Audi RS 5 præsenteres på biludstillingen i Geneve. 4.2-liters V8-motoren med et bredt omdrejningsfelt sørger med sine 450 hk (331 kW) for fremragende præstationer. Den 7-trins S tronic-gearkasse og et nyudviklet midterdifferentiale i quattro-drivlinjen overfører kræfterne til alle fire hjul.
V8-sugemotoren med højt omdrejningstal og en slagvolumen på 4.163 cm3 er tæt forbundet med den V10-motor, der ligger i supersportsvognen R8. Lige som næsten alle benzinmotorer fra Audi får den brændstoffet via den direkte indsprøjtning med forkortelsen FSI.
En omfattende finpudsning af det dobbelte indsugnings- og udstødningssystem gør, at motoren kan ånde frit; og fire indstillelige knastaksler og tumble-spjæld i indsugningsmanifolden optimerer blandingen. 4.2 FSI-motoren leverer en imponerende trækkraft og føler sig også veltilpas ved høje omdrejningstal Den leverer sine 450 hk (331 kW) ved 8.250 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment på 430 Nm står til rådighed mellem 4.000 og 6.000 omdr./min.
4.2 FSI-motoren bringer den 1.725 kg tunge coupé fra 0 til 100 km/h på 4,6 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/h. Som ekstraudstyr kan tophastigheden øges til 280 km/h.
Stærk effektivitet: hele 9,3 km/l
Ved blandet kørsel kører den stærke 8-cylindrede motor 9,3 km/l. Denne præstation skyldes også teknologierne fra effektivitets-modulsystemet hos Audi. Motoren og den komplette drivlinje er optimeret for at opnå minimal friktion, oliepumpen arbejder afhængigt af behovet, og et rekuperationssystem genindvinder energi i påløb og under opbremsning.
Den standardmonterede 7-trins S tronic-gearkasse i RS 5 med en høj virkningsgrad og et sidste gear med høj udveksling bidrager også til effektiviteten. Den er sammensat af to koblinger og to delgearkasser. Begge er hele tiden aktive, men kun den ene er forbundet med motoren ad gangen. Gearskift foregår ved skift af koblingerne - lynhurtigt, smidigt og næsten uden at man mærker det.
Føreren kan vælge at lade den 7-trins S tronic, der har fået specielle forstærkninger for at kunne klare kræfterne fra V8-motoren med højt omdrejningstalområde, fungere fuldautomatisk eller at styre den selv via den nykonstruerede gearvælger eller med skiftekontakter på rattet. Ved hjælp af Audi drive select, som er standard, kan gearskiftestrategien i automatikfunktionen indstilles til enten auto, comfort eller dynamic. I Launch Control-programmet sørger den 7-trins S tronic for perfekt acceleration fra stilstand - med fuld power og minimalt hjulspind.
Ny quattro-teknologi: kronhjulsdifferentialet
Lige som alle øvrige RS-modeller overfører RS 5 sin kraft til vejbanen via det permanente firehjulstræk quattro. Med midterdifferentialet, som fordeler kræfterne mellem for- og bagakslen, præsenterer Audi - det førende mærke inden for firehjulstræk - et nyt skridt i udviklingen - det såkaldte kronhjulsdifferentiale.
Det nye differentiale samarbejder med en elektronisk hjulselektiv momentstyring, som griber ind på alle fire hjul. Hvis et af hjulene inderst i svinget aflastes for meget under dynamisk kørsel, bremser systemet hjulet let, inden det begynder at spinde - det giver både imponerende vejgreb og et krængningsmoment, som hjælper bilen rundt i svinget.
Som et perfekt supplement til den nye quattro-drivlinje tilbyder Audi som ekstraudstyr sportsdifferentialet til bagakslen. Det fordeler momenterne aktivt mellem baghjulene og øger dermed stabiliteten og vejgrebet i grænseområdet endnu mere. Den elektroniske styring af sportsdifferentialet har i RS 5 en konsekvent dynamisk opsætning.
Undervognen på RS 5 har en sportslig og stram afstemning af fjedre, støddæmpere, elastokinematik og stabilisatorer, og karrosseriet er dermed sænket 20 mm i forhold til Audi A5. 19" letmetalfælge med 265/35-dæk er standard.
Bremsesystemet arbejder med store, indvendigt ventilerede skiver - på forakslen måler de 365 mm i diameter. For at opnå maksimal varmeafledning er stålfriktionsringene perforerede og forbundet med aluminiumsholderne via stifter. Sadlerne, som er lakeret i sort højglans og forsynet med RS-logo, er ligeledes fremstillet af aluminium, og de forreste bremser arbejder med otte stempler i hver side.
Endnu mere dynamik: Audi drive select
Det hastighedsafhængige servotronic-styretøj har en særligt stram opsætning i RS 5. Det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select giver føreren mulighed for at variere funktionen af styretøjet, den 7-trins S tronic-gearkasse, sportsdifferentialet, motoren og udstødningssystemet i tre indstillinger - comfort, auto og dynamic.
RS 5's aerodynamik samt spoileren i bagagerumsklappen, der selv kører ud ved en hastighed på 120 km/h og ind igen, når hastigheden er under 80 km/h. sørger for effektiv downforce, som forbedrer stabiliteten ved høje hastigheder yderligere.