Volvo XC40 Recharge hedder svenskernes første helt elektriske bil, og med over 400 kilometer rækkevidde og voldsomme 408 hestekræfter, skal den nok blive interessant for mange danskere.

Her på redaktionen er vi glade for Volvo XC40, en velfungerende, praktisk og hip crossover. Men det lader til, at den kun bliver mere hip – nu har svenskerne nemlig lanceret en variant, der udelukkende kører på strøm. Det er mærkets første produktionsklare elbil.

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Volvo har valgt at døbe alle elektriske og plugin-hybrider Recharge i fremtiden, og mærket lover, at man over de næste fem år vil lancere en ny elbil hvert år, og det kan godt være, at svenskerne skal til at starte op for det lukkede atomkraftværk Barsebäck igen, for Volvo sigter mod at 50 procent af det samlede bilsalg skal udgøres af elektriske biler i 2025. De øvrige 50 procent skal så være plugin-hybrider.

En crossover i stødet
Volvo XC40 Recharge får et 78 kWh stort batteri, som skulle være tilstrækkeligt til en rækkevidde på over 400 kilometer ifølge WLTP-normen. Batteriet kan ligeledes lades fra 0 til 80 procent kapacitet på 40 minutter. De tekniske data er endnu sparsomme, men der skulle være to elmotorer, som trækker hver sin aksel, og til sammen yder de voldsomme 408 hestekræfter og 660 Nm. Det gør den lige akkurat til Volvos kraftigste model nogensinde foran S- og V90 T8.

Volvo jager Tesla med 400 hestes elbil

Selve bilen ligner egentlig sig selv. Største forskel er grillen, som nu er lukket bortset fra en sprække i bunden. Fordelen er nemlig bedre vindmodstand, nu det ikke er nødvendigt at køle forbrændingsmotoren. Indvendigt får XC40 Recharge et multimediesystem fra Android, som inkluderer Google Assistant, Maps og Google Play Store, og så er det muligt at opdatere systemet via wifi med flere funktioner over tid.

Volvo V60 T8 TwinEngine – med ledning giver den mening

Grønne drømme
Volvo har samtidig præsenteret en ambition plan. I 2040 vil bilproducenten være klimaneutral på linje med Paris-aftalen. I første omgang er målet mellem 2018 og 2025 at nedbringe virksomhedens emissioner per bil i dens levetid med 40 procent. En plan de håber på at opnå ved at sælge flere elbiler og plugin-hybrider de kommende år.