For at kunne imødekomme alle kunders behov præsenterer Renault nu en eksklusiv trio i det kompakte MPV-segment: Ny Renault Scénic og Grand Scénic med fem sæder samt Renault Grand Scénic med syv sæder.
Nye linier og nye udstyrsniveauer
Eksteriørdesignet af den nye Scénic Ph2 tager udgangspunkt i den allerede eksisterende Scénic, men linierne er moderniseret med en række designsmæssige forandringer.
Fronten har fået en ny grill med et karakteristisk udformet "V", der er i overensstemmelse med fronten på alle de nyligt introducerede Renault'er. Luftindtaget i den lave kofanger er bredere, og tågelygterne er flyttet længere ud mod siden af bilen. Det nye, mere moderne forlygtedesign understreges af ellipseformede halogen eller xenonlygter.
Intelligent interiør og omhyggeligt udformet kabine
Præsentationen af den nye, femsædede Grand Scénic understreger Renault's ønske om at imødekomme flest mulige af kundernes krav.
Med et større bagagerum end i den syvsædede Grand Scénic har denne nye udgave bagageplads uden sidestykke i det kompakte MPV segment. Ud over den syvsædede Grand Scénic's 104 liter opbevaringsplads i kabinen, er der frigjort plads i det rum under gulvet, der normalt bruges til tredje sæderække, til 32 liter bagage ekstra. Ligesom Scénic har den femsædede Grand Scénic også skuffer under bagsæderne.
Da der ikke er en tredje sæderække, har det været muligt at sænke den bageste del af gulvet i den femsædede Grand Scénic, så der bliver endnu mere plads til bagage, ligesom bagsædepassagererne sidder bedre.
Alsidigt motorprogram
Man kan vælge mellem en lang række motorer til alle de nye Scénic-versioner: Tre dieselmotorer, alle forsynet med common rail teknologi, og tre 16 ventilede benzinmotorer. Dieselmotorernes kapacitet går fra 1,5 til 2,0 liter med en ydelse mellem 105 og 150 hk. 1,9 og 2,0 liter motorerne er samtidig forsynet med et selvrensende partikelfilter. De tre benzinmotorer, som går fra 1,6 liter til 2,0 liter turbo, yder mellem 110 og 165 hk.
Også programmet af gearkasser er bredt og rummer sekstrins manuelle gearkasser samt to proaktive. Sidstnævnte dækker over en ny, sekstrins gearkasse, der er udviklet inden for rammerne af Renault-Nissan alliancen. Alle disse drivliner kombinerer køreglæde med miljøvenlige egenskaber takket være CO2 udledninger, som er blandt de laveste i klassen.
Hvad komfort og køreegenskaber angår, bygger Scénic Ph2 på samme styresystem og ophæng, som har givet deres forgængere deres gode ry. Samtidig giver en videreudvikling af den elektriske servostyring endnu større feedback fra vejbanen.
Kompromisløs sikkerhed
Takket være systemer, der hjælper med at undgå risikosituationer, har den nye Scénic Ph2 et meget højt niveau af aktiv og passiv sikkerhed, perfekt vejgreb i nødsituationer samt fremragende beskyttelse af de kørende ved en kollision.
Sikkerhedsdetaljerne i den nye Scénic Ph2 tager udgangspunkt i Renault's tredje generation af System for Restraint and Protection, som tidligere var med til at sikre, at Scénic II opnåede de maksimale fem stjerner i Euro NCAP's kollisionstests.
De mange nye Scénic-modeller forventes at være fremme på det danske marked til oktober, både som personbiler og vans. Prismæssigt forventes en prisstigning på omkring 10.000 kr. for personvogns-modellerne (Scénic fra 250.000 kr. og Grand Scénic fra 265.000 kr.).
Kæmpe succes
Der er produceret over en million Scénic II på Renault's Douai fabrik i Nordfrankrig (med udgangen af maj måned 2006) siden introduktionen mindre end tre år tidligere, i 2003. Produktionen af Scénic II nr. 1 million falder sammen med ti års jubilæet for introduktionen i 1996 af den oprindelige Scénic, bilen som skabte det kompakte MPV segment.
Med en gennemsnitlig markedsandel på 19 procent har modellen ligget øverst i det vesteuropæiske marked for kompakte MPV'er, lige siden den blev introduceret 1996.
Præsentationen af Scénic II i 2003 markerede et vigtigt skridt i Renault's strategi for profitabel vækst. I dag tegner Scénic sig for 50 procent af hele Mégane-rækkens salg i Vesteuropa.