Drømmer du også om en luksuriøs tilværelse på bagsædet af en ministerbil, mens virkelighedens likvider kun rækker til busbilletter eller en brugt VW Polo – så fortvivl ej. Vi har trevlet Biltorvet igennem for fire luksussedaner til priser, hvor alle kan være med.
Så du, ligesom nær ved alle andre danskere, kroningen af Kong Frederik, og fik den idé, at du også trænger til lidt mere luksus i dit liv? Desværre er vi jo nogen, hvis finansielle midler, ikke strækker sig længere end til at kunne spise samme slags pålægschokolade som hoffet. Men derfor kan man jo godt køre med stil som en minister. Vi har ledt Biltorvet igennem for standsmæssige køretøjer.
Jaguar XJ8 – 75.000 kroner
Der er vist ikke nogen danske ministre, der har kørt Jaguar XJ, men det har de engelske til gengæld, siden Margaret Thatcher skiftede fra Rover P5 i start-80’erne. Vi har fundet en bil, der ikke er helt ny, faktisk var denne model Jaguar XJ8, med den interne modelkode X308, tjenestebil for Tony Blair, og modellen blev bygget fra 1997 til 2003.
Brugttest af Aston Martin DB7 - den billige superbil
Motoren var en ny konstruktion, og noget af et brud med traditionerne. I stedet for en rækkesekser eller V12’er, kunne man i XJ8 nemlig kun få en V8’er, deraf navnet. Motoren var enten på 3,2 eller fire liter, og den store variant yder i denne bil 285 hestekræfter. Det er rigeligt med kræfter fra den velopdragne motor, som i andre versioner har fundet vej til både Ford Thunderbird og Aston Martin V8 Vantage.
Eksotisk brite – brugttest af Jaguar XE
Indvendigt får du den elegante, og meget engelske blanding af læder og valnød, og sammen med de komfortable køreegenskaber og motorens overarme, er det bare at læne sig tilbage og nyde roen. Bilen her har kørt 216.000 kilometer, men bærer nummerplader fra Glad i Kalundborg, som ved hvordan sådan en bil skal serviceres, og så er den undervognsbehandlet flere gange. Alligevel er det nok en god ide at sætte lidt penge af til vedligehold, sådan er det med britiske biler. Og måske også til ejerafgiften, som er på knap 11.000 kroner årligt.
Audi A8 4,2 TDI – 165.000 kroner
Nu har du faktisk chancen for at køre bedre end selv en minister. For i 2008 kørte forsvarsministeren i Audi A8, men kun i den ’lille’ 3,0-liters diesel. Bilen, vi har fundet, har den store 4,2-liters diesel-V8’er med et monstermoment på 650 Nm fra 1.600 o/min. Det er nok til at sende den luksuriøse vogn til 100 km/t på 5,9 sekunder.
Bilnørderne tester ministerbiler – 20 år gammel V8'er eller luksushybrid til spotpris
Indvendigt bliver du forkælet med det rigtige 1.000 watts Bang & Olufsen-anlæg, hvor højtalerne rejser op fra instrumentbordet, når bilen startes. Derudover får du varme og køl, samt massage i lædersæderne, og dørene lukker selv til, så du ikke behøver at smække dem. Køreegenskaberne hjælpes på vej af Audis første adaptive luftundervogn med justerbare støddæmpere, og for at starte bilen kan du nøjes med et fingeraftryk – det var sager i 2008. Bilen har kørt 229.000 kilometer, som er ingenting for så stor en diesel, og der er tilmed partikelfilter, men ejerafgiften er grum – 15.600 kroner.
Mercedes 300 SE – 190.000 kroner
Er du bange for den høje ejerafgift, har vi et alternativ – en ministerbil som veteranbil, så betaler du kun en fjerdedel i ejerafgift, men du skal huske, at bilen så kun må bruges lejlighedsvis. Og til formålet har vi valgt anden generation af Mercedes’ legendariske S-Klasse, W126. Du finder ikke bedre kvalitet og holdbarhed noget andet sted.
Tiden er løbet fra Mercedes diesellokomotiv
W126 var også et teknologisk fremskridt, da den blev lanceret i 1979. Blandt andet har automatgearkassen en føler, der fornemmer, om bilen kører op eller ned ad bakke. Meget smart, når man nu ikke har en computer, der snakker sammen med satellitter. På sikkerhedsfronten var S-Klassen langt fremme for sin tid. Generationen før var først med ABS-bremser, og i denne generation kunne man tilkøbe airbags, lige som selestrammer var standard, og traction control blev introduceret i 1989.
Bedste sommerbil under 200.000 kroner – Bilnørderne smider toppen
Bilen her er fra 1986 og er dermed en del af ’anden serie’, som fik et facelift med de nu ikoniske Gullydeckelfelge, der til forveksling ligner et kloakdæksel. Motoren er den 3,0-liters, sekscylindrede benzinmotor med 190 hestekræfter. Det er en en-ejers bil, som kun har kørt 167.000 kilometer, så den er i superflot stand.
BMW 750i – 300.000 kroner
Okay – indrømmet, 300.000 kroner er ikke ligefrem der, de fleste shopper brugt Polo, men vi tager nu alligevel denne BMW 750i med. Nyprisen var trods alt over to millioner kroner, så på den måde får du en klækkelig rabat.
Femte generation af BMW’s berømte 7-serie blev første gang vist frem på Den Røde Plads i Moskva i 2008. Det ligger ligesom stilen, og du kunne da også bestille en særlig panseret version direkte fra fabrikken med seks centimeter tykke ruder.
Bilen her er fra 2010, og det er nok en af de ministerbiler, du helst vil køre selv. Dels fordi bilen her har en del M-dele, og så på grund af den fine 4,4-liters V8’er med 407 hestekræfter. Der er nok power til at sende dig til 100 km/t på 5,2 sekunder, og cruise på Autobahn dagen lang med langt over 200 km/t.