeligt bekendtskab, når der skal tilbagelægges kilometer efter kilometer. Det skyldes både den velfungerende fartpilot Pilot Assist, som er standardudstyr, og at den er så kvik, at alt virker ubesværet.

Rækkevidde
Apropos kilometer efter kilometer, så viste en test udført af ADAC, at deres gennemsnitlige forbrug med en Polestar 2 var 9,9 kwh højere per 100 kilometer, end Polestar selv opgav. Ud af 29 testede elbiler var det det højeste forbrug. Det skyldes, at Polestar, og dermed Volvo, bruger permanentmagneter i elmotorerne. De er kraftigere en asynkron-typen, men de skaber altid en smule modstand, og dermed kan der aldrig blive friløb. Så når man har to elmotorer, som begge giver en smule modstand, er det åbenbart ikke så effektivt.

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Officielt har XC40 en rækkevidde på op til 418 kilometer fra et batteri med en nettokapacitet på 75 kWh. Over vores korte testtur på 113 kilometer, endte vi med et forbrug på 22,1 kWh, som faktisk er overraskende godt, men vi havde heller ikke så meget motorvejskørsel. Det forbrug ville altså række til 339 kilometer, hvis vi brugte hele batteriets kapacitet. XC40 har mulighed for at lade hjemme med 11 kW eller op til 150 kW lynladning.

Svensk luksus
Modelprogrammet for XC40 Recharge Twin er simpelt – du kan vælge basisvarianten Plus, eller du kan vælge Pro, som er 20.000 kroner dyrere. Lad os starte med Plus, for bilen er godt udstyret, og det forklarer den relativt høje frapris på 445.080 kroner. Her får du el-justerbart førersæde, elbagklap, varme i læderrattet og på de to yderste sæder på bagsædet, nøglefri betjening og et 330 watts anlæg. Du får også en ni tommer stor trykfølsom skærm i midterkonsollen, som er udstyret med Google Infotainment System, som er det første Google-system til biler – hvis vi ser bort fra Polestar 2. Her får du Google Assistant, en avanceret talefunktion, som bliver dansk, når bilerne kommer til salg i Danmark, og ellers Google Maps. Det fungerer milevidt bedre end det gamle system, Volvo brugte.

Det giver dog god mening at bruge de ekstra 20.000 kroner og opgradere til Pro-varianten. Her får du Harman Kardon-anlæg, panorama soltag, el-justerbart passagersæde og 360 graders kamera.

Ny vin på gamle flasker – BMW iX3

Sammenligner man med Audi Q4 e-tron 50 quattro, så stiller den med 299 hestekræfter, runder 100 km/t på 6,2 sekunder og har en rækkevidde på 485 kilometer til en startpris på 460.000 kroner, men så skal du betale ekstra for alt, selv navigation. Fords konkurrent hedder Mustang Mach E, har 351 heste, en imponerende rækkevidde på 540 kilometer, er veludstyret, og har en frapris på 480.000 kroner. Til gengæld kører den ikke nær så godt som XC40. Så konklusionen er faktisk, at du skal købe den grønne svensker.