Lave priser, lavt forbrug, god plads og smarte detaljer – kort sagt tjekker den nye Renault Scenic E-Tech Electric nærmest samtlige bokse for en moderne og praktisk elbil til hele familien. Vi forsøger, om vi kan finde fejl.
Hos Renault har de været igennem mange år med det, der bedst beskrives som røvsyge biler. Men nu er det som om, de sorte skyer trækker sig væk og blotlægger høj sol og blå himmel så langt øjet rækker. Megane E-Tech er begyndt at sælge godt, mens der i horisonten er flere spændende og engagerende små elbiler, og så er der børnefamiliens nye ven – Renault Scenic E-Tech Electric. Den lander allerede i Danmark til maj, og det tilmed til skarpe priser, og med en pokal som Car of The Year i Europa er forventningerne høje. Så da Renault spurgte, sagde vi ikke nej til at køre den på sommervarme veje omkring Malaga i Spanien.
Nissan Ariya – skulle den have været Årets Bil?
Ligesom Megane deler Scenic meget af sin teknik med Nissan Ariya, inklusiv batteristørrelserne på enten 60 eller 87 kWh, og lad os bare starte med strømmen. I lighed med Ariya viser det sig i testen, at Scenic er overraskende sparsommelig. På første dag kører vi 137 kilometer med tæt trafik, motorvej med 125-130 km/t og frisk bjergkørsel helt uden at tage hensyn til forbruget, og ender alligevel med 17 kWh/100 km. Dagen derpå, kører vi 103 kilometer med samme miks af vejtyper, og igen uden hensyntagen til forbruget, og ender alligevel på 18,3 kWh. Officielt er forbruget med det store batteri 16,8 kWh, så vi er ikke langt fra til trods for kørselsmønstreret. Det er rigtig flot. Officielt lyder rækkevidden på op til 625 kilometer, og hvordan det så holder, når Scenic rammer danske vinterveje, må en dansk test vise, men med de nær perfekte 27 grader i Spanien, virker 500 kilometer fuldt ud realistisk, hvilket er flot sammenlignet med mange konkurrenter.
Let på tå
En af årsagerne til det lave forbrug er, at Scenic simpelthen er lettere end konkurrenterne. Sådan omkring 300 kilo. Selv den tungeste udgave vejer under 1.900 kilo. Det er ikke kun til glæde for rækkevidden, men mærkes også på landevejen. Renault har tydeligvis ikke forsøgt at skabe en sportslig eller underholdende bil. I stedet har man prioriteret komfort, så affjedringen er blød og eftergivende, så du skærmes fra vejens huller. Det betyder også, at bilen krænger, når du styrer ind i et sving, men takket være den lavere vægt og et lavt tyngdepunkt, opfører bilen sig forudsigeligt, og du skal ikke kæmpe mod den som en vrangvillig hest, der vil sine egne vegne.
Selv med version 2.0 er Fisker Ocean ikke sødygtig
Det gør Scenic til et fornøjeligt bekendtskab på landevejen. Hvis du vælger Advanced Driving Assist & Augmented Vision, som er ekstraudstyr til 11.000 kroner i Techno og Esprit Alpine-versionerne og som er standard i topmodellen Iconic, får du ikke bare blindvinkel-alarm, 360 graders kamera, automatisk parkering, men også en Contextual adaptiv fartpilot, som fungerer ret godt. Via navigationen kan den både bremse for sving og rundkørsler, så den virker ganske overbevisende, og faktisk som en assistent på turen.
Plads til hele familien
Selvom Scenic ser stor og overbevisende ud, så er den faktisk mindre end de fleste af dens konkurrenter. Den har en akselafstand på 278 centimer og måler i alt 447 centimeter, som er 11 centimeter kortere end Volkswagen ID. 4. Alligevel er der fin plads på bagsædet, hvor undertegnede sidder godt trods en højde på 185 centimeter. Der er både plads til benene på et gulv uden forhindringer, og til hovedet. Det er til trods for et 1,65 m2 stort panoramatag, der har flydende krystaller i taget, som, når de tilføres en lille smule elektrisk spænding, lader mere eller mindre lys trænge ind. Det er ekstraudstyr til 11.000 kroner, men det stjæler ikke plads, og teknikken vil helt sikkert underholde ungerne. Dog ikke helt så meget som armlænet i midtersædet. Her har Renaults designere virkelig tænkt på børnene. I armlænet er der indbygget to USB-C stik, og to kopholdere, som svinger ud. For enden er der designet en gummidims, man kan skyde sin telefon eller Ipad ind i, så man slipper for at holde den, når nu Ramasjang banker afsted.
Tesla Model Y - solid som brugtkøb
Førerpositionen ligner Megane E-Tech til forveksling, så der er to 12-tommer skærme. Den i midterkonsollen kører med Google Automotive, så man får en velfungerende stemmestyring og Google Maps, som selv udregner, hvornår batteriet bør preheates på langture. Førerpositionen er fin, og Renault har tilmed tilføjet en knap til venstre for rattet, som man selv kan konfigurere. Du kan eksempelvis indstille, at du frakobler klokken, der signalerer, at du overskrider fartgrænsen, samtidig med at vognbaneassistenten kobles fra, kun med et enkelt tryk. Det er slet ikke dumt. Det eneste, der er rigtig dumt, er, at volumenknappen er trykfølsom, og derfor fuldstændig umulig at ramme under kørsel.
Støj og haltende hunde
Bagagerummet er ganske fornuftigt med 545 liter plads, men det er meget dybt, og har derfor også en meget høj læssekant, som nok ikke vil være populær blandt bedstemødre, eller gamle hunde, som hurtigt vil komme til at halte af at skulle hoppe ud fra bagagerummet.
Og nu vi er i gang med kritikken, så er Scenic ikke den mest støjdæmpede bil. Støjen kommer specielt fra dæk og vej, og bliver særligt tydelig, hvis bilen kører over ujævnheder. I virkeligheden er det ikke et problem, og noget af det, man må forvente af en bil, hvor det har været nødvendigt at spare, både på omkostninger og vægt.
Skoda Enyaq 60 – stadig den oplagte elbil til Familien Danmark
Sidst, men ikke mindst, er der ladningen. Versionen med 60 kWh batteri har en officielle rækkevidde på 420 kilometer og en elmotor, der sender 170 hestekræfter gennem forhjulene. Alle danske biler har 22 kW-lader som standard, og hurtigladning kan ske med 130 kW. Storebroren med 87 kWh batteri har 220 hestekræfter og kan hurtiglade med op til 150 kW. Renault siger selv, at bilen kun modtager 150 kW de første 15 procent, derfra falder effekten til 130 kW, men over 30 minutter lover Renault et gennemsnit på 95 kW. Tiden fra 15 til 80 procent opgives til at være 37 minutter under optimale omstændigheder, når batteriet har en temperatur på 20 grader.
Renault Scenic E-tech Electric pris
Scenic efterlader et godt indtryk, det er på ingen måde en bil, der holder dig vågen om aftenen, men det har Scenic aldrig skulle. I stedet byder den på praktisk indretning, et lavt forbrug og dermed god rækkevidde, og måske særligt spændende – en skarp pris. Billigste variant er Evolution med 60 kWh batteri, som starter ved 309.990 kroner. Her får du dog kun en ni tommers multimedieskærm og intet Google Maps, som må være ret relevant for ladningen. Derfor skal du mindst op i Techno til 329.990 kroner, og personligt ville jeg vælge det store batteri, som koster 35.000 kroner ekstra. Men så får du også en rigtig fin familiebil, som sagtens kan konkurrere med ID. 4, Enyaq og Model Y med flot rækkevidde for 364.990 kroner.