Volkswagen-programmets mest fornemme model hedder Arteon, men holder det lirede udtryk, når bilen er brugt. Vi kigger Arteon op under skørterne.
Folkevognen har i flere år været danskernes yndlingsmærke, men en model er noget mindre folkelig end resten – og det er helt bevidst. Arteon er, bortset fra SUV’en Touareg, mærkets dyreste model, og skal tage kampen op mod tunge konkurrenter som Audi A5 og BMW 4-Serie. Det kræver både en bil med masser af tech, lækre detaljer, høj kvalitet og skarpe køreegenskaber. Og et udseende, der fanger. Og lige netop udseendet har Arteon så sandelig med sig. Vi har lånt en meget rød testbil hos Daugaard Biler i Søborg, som står og stråler om kap med forårssolen. Bilen er lang, flad og ser på en gang aggressiv og elegant ud. Det er en Arteon Elegance med 2-liters diesel og DSG-gearkasse. Bilen er fra 2017, har kørt 61.000 kilometer og koster 399.900 kroner.
En tysk klassiker - brugttest af Mercedes E-Klasse
Når det kommer til Volkswagens teknik, kan du sagtens finde ejere med skrækhistorier. Men sådan er det, når man bygger så mange biler, og som alle bruger samme teknik. Vi har været i kontakt med en række danske og udenlandske ejere af Arteon, og det generelle billede er, at ejere er glade for den fashionable Folkevogn. Kun få har oplevet alvorlige problemer, men her skal vi forsøge at hjælpe dig til finde et solidt eksemplar.
Sådan prøvekører du en brugt bil
Pas på gearkassen
Det første du skal være opmærksom på, når du kigger på en brugt Arteon, er gearkassen. Den mest udbredte gearkasse er en 7-trins DSG-gearkasse, som hedder DQ381. Den er forbundet til motorer med op til 430 Nm, hvis ikke de har firehjulstræk. Det er et design med 'vådkoblinger', som er mere solidt end 'tørkoblinger', så der er ikke nær så mange problemer som tidligere. Men der kan stadig være eksemplarer med koblinger, der rusker. Så vær opmærksom på, at DSG-gearkassen skifter smidigt under testturen.
Det koreanske autobahn-missil - brugttest af Kia Stinger
Det gælder også DQ381, som har vådkoblinger og derfor er mere solid. Vi har været i kontakt med en dansk ejer, som har fået skiftet begge koblinger og gearkassens styreenheden. Det løste dog ikke problemet med en ildevarslende metallisk lyd, og hele gearkassen blev skiftet. Sådan en koster 80.000 kroner uden moms, men i dette tilfælde dækket af Volkswagen. Når du tester bilen, skal du være opmærksom på rusken fra koblingerne og hårde skift, specielt fra 2. til 3. gear og tilbage til 2. gear. Alle Volkswagens gearkasser med vådkobling har bedst af at få skiftet olie for hver 60.000 kilometer, og det koster omkring 2.500 kroner inklusiv arbejdsløn.
En italiensk primadonna? Brugttest af Alfa Romeo Giulia
Den 1,5-liters motor ser man ikke ofte i Arteon, men den findes i mange andre modeller, og nogle kunder klager over en hoppende acceleration, når motoren er kold. Foretrækker du diesel, findes der en 2-liters med den interne motorkode EA288. Den fås med 150, 190 og 240 hestekræfter og er et godt match. Men ligesom med de fleste moderne dieselmotorer, kan der være lidt forskellige udfordringer med motorens avancerede rensningssystem. Vi har tidligere snakket med Undal Autoservice i Frederiksværk om problemerne, og her forklarer man, at et af stederne, hvor der kan opstå problemer, er ved EGR-ventilen. EGR er en forkortelse for Exhaust Gas Recirculation, og selve EGR-ventilen kan blive fedtet til i sod, som gør, at den fejler. Problemet forværres af, at ventilen er bygget sammen med EGR-køleren på EA288 og er placeret, så det er svært at nå den. EGR-systemet kan begynde at vise problemer allerede fra 100.000-120.000 kilometer. Og fra at have været en opgave, der kostede mellem 2.000 og 3.000 kroner på tidligere motorer, koster det nu 6-8.000 at få skiftet EGR-ventil og rengjort systemet.
Den danske favorit - brugttest af VW Passat
Blandt ejere af Arteon er der flere, som er har klaget over, at instrumentbordet og dørsiderne kan knage en del. Flere ejere oplever også dørlister, som ikke passer hængsler til dørene, som løsner sig. Der har også være et tilbagekald i andre lande på plastikken omkring soltaget, som kan knirke og ligefrem knække Det må siges at være i den milde ende, og Volkswagen fikser det gratis, hvis du påpeger problemet.
Ser man bort fra de generelle Volkswagen-fejl, er der ikke meget, der trækker ned i ejerskabet af Arteon, som fuld lever op til sit eksklusive udseende.