Volvo vil bruge teknologien blockchain, så de kan være sikre på, at de sjældne metaller i batterierne er udvundet forsvarligt.
Set med klimabrillerne har elbilerne haft én stor udfordring. De avancerede batterier, som bliver større og større i takt med vores forventninger om længere rækkevidde, gør indtil videre brug af sjældne metaller som litium og kobolt. Børn ned til seksårsalderen har været brugt i minerne, så derfor er det vigtig for virksomheder som Volvo at kunne garantere, at metallerne er udvundet på en forsvarlig måde, så hverken miljø eller de lokale belastes af batterierne i nordeuropæiske biler.
Fra vugge til grav – den elektrisk Golf udleder mindre CO2 end Golf TDI
Derfor tager Volvo nu et nyt våben i brug i kampen for ordentlige vilkår. Volvo er den første bilproducent, der sporer kobolt i sine batterier ved hjælp af blockchain-teknologi. Netop Blockchain-teknologien har for nyligt fået medvind. Den er nemlig central, når man har krypto-valuta, som Bitcoins. Blockchains er nemlig umulige at ændre, og derfor kan man være sikker på, at være ejer af eksempelvis Bitcoins, eller stole på, at der ikke er fiflet med informationerne om, hvor kobolten kommer fra.
Skal holde batterileverandørerne i ørerne
Volvo har indgået aftale med sine to globale batterileverandører, CATL fra Kina og LG Chem fra Sydkorea samt førende virksomheder inden for blockchain-teknologi om at begynde at spore kobolt allerede i år. På den måde kan de holde batterileverandørerne i ørerne, og man har allerede haft et vellykket pilotforsøg i sommer, så man nu er klar til at udvide projektet. Teknologivirksomhederne Circulor og Oracle arbejder nu med blockchain-teknologi i CATL’s forsyningskæde, mens Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) sammen med RCS Global og IBM, der er specialister i arbejdet med ansvarsbevidste indkøbsprocesser, er i gang med at udrulle teknologien i LG Chem’s forsyningskæde.
Start Barsebäck! Her er Volvos første elbil
Vi har altid efterstræbt at få vores råstoffer via en etisk forsvarlig forsyningskæde. Med blockchain-teknologi kan vi tage næste skridt på vejen mod at sikre fuld sporbarhed i vores forsyningskæde og i samarbejde med vores leverandører minimere de forbundne risici, siger Martina Buchhauser, indkøbschef i Volvo Cars.
Hvad er en blockchain
En blockchain består af digitale blokke, hvor hver blok har visse informationer, som næste blok også skal kende. Blokkene er kryptografisk forbundne, og på den måde får man en lang, meget kompleks kæde, som ikke kan brydes. I batteriproduktionen bruges teknologien til at registrere transaktioner på en måde, så der ikke kan ændres i informationerne. Blockchain-dataen indeholder informationer om, hvor det kobolt, der indgår i elbilens batteri, kommer fra, vægt og størrelse, ejerskabskæden, og informationer der fastslår, at de deltagende parter efterlever OECD’s retningslinjer.
Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil
I 2025 regner Volvo Cars med, at eldrevne biler vil udgøre halvdelen af virksomhedens globale salg. Den anden halvdel bliver hybrider. Sidste måned introducerede Volvo også en ambitiøs klimaplan, som inkluderer en massiv reduktion af kulstofemissionerne med 40 procent per bil i 2025.
Aftalerne mellem Volvo Cars, CATL og LG Chem dækker levering af batterier de næste 10 år til den kommende generation af Volvo- og Polestar-modeller.