Volvo lancerer en Netto-variant af deres elektriske XC40. Her har de undladt den ene motor, så du kan spare 54.000 kroner – men den frække, men teknisk identiske Polestar 2, er endnu billigere.
Vi er ret begejstrede for Volvos elektriske XC40, og trods en høj frapris, får du faktisk masser af bil for pengene. Men nu har Volvo så introduceret en ny udgave, som har halvt så mange kræfter, halvt så mange motorer – og desværre ikke helt den halve pris.
Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin
Startprisen for en Plus-variant er 391.080, mens beskatningsprisen starter ved 365.080 kroner. Det er lige nøjagtig 54.000 kroner mindre end XC40 P8 Recharge Twin, der som navnet antyder har to motorer, 408 hestekræfter og runder 100 km/t på 4,9 sekunder.
Volvo XC40 P6 Recharge må nøjes med en enkelt motor, der trækker på forhjulene. Den leverer 231 hestekræfter fra et 70 kWh batteri, otte kWh mindre end storebroren. Den forventede rækkevidde er omkring 400 kilometer på en enkelt opladning. Batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent på cirka 32 minutter med en 150 kW DC lader.
Højt udstyrsniveau
Ligesom storebroren leveres XC40 Recharge single-motor i to udstyrsniveauer; Pro og Plus. De to udstyrsniveauer får klimaanlæg, varmepumpe, LED forlygter, 19 tommer fælge og eljusterbart fører (Plus & Pro) og passagersæde (Pro). XC40 Recharge single-motor kan eftermonteres med anhængertræk og kan trække det samme som varianten med to motorer, nemlig 1500 kilo med bremser.
Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?
Når kunder bestiller en fuldelektrisk bil fra Volvo, omfatter den desuden en ’Volvo Care’ ordning, der blandt andet inkluderer service, udvidet garanti, vejhjælp og Recharge dæk. Recharge dækkene kommer som standard i Danmark og er et helårsdæk.
Den frække bror
Nu er XC40 ikke den eneste elbil fra Sverige, for Volvos sexede datterselskab har også lanceret en Polestar 2 med forhjulstræk. Med 78 kWh batteri og en officiel rækkevidde på 540 kilometer, skal du slippe 375.000 kroner, og senere kommer også en variant, som har 224 hestekræfter og et mindre 64 kWh-batteri, som endnu har en ukendt pris, men som formentlig bliver endnu billigere.