Volvo introducerer et system til sine nye modeller, som kan dele informationer om glatte veje eller om havariblinket er aktiveret på en bil i nærheden.
Hvis du skulle være i tvivl, så lad os bare slå det fast nu. Volvo er ikke kun interesseret i sikkerhed, fordi det sælger biler. Firmaet har indsamlet og analyseret data fra 43.000 bilulykker siden 1950’erne, de har opfundet trepunkts-sikkerhedsselen, og de har en vision om, at ingen skal dø eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo fra 2020. Det fik virksomheden til for nyligt at melde ud, at topfarten i alle nye modeller fra 2020 vil blive begrænset til 180 km/t, og nu har de så introduceret en ny teknologi, der lader Volvos modeller snakke sammen på tværs af hele Europa. Via et skybaseret netværk kan bilerne kommunikere med hinanden og advare andre bilister i nærheden om glat føre og farlige situationer.
Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil
Volvo kalder systemerne for Hazard Light Alert and Slippery Road Alert, som kan oversættes til noget i retning af katastrofeblink og glat vej advarsel. Systemerne blev introduceret allerede i 2016 i Sverige og Norge på Volvo XC90, V90 og S90. Men nu får vi og resten af Europa altså også adgang til systemerne, der bliver standardudstyr på alle nye Volvo’er fra modelår 2020 (produktion fra uge 20 i 2019), og som kan eftermonteres på modeller, der er bygget på Scalable Product Architecture (SPA) eller Compact Modular Architecture (CMA) fra modelår 2016 og frem.
Volvos vision
En central del af Volvos mission om, at ingen må dø i en Volvo, er, at bilerne skal kunne tale sammen. På den måde minimerer man risikoen for, at de støder sammen, eller at føreren bliver overrasket over forhindringer eller glatte veje. Det forklarer Malin Ekholm, chef for Volvo Cars Safety Centre.
At biler deler sikkerhedsdata med hinanden kan være med til at begrænse uheld. Volvo-ejere bidrager til at gøre vejene mere sikre for andre bilister, der har adgang til informationerne.
Volvos biler har langt flere fejl end Ford og Kia
I det øjeblik en Volvo tænder advarselsblinket, sender Hazard Light Alert systemet et signal til alle Volvo’er, der befinder sig i nærheden, og som har adgang til skytjenesten. Derved bliver andre bilister advaret og er bedre i stand til at undgå mulige uheld. Samtidig gør Slippery Road Alert føreren mere opmærksom på både vejforhold her og nu og forhold på vejen længere fremme ved at indsamle anonym information om vejbanen fra biler forude og advare bilister, der nærmer sig et område, hvor vejbanen er glat.
Med introduktionen af disse systemer i hele Europa gentager Volvo Cars sin opfordring til bilindustrien om at dele anonymiserede trafiksikkerhedsdata på tværs af bilmærker. Når realtids-data deles, kan det booste den overordnede trafiksikkerhed, og jo flere biler, der er tilsluttede, jo bedre fungerer det. Volvo Cars og Volvo Trucks deler allerede data i Sverige og Norge med henblik på at advare førere om farlige situationer i nærheden.