Der dukker altid overraskelser op, når nordmændene afholder El Prix. Selvom det er sommertesten, har vejret denne gang været både vådt og koldt, og Tesla Model Y er banket tilbage, mens Fords kæmpe-truck F-150 Lightning slår både Volvo EX30 og Peugeot E-308 SW.
Nordmændene er på alle måder foran, når det kommer til elbiler – også når det gælder tests af deres rækkevidde. NAF og Motor afholder El Prix, som efterhånden er blevet en branchestandard, hvor de nyeste modeller testes på samme rute både vinter og sommer. Til forskel fra Danmark, er der ikke så meget motorvej i testen, men til gengæld er der masser af fjelde, og bilerne kører op i 1.000 meters højde og ned igen. Det kan give nogle interessante resultater, specielt i år hvor vejret var vådt og koldt for en sommertest.
Fransk triumf
Vinderen, eller i hvert fald den bil som kørte længst, var ingen ringere end Renault Scenic E-Tech med sit 87 kWh store batteri. På ruten kørte bilen i en time med 0 procent indikeret, og alligevel blev det til 562,7 kilometer, som dog er 9,5 procent mindre end de opgivende 622 kilometer, og med et relativt højt forbrug på 21,3 kWh/100 km. Det er lidt atypisk for sommertesten, hvor flere biler faktisk plejer at køre længere end WLTP-tallet. Faktisk var det kun Mini Countryman SE All4, der kørte længere end opgivet. 4,2 procent mere end WLTP-tallet, svarende til 428,1 kilometer med et forbrug på 15,8 kWh/100 km.
Børnefamiliens ven – Renault Scenic E-Tech Electric
Næst længste rækkevidde opnåede den nye Hongqi EH-7, som stadig er under udvikling. Den kørte 540,1 kilometer med et forbrug på 19,5 kWh/100 km i testen. På tredjepladsen kom den nye Xpeng G6 med 530,7 kilometer rækkevidde og et forbrug på 16,3 kWh/100 km, meeeget tæt forfulgt af Lotus Eletre med 530,4 kilometer og et forbrug på 20,6 kWh/100 km.
Femtepladsen gik til Kia EV9 med baghjulstræk, som kørte 529,1 kilometer med et forbrug på 18,7 kWh/100 km, men den kunne måske have klaret sig bedre, da chaufføren simpelthen kørte forkert og endte med at køre op ad en mere stejl stigning, som måske har kostet det sidste.
De største skuffelser
Tesla plejer altid at være en favorit, men konkurrenterne er ved at indhente det amerikanske vidunderbarn. Tesla Model Y LR RWD kørte 528 kilometer, men havde et meget flot forbrug på 14,7 kWh.
Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version
Dagens største afvigelse mellem WLTP-tallet og det reelle forbrug gik til Seres 5, en model vi ikke har herhjemme. 24,2 procent længere kørte den end opgivet. Volkswagen ID.7 med 77 kWh batteriet imponerer heller ikke. Rækkevidden holdt kun til 450 kilometer, som er 22,7 procent mindre end opgivet. Forbruget endte på 16,8 kWh/100 km, 12 procent højere end opgivet.
Træt af Tesla - så prøv VW ID.7
Volvo EX30 havde også en stor afvigelse på 20,40 procent, og det gør ondt i den lille bil, der i forvejen har et relativt lille batteri på 64 kWh. I testen kørte bilen kun 375,6 kilometer med et forbrug på 18,4 kWh/100 km. Den rækkevidde bliver faktisk slået af testens største bil – Ford F-150 Lightning. Egenvægten er tæt på tre tons, og batteriet har en bruttokapacitet på 98 kWh. Rækkevidden i testen endte på 392 kilometer med et forbrug på 25 kWh/100 km.
Korteste rækkevidde
Dagens korteste rækkevidde gik til Peugeot E-308 SW, som kørte 348 kilometer, men som til gengæld havde et lavere forbrug end opgivet, nemlig 14,4 kWh/100 km. Den teknisk identiske Opel Astra Sports Tourer kørte en smule længere med 363 kilometer, og med et endnu lavere forbrug på flotte 13,9 kWh/100 km.
Cowboyen er blevet vegetar – Ford F-150 Lightning
Apropos stationcars blev både BMW i5 eDrive40 og den tilsvarende stationcar testet, og den ekstra plads kostede altså lidt på rækkevidden. Sedanen kørte 504 kilometer med et forbrug på 16,6 kWh/100 km, mens Touring-varianten kun kørte 454 kilometer trods et identisk forbrug på 16,6 kWh.
Konservativt oprør – BMW i5 M60
Du kan se samtlige 26 bilers resultater hos Norges Automobil Forbund her.