Toyota GR Yaris er en ægte rallybil til landevejen med avanceret firehjulstræk og 261 hestekræfter – og nu er den danske importør klar med priserne. Men hel billig bliver den desværre ikke.
Vi har efterhånden hørt det nogle gange – Toyota er færdige med at lave kedelige biler. Først fik Toyota GT86, en fantastisk velkørende baghjulstrukken sportsvogn. Desværre var den aldrig helt hurtig nok. Så fik vi den nye Supra, som er fantastisk fed, uanset om den har seks eller fire cylindre, men reelt er den mere BMW end Toyota. Men så rev Toyota bukserne af alle konkurrenterne med den hårdtpumpede og rally-opdragede GR Yaris. 261 hestekræfter og et avanceret firehjulstræk, og nu er Toyota Danmark klar med priserne.
Toyota skaber fremtidig rallylegende – GR Yaris har firehjulstræk og 261 heste
499.990 kroner. Det er ikke så lidt for en Toyota Yaris, men det er i virkeligheden unfair for bilen at se den som en Yaris, for der er ikke ret meget tilfælles med mormors indkøbsvogn. Det er kun forlygter, baglygter, sidespejle og tagantenne, som GR Yaris har til fælles med den almindelige Yaris. GR Yaris rammer 100 km/t på bare 5,5 sekunder takket være en nyudviklet tre-cylindret 1,6-liters turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm.
Rallyrødder
GR Yaris er en rod, men rødderne er dybt forankret i rally. Bilen er udviklet af motorsportsafdelingen, Toyota Gazoo Racing, og Toyotas rallyteam, Tommy Mäkinen Racing, i Finland, og modellen skal simpelthen bruges som homologeringsmodel for Toyotas fremtidige rallybil. Bilen er derfor bygget på en helt ny platform, der kombinerer Toyotas nye GA-B-platform til minibiler på forreste halvdel af GR Yaris med den nye GA-C-platform til mellemklassebiler på bageste halvdel af GR Yaris.
Toyota GR Supra 2,0 – Det er ikke størrelsen, men gørelsen
Med platformen følger også et helt nyudviklet sportsligt firehjulstræk kaldet GR-FOUR, der i teorien er i stand til at fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100 procent træk på forhjulene og 0 procent på baghjulene til 0 procent på forhjulene og 100 procent på baghjulene. I praksis har Toyota dog valgt tre forudindstillinger, som føreren kan vælge imellem bag rattet. Forholdet 60/40 er standard, mens sportsindstillingen medfører 30 procent træk på forhjulene og 70 procent på baghjulene. I baneindstilling er der lige meget træk for og bag.
Mange penge
Forskellen mellem den borgerlige Yaris og rallybissen fortsætter. Selvom man kan genkende flere designelementer mellem de to udgaver, fås GR Yaris udeukkende i en tre-dørs udgave med rammeløse døre og med en taglinje hele 91 millimeter lavere. Fronten byder desuden på et mere aggressivt design, mens en hækspoiler og ekstra brede skærmkasser til de 18 tommer alufælge bagtil er med til at give bilen et muskuløst udtryk. Vægten er holdt nede ved at bruge aluminium til motorhjelm og døre samt kulfiber til taget. Resultatet er en egenvægt på 1.280 kilo.
Toyota Yaris GRMN – festversionen til de fartglade
Uanset hvordan man vender og drejer det, er en halv million kroner meget for en hatchback fra Toyota, men en lang udstyrsliste forsøger at forsøde livet med GR kølergrill, GR sportslæderrat, GR aluminiumspedaler, GR sportssæder i Alcantara-stof samt GR sportsundervogn. Tilmed får man også fuld LED-lyspakke, adaptiv fartpilot, Toyota Safety Sense, otte tommer trykfølsom skærm med Apple CarPlay og Android Auto samt bakkamera.
Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden
Vælger man en såkaldt Convenience-pakke, får man blandt andet overvågning af de blinde vinkler, head up display i farver i forruden, parkeringssensorer for og bag samt et luksuriøst JBL-lydanlæg med otte højttalere. GR Yaris Convenience koster 545.990 kroner.
Den tredje udstyrsudgave er til dem, der ønsker den ubetinget bedste opsætning til banekørsel. GR Yaris Cicuit, som udstyrsudgaven hedder, byder i tillæg til standardudgaven på et særligt Torsen-differentiale, der er i stand til at fordele trækkraften mellem højre og venstre hjul både for og bag, så man på den måde får den helt optimale fordeling af kræfter mellem de fire hjul. Circuit-udgaven er desuden monteret med 18 tommers letvægts-alufælge med Michelin Pilot Sports 4s dæk og et forstærket motorunderskjold, banetunet undervogn og styretøj, og ekstra kraftige, rødlakerede GR bremsekalibre. GR Yaris Circuit koster 575.990 kroner.
Endelig – Subaru BRZ får mere power
Yaris GR kan bestilles hos alle danske Toyota-forhandlere.