For år tilbage så vi første gang begrebet ”4-dørs coupé” introduceret. Dengang var det Mercedes-Benz, der imponerede alt og alle med deres smukke CLS. Siden har flere og flere bilmærker skabt biler efter princippet om en 4-dørs sedan med coupé former, og nyeste trend er at overføre begrebet til biler der er klassen under f.eks. CLS rent størrelsesmæssigt. Mercedes-Benz har deres CLA og Audi har deres A3 Limousine. En af de aller smukkeste er dog uden tvivl BMW’s bud i den nye klasse, nemlig deres 4-serie Gran Coupé. Selvom man kan argumenterer for, at 4-serien er en klasse større end CLA og A3, så er det faktisk kun omkring akselafstanden, at der er forskel. Selve bilernes længde afviger ikke synderligt fra hinanden - og derfor er det relevant, at kigge på netop disse i en direkte sammenligning.
Gran Coupé minder designmæssigt meget om sin storesøster 6-serie Gran Coupé. Forståeligt nok, da der er tale om en af de smukkeste biler på markedet. I 4-serien er det hele bare lidt mindre (da bilen jo i virkeligheden er baseret på 3-serien, red.), men det gør faktisk ikke noget, da det giver en mere intim bil, hvor fokus måske mere er rettet mod sport end GT.
Rent designmæssigt er der ikke sat mange fingre forkert i kreationen af 4-serie Gran Coupé. Udvendigt er bilen utrolig harmonisk at se på og kombinationen af sport og elegance er virkelig imponerende. Her fortjener BMW’s designafdeling store roser for at tænke nyt og samtidig smukt.
4-serie Gran Coupé fås i flere designlinjer. Sport Line, Luxury Line og Modern Line har hver især deres små designmæssige detaljer/forskelle, som gør det muligt for købere at vælge en stil, der passer perfekt til ens personlighed. Skal der være endnu mere gas på, så er det også muligt at vælge en M Sportspakke, der får bilen til at fremstå mere rå og aggressiv. Hvad du vælger er et spørgsmål om smag og behag.
Indvendigt finder man sig hurtigt til rette. Alt sidder, hvor det skal, og det er nemt at finde en optimal kørestilling. Jeg har dog stadig den mening, at BMW’s konservative ønske om ikke at ændre for meget ved det der fungerer, trænger til et eftersyn. Kabinen er lidt for BMW, forstået på den måde, at der ikke sker meget nytænkning i selve designet – kun i de funktioner der ligger bagved – altså teknikken. Og sammenlignet med tidligere nævnte konkurrenter, så kan kabinen godt virke en smule gammeldags. Men igen, det fungerer.
Pladsen er udmærket, dog uden at være prangende. Taghældningen sætter sine naturlige begrænsninger mht. højden på folk, der ønsker at sidde på bagsædet – men er du under 1,85 m så er der ingen problemer. Bagagepladsen er med sine 480 liter absolut godkendt.
Motormæssigt har du rigeligt med valgmuligheder, nærmere betegnet 3 benzinmotorer og 2 dieselmotorer. På benzinsiden kan du vælge 420i (184 hk), 428i (245 hk) og 435i (306 hk). 428i fås bl.a. med firehjulstrækket xDrive.
Vil du køre diesel kan du vælge mellem 418d (143 hk) og 420d (184 hk). Sidstnævnte fås også med firehjulstræk. Vi har testet netop 420d med et massivt drejningsmoment på 380 Nm ved blot 1.750 o/min. Motoren er yderst imponerende og mangler på intet tidspunkt trækkraft. Sammenlignet med konkurrenterne, så er 2,0 liters motor imponerende god, selvom diesellyden er lidt for markant i visse situationer og i en direkte sammenligning med f.eks. Audis tilsvarende motor.
BMW’en har dog én ualmindelig stor fordel og det er gearkassen. Vi var nemlig så heldige, at vores testbil var udstyret med den 8-trins Steptronic automatgearkasse, der i mine øjne pt. er verdens bedste. Den gør det så imponerende godt og BMW fortjener kun roser for den. Merprisen for herligheden er godt og vel 38.000,-, hvilket er yderst rimeligt. Suverænt godt BMW!
De 184 hk og den lækre gearkasse er med til at sikre nogle imponerende præstationer, hvor 0-100 km/t er overstået på 7,5 sekunder og topfarten er 231 km/t. Men, på trods af de imponerende tal, så lover BMW et gennemsnitlig brændstofforbrug på 21,3 km/l, hvilket vi var meget tæt på at holde under vores test.
Samlet set er der ingen tvivl om, at 4-serie Gran Coupé er et vidunderligt køretøj. Designet er i top, motorerne og specielt gearkassen er imponerende samtidig med at køreegenskaberne er i verdensklasse. Kunne vi få BMW til at gå lidt mere amok når det drejer sig om designet af kabinen, så ville jublen ingen ende tage.
Men, hvad koster herligheden så spørger du nok. Basisprisen for en 420d Grand Coupé er 674.500,-. Ønsker du så de samme detaljer, som vores testbil var udstyret med – detaljer der bl.a. tæller 8-trins Steptronic automatgear, Sportline pakke, parkeringssensor, metallak og business navigationspakke – ja, så ender prisen på hele 828.500,-. Det er rigtig mange penge – både som enkeltstående køretøj og i direkte sammenligning med konkurrenterne med tilsvarende motor, hvor en Audi A3 Limousine med 184 hk og 7-trins automatgear koster fra 511.000,- og en Mercedes-Benz CLA med 177 hk og 7-trinsautomatgear koster 593.000,-. Går vi skridtet videre og imødekommer kritiske røster og vælger Audi A5 Sportback til sammenligning i stedet for, så hedder prisen 668.000,- for en 190 hk diesel med 8-trins automatgear, hvilket stadig er langt under 420d aut. prisen.
BMW 420d Gran Coupé er en drivers car af de aller bedste. Den er en udsøgt fornøjelse at køre og den bringer smilet frem konstant. Bare ærgerligt, at prisen er så høj.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.995 |
Antal HK | 184 |
Drejningsmoment (Nm) | 380 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 8A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 7,5 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | 8,2 |
CO2-emission (g/km) | 121 |
Bagagerumskapacitet (l) | 480 |
Egenvægt (kg) | 1.600 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.750 |
Forbrug (km/l), målt | 20,0 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 21,3 |
HK målt ved Omdr. | 4.000 |
Tophastighed (km/t) | 231 |