Kun 550 kilometer fra Danmark i Grünheide, tæt på Berlin, produceres den europæiske Tesla Model Y. Den korte afstand er en af grundende til, at prisen for nyligt blev sat massivt ned, men vores test viser også, at det gør underværker for andet end prisen.
Den tid, hvor Tesla kun havde medvind, og formand Elon Musk kunne svæve på lyserøde skyer i rummet, er så småt dampet af. Tesla-aktierne er barberet ned til en tredjedel af sin værdi, mens Musk fumler med Twitter, og så blev der ud af det blå hakket fra 65.100 op til 131.290 kroner af prisen på en fabriksny Tesla Model Y eller Model 3.
Tesla Model Y får baghjulstræk – og bliver 100.000 kroner billigere
Det er uhørt mange penge, og supergode nyheder for dig, der drømmer om en Tesla, men en bombe for de knapt 25.000 danskere, der allerede kører i en Model Y eller en Model 3 og kan se værditabet blive tilsvarende stort. Brugtvognsforhandlere kvier sig også, da de nu tvinges til at sælge de brugte tilsvarende billigere – på biltorvet.dk er det cirka 800 brugte Tesla Model Y og Model 3 til salg lige nu.
At der foregår så meget skørt omkring Telsa, gør den jo til et spændende bekendtskab – hverken aktier, prisen på bilen, eller ejeren af firmaet aner man, hvor man har. Her vil vi dog mest koncentrere os om selve produktet, nemlig Tesla som bil. Og kender du ikke til Tesla, så bliver du overrasket, for den er ikke som andre biler – naturligvis ikke.
Absurd rabat
Den Model Y vi har til test, er performanceversionen og den er faldet med 127.200 kroner, en voldsom rabat, så du nu kan købe den for 502.896 kroner. Ifølge Tesla får du rabatten, fordi det er billigere end forventet at transportere biler og materialer til at produktione til og fra den såkaldte gigafabrik udenfor Berlin. Det er Teslas første fabrik i Europa, og her er godt gang i produktionen.
Blandt andet betyder det, at dukan få Berliner-bilerne i to nye farver, en rød og en grå, foruden den hvide, blå og sorte.
Bæredygtig familiebil – seks elbiler til under 200.000 kroner
Således opløftet, må man vippe på hatten, for Tesla gør ikke som de andre, heller ikke, når det kommer til kunsten at lave en bil. At køre Tesla er nemmere end nogensinde. Man sidder i sædet, med et rat foran sig, uden andre instrumenter end en kæmpeskærm på 15 tommer i midten. Og så kører den bare. Ingen gearskift og uden en lyd. Styringen er en anelse til den tunge side, måske for at give mere føling med dyret, men den tunge elbil rykker sig præcist og villigt i svingene, og den føles på ingen måde som de to tons jern, papiret fortæller den vejer.
Det er desværre endnu flere dårlige nyheder for dem, der allerede har en brugt model Y – den nye tyske version er nemlig også lidt bedre.
Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde
Især undervognen har i Y’eren fået skældud for at være for hård. Men vores test afslører, at undervognen nok er fast for at kunne tøjle vægten, men ikke mærkbart ubehagelig, faktisk virker den ret komfortabel og velafstemt. Den glider fint over brostensbelagte Københavnergader, grusveje, fartbump og huller i vejene.
Hurtigere end Ferrari F50
Underholdningen og det røde cocktailbær på kagen er dog – som altid for Tesla – accelerationen. I performance-versionen, vi tester, rykker den til 100 km/t på 3,7 sekunder – samme tid som berømte Jaguar XJ220, Lamborghini Murcielago, Pagani Zonda F, Porsche 911 Turbo 997 og hurtigere end Ferrari F50 og Dodge Viper, bare for at nævne lidt eksempler.
Det er ret imponerende for en bil, der ligner og vejer som en voksen hunelefant på hjul. Med firehjulstræk og 534 hestekræfter, samt et moment fra 0 o/min på 660 Nm, så skulle man tro, det var god nakketræning. Men accelerationen mærkes ikke så voldsom som tallene, da kræfterne afleveres så disciplineret, at du bliver overrasket, når du kigger på skærmen og ser den høje hastighed.
Her er elbilerne, der må trække mest
Det kræver, du drejer hovedet mod skærmen i midten, for cockpittet er simpelt og endnu en af Teslas mærkesager. Du har en stilk på rattet til lys og vinduesvisker, men ellers er skærmen i midten eneste informations- og betjeningsmulighed, sammen med to drejehjul på rattet. Vil du indstille spejle, skal du i skærmen for at finde muligheden og dreje på hjulene på rattet.
Regner det?
Der er ikke noget galt med hverken skærm eller betjening, som for det meste er ret intuitiv, men det er dumt at fx vinduesviskere går i automatisk funktion, når fartpiloten aktiveres (via gearvælgeren, som er en anden stilk ved rattet). Så fremragende er vinduesviskernes regnsensor altså ikke, at man helt kan overlade det til automatikken.
En anden ting, man bliver nødt til at finde sig i, er, at Tesla kører med deres eget app-system om man vil, så du kan ikke bruge Apple Car Play eller Android Auto. Du har dog nogenlunde de samme apps, som fx Spotify. Vi oplevede dog lidt hikke med helt almindelige blutooth, hvor vi aldrig fik kontakt med adresselisten i vores mobil, trods genstart af bilen.
God elbil – men kulden snyder
En lille ting var, at vi oplevede bagdørene ofte ikke var lukket ordentligt – det er som om, de skal have et ordentlig tryk 16, for at være helt lukkede. Pladsen på bagsædet er til gengæld en knæhase over gennemsnittet, en voksen kan sidde der, uden at knubbe knæ med forsædet og bagagerumsplads er der rigeligt af – hele 854 liter bag og en frunk foran med 117 liter. Det er mere end kæmpe-SUV'er som fx Range Rover, der kun stiller med 818 liter.
Nu er det jo en elbil, så vi skal også lige omkring rækkevidde og beholderen til strøm. På papiret loves du 514 kilometer, som er en teoretisk værdi. Når vi starter ud med fuldt ladet batteri, lover bilen 452 kilometer, og allerede efter lidt over 100 kilometer kan vi via bilens computer konstatere, at have brugt det dobbelte.
Årets brugtbil er for første gang en elbil
Vi kører batteriet næsten helt tørt, faktisk lidt mere end vi bør, men vi tog en chance for at få testet Teslas egen lynladere, som de kalder superchargere, der kan spytte de 250 kW i maskinen, den kan trække. Det kan kun foregå to steder, hvis man bor i Københavnsområdet, i Køge eller ved Roskilde, altså ved hovedfærdselsårerne, men ikke i selve København, for så stort er behovet for hurtig ladning åbenbart ikke i selve byen?
Vi har kørt 245 kilometer, men brugt 427 km af rækkevidden, altså 184 km mere end estimeret, men det var så også i minus fem grader.
Hjælp – giv mig en billig elbil med lang rækkevidde
Med kun lidt over fire procent tilbage og 23 kilometer i tanken, skulle den hurtiglader, vi fandt gemt væk bag en tankstation i Kirke Såby, jo bare virke, og noget tydede på det, for alle otte ladere var optaget, da vi ankom med knasende dæk i sneen.
Lunefuld lykke
Efter kun fem minutters venten blev der plads, og yderligere syv minutter med hvæsende damp fra et sted under bilens forende, havde vi fået de første 100 kilometer på tanken. Det er ret hurtigt. Men ikke 250 kW-hurtigt, nærmere 183 kW, men stadig flot. Faktisk er de værdier altid ret teoretiske, for batteriet kan ikke modtage så meget strøm hele tiden – det starter højt, men sidst i ladningsprocessen var vi nede at lade med 80 kW. I alt holdt vi der i 35 minutter, og nåede på den tid fra fire procent til 80, eller sagt på rækkeviddesprog fra 23 kilometer til nu justerede 372 kilometer.
De seks bedste elbiler til vinterkulde
Naturligvis var kong vinter hård ved rækkevidden, men når den er så hurtigt til at lynlade, går det jo nok, og så lang kø var der heller ikke til at komme til. Det sagt, så satte vi os på passagersædet, for at få plads til at arbejde med en bærbar, men bilen slukker efter kort tid. Sad du på forsædet forbliver den tændt, så du kan blive underholdt fra skærmens Netflix, eller noget karaokehalløj, vi aldrig fik til at virke, men på passagersædet måtte vi tænde for bilen, for at holde varmen.
Telsas Model Y er generelt en brandvarm vare lige nu, og med den vilde prisnedsættelse er den svær at komme udenom. Kan man leve med Teslas særegne betjening og måske har adgang til en hjemmelader, så vil lykken nok være lang – men pas på, den kan jo også være lunefuld, man ved jo aldrig, hvor man har Tesla.
Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil
Tesla-priser før og nu
Tesla har sat priserne ned med op til 131.290 kroner på udvalgte Tesla-modeller.
Førpris Nupris Spar Udgave
425.000 359.900 90.100 RWD
491.072 419.990 71.082 Long Range
547.072 469.990 77.082 Performance
450.090 374.990 75.100 RWD
561.280 429.990 131.293 Long Range
630.096 502.896 127.000 Performance