Volkswagen pønser på at bygge en Arteon med over 400 hk, der er i stand til ”at slå en Porsche Panamera på Autobahn”.
Der løber rygter om, at folkene nede i Wolfsburg arbejder på en hidsig version af den store sedan Volkswagen Arteon. I hvert fald hvis man skal tro det engelske magasin CarThrottle, der talte med Martin Hube, produktchef hos Volkswagen, i forbindelse med præsentationen af den nye Polo GTI.
Der skal blæses gang i VR6-navnet igen med en 3,0-liters V6’er med turbo, med angiveligt 410 hk. Og det skal vække den store sedan til live, forklarer Martin Hube.
”Jeg er fuldstændig overbevist om, at denne kombination er rigtig fed. Vi har kombineret den nye motor med seneste version af Haldex’s firehjulstræk, så du kan provokere bilen til let overstyring. Det er en adræt og kraftfuld bil,” udtaler Martin Hube til CarThrottle.
VW-chefen er faktisk så sikker i sin sag, at han påstår, at VR6-udgaven slår alle Porsche Panamera’erne på Autobahn.
TSI-power
Den kraftigste model i det nuværende modelprogram er 2,0 TSI med 280 hk og 350 Nm. Den har en topfart på 250 km/t, og med firehjulstræk runder den 100 km/t på bare 5,6 sekunder. Det er ganske hurtigt, men VR6-udgaven bliver altså nødt til at være markant hurtigere, hvis den skal give mening.
Med konkurrenter som Mercedes C43 med 367 hk og den nye Kia Stinger GT med 370 hk giver det mening at få en kraftigere version af Arteon. Men en VR6-model er dog ikke garanteret endnu, og fra fabrikkens side lyder det, at man stadig overvejer at sætte den i produktion. Hvad det skal betyde, ved de nok kun i Wolfsburg, men med udmeldingen fra Martin Hube, tyder alt på, at man har udviklet en VR6-motor, og så skal vi helt sikkert nok også få den at se i produktionsmodeller. Og da mest oplagte model til netop den motor er Arteon, så får vi nok også en hidsig VR6-version at se i løbet af 2018.