Toyota overrasker med en lille pakke, der proppet med rallylir – GR Yaris har firehjulstræk og en trecylindret motor, der yder hele 261 hestekræfter. Og så kommer den til Danmark.
Der er nogle af os, der stadig kan huske, at Toyota engang byggede fede og hurtige rallybiler. De var hvide, røde og grønne og med let genkendelige Castrol-reklamer og blev kørt af legender som Carlos Sainz, Juha Kankkunen, Didier Auriol, Henrik Lundgaard og Jens Muldvad. Det står i kontrast til i dag, hvor vi mest tænker Toyota som fornuftige hybridbiler – men ikke den seneste model fra japanerne!
Her er den nye Toyota Yaris – endelig får den teknik fra det 21. århundrede
Toyota GR Yaris er nok det tætteste, du kommer en rallybil til gadebrug lige nu. Bilen er bygget, så den kan opfylde kravene til rally VM, og her har man ændret reglerne, så Toyota vil faktisk bygge mindst 25.000 biler. Det er godt nyt for os, for det gør bilen billigere, og vi kan også forvente at se den i Danmark, engang efter den almindelige nye Yaris er introduceret efter sommerferien.
Indkøbsvogn med firehjulstræk
Som en rigtig rallybil har GR Yaris firehjulstræk. Det er specielt, fordi Toyota skriver, at for- og bagakslen har forskellig gearing. Hvordan det lige virker, kommer de ikke nærmere ind på, men det er atypisk. Til gengæld lover japanerne, at 100 procent af effekten kan overføres til enten for- eller bagakslen, som burde give en overordentlig dynamisk bil.
Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden
På GR Yaris er sporvidden bredere, mens affjedringen adskiller sig markant fra den almindelige, nye Yaris. Og vi undskylder her på forhånd, for nu bliver det altså lidt nørdet, men sådan er det med racerbiler. Forhjulsophænget er et typisk MacPherson-ophæng, mens de traditionelle torsion-arme er udskiftet for dobbelte triangler, som er overlegne til at dæmpe stød, men som optager mere plads – upraktisk hvis man vil have plads til mere indkøb, men fuldstændig lige meget, når det handler om at køre stærkt. Og apropos bagagerum og fart, så har man flyttet batteriet fra motorrummet og til bagagerummet for at få en bedre vægtfordeling. Samtidig er motoren rykket længere ind mod midten af bilen, igen for den optimale vægtfordeling – et valgt, der viser, at japanerne mener det seriøst.
Tre propper og en mølle
Selve motoren fortjener også et afsnit for sig selv. Slagvolumen er på 1,618 kubikcentimeter, og det bliver altså ikke mindre nørdet herfra. For Toyota har, ganske atypisk, valgt at lave en motor med bare tre cylindre. Til gengæld køles hvert stempel med flere oliekanaler, og den store turbo puster i alt 261 hestekræfter og 360 Nm ud af de tre cylindre.
Raket med overraskelser - Ford Fiesta ST
Men det er ikke bare motoren og firehjulstrækket, hvor de japanske ingeniører har kælet for detaljerne. Selve karrossen er forstærket, mens taget er sænket 9,1 centimeter, og så er den plade, der udgør taget ikke i stål, men i kulfiberforstærket plastik. Motorhjelm, bagklap og døre er lavet i aluminium, og det betyder, at hele rally-herligheden vejer 1.280 kilo. Det er godt klaret for en bil med moderne sikkerhedsudstyr og firehjulstræk.
Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade
En 6-trins manuel gearkasse sender kræfterne ud til asfalt, grus eller hvad man ellers kunne finde på at angribe, og 100 km/t nås på under 5,5 sekunder, mens topfarten er elektronisk begrænset til 230 km/t. Og selvom summen af delene lyder som opskriften på masser af ballade, så håber den danske importør, at modellen bliver billigere end den sidste Yaris GRMN. Den kostede så også sviende 457.183 kroner. Uagtet, så glæder vi os til den nye rallylegende.