Lige i hælene på Mégane II Hatch og Sportshatch følger nu Scénic II som den tredje bil, der præsenteres i Mégane-programmet. Med denne efterfølger til milepælen Scénic overhaler Renault endnu en gang konkurrenterne ved at kombinere MPV'ens alsidighed og rummelighed med sedanens køreglæde.
Renault har netop løftet sløret for den nye Scénic, der havde verdens-premiere på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts. Den er 4.25 meter lang – otte cm længere end den nuværende Scénic – og er især karakteriseret af et nyt niveau for køreglæde i MPV-biler.
MPV, når den er bedst
Takket være tagliniens vandrette form opnår Scénic II 26 mm ekstra hovedhøjde foran, hvilket placerer den blandt de bedste i klassen. Dertil er albuepladsen forøget med 23 mm. Pladsen på bagsædet er ligeledes prioriteret højt, og Scénic II kan tilbyde hele 226 mm benplads.
Scénic II har naturligvis bevaret den alsidighed, der kendetegnede den første Scénic, men også føjet nye funktioner til. Den væsentligste nyhed er, at gearstangen nu er placeret i forbindelse med instrumentbordet, og at de højere udstyrsniveauer leveres med automatisk parkeringsbremse. Den gulvplads, der dermed bliver frigjort, har gjort det muligt at installere en ny, flytbar midterkonsol. Den låses op elektrisk og kan glide fra instrumentpanelet til bagsæderne, således at passagererne foran og bag i bilen kan deles om den.
Køreegenskaber på sedanniveauDen høje kørerposition og mere lodrette ratstilling har øget kørekomforten. Scénic II er udstyret med samme for- og baghjulsophæng som Mégane II og har dermed stort set også de samme fremragende køreegenskaber. Scénic II tilbyder et bredt motorprogram, som gør den let, men dynamisk at køre. Benzinmotorprogrammet byder på en 98 hk 1.4 16V, 115 hk 1.6 16V og 140 hk 2.0 16V, mens dieselmotorprogrammet omfatter 80 hk 1.5 dCi, 100 hk 1.5 dCi og 120 hk 1.9 dCi, hvis maksimale drejningsmoment er øget til 300 Nm.
I Danmark til efteråret
Med en version med syv sæder, 23 cm længere, bliver Renault i begyndelsen af 2004 den eneste producent, der kan levere to versioner MPV'er i denne klasse, med henholdsvis fem og syv sæder. Denne kommende udgave har to ekstra sæder, der danner en tredje sæderække, som man har adgang til, uden at de kørende på anden sæderække behøver at stige ud af bilen. Denne syv-sædede version vil være fremme på det danske marked i foråret 2004, mens vi allerede får den fem-sædede version at se til efteråret.