Audi RS5 er egentlig en Audi A5 i forklædning, men en rigtig god en af slagsen. Audi RS5 er nemlig topmodellen, når det kommer til Audi A5. Derfor er der også væsentlige forskelle både under kølerhjelmen, i det udvendige design og i kabinen. Det har der været lige siden introduktionen tilbage i 2010, og det blev der ikke ændret på, da bilen blev faceliftet i 2012.
Der er skruet godt op for kræfterne, da Audi RS5 som standard er udstyret med en V8 motor med direkte indsprøjtning, som yder 430 hestekræfter. Den er desuden udstyret med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstrækket Quattro, og det giver en topfart på 250 km/t, hvilket bilen er begrænset til.
Det er som nævnt ikke kun under kølerhjelmen, at Audi RS5 skiller sig ud fra den almindelige Audi A5, for det skarpe øje vil også kunne se forskel, da der er flere forskelligheder. Kofangeren er nemlig modificeret fortil og bagtil, der er luftindtag i frontskørterne i stedet for tågelygter. Derudover er den forreste kofanger i aluminium, der er to ovale udstødningsrør og der er en automatisk hækspoiler, som kan køres op og ned.
I kabinen er der læderudstyr, sportslæderrat, karbonpyntelister og andet forskelligt RS5 udstyr.
Audi RS5 er dog en dyr bil, og den er ikke så almindelig på de danske landeveje. Vil man gerne have en smuk bil med et tidsløst design, der kører som en drøm, så kan det dog være en god mulighed at kigge efter en brugt Audi RS5, om end det stadig er en bekostelig affære.
Konkurrenter
Vi er i den hidsige ende af skalaen, så vi skal have fat i nogle biler, der er lidt ud over det sædvanlige. Oplagte kandidater er BMW M4, Mercedes-Benz AMG C63 og Jaguar XF S
Udstyr
Der er alt i udstyr i en Audi RS5, og udover alt det udstyr man også finder i en Audi A5, så får man blandt andet også læderudstyr i kabinen, karbonpyntelister og meget andet, som gør Audi RS5 til noget særligt.