Teslas populære og rummelige Model Y kommer nu i en udgave kun med baghjulstræk og mindre batteri. Rækkevidden falder – og det samme gør prisen, faktisk bliver den 100.000 kroner billigere.
Teslas mest populære model kommer formentlig til at blive endnu billigere. Model Y bliver nemlig 100.000 kroner billigere, og kan fremover købes fra 449.990 kroner.
Årsagen er, at Tesla nu introducerer en baghjulstrukken variant med mindre batteri. Tesla har ikke bekræftet ret mange data, men det tyder på, at man skal undvære det 75 KWh store batteri fra udgaverne med to motorer, og i stedet nøjes med et 60 kWh stort batteri. Rækkevidden er i hvert fald bekræftet, og den falder fra 565 i Long Range til 455 kilometer i varianten med baghjulstræk, hvis den er udstyret med 19 tommer fælge.
0 til 100 km/t er bekræftet til at være 6,9 sekunder, og leder man lidt på nettet, er effekten opgivet til 299 hestekræfter og 420 Nm, men det er heller ikke bekræftet af Tesla.
Inklusiv Autopilot
Selvom den nye Y’er bliver indstigningsmodellen, får den stadig Autopilot, premium interiør med opvarmede for- og bagsæder og opvarmet rat, og premium lyd som inkluderer 13 højtalere, en subwoofer, og to forstærkere. De baghjulstrukne versioner snakker også sammen med Tesla App, så man har adgang til fjernoplåsning, forvarmning- og køling, sporing af lokation og hastighedsbegrænsning.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Den rummelige kabine er også intakt, så du får et kæmpe bagagerum med 854 liter, og et frunk, der har ekstra 117 liters opbevaring. Har du brug for at medbringe endnu mere, må Model Y trække op til 1.600 kg med den standardmonterede trækkrog.
Mens de kraftigere udgaver kan lade med op til 250 kW, må den baghjulstrukne variant nøjes med 170 kW. Til gengæld er der adgang til Teslas Supercharger-netværk, med mere end 9.000 ladere på tværs af Europa.
Her er elbilerne med længst rækkevidde om vinteren
De første europæiske Model Y med baghjulstræk bygges på Teslas Gigafactory i Shanghai, og leveringerne starter allerede i november 2022. På sigt er det meningen, at danske biler skal produceres i Berlin, men Tesla kan ikke bekræfte hvornår, produktionen starter.