Facelift gør Tesla Model 3 glattere, så den får lidt længere rækkevidde og kabinen er samtidigt blevet pimpet op med skærm på bagsædet og dobbelt mobillader, mens stilkene ved rattet er forsvundet - og det er en dårlig ting. Den nye Model 3 er til gengæld klar til levering næste måned.

Telsa startede for et års tid siden en vild priskrig, hvor priserne blev hakket op til 100.000 kroner ned, angiveligt for at komme af med lageret, så der kom plads til den nye Model 3 - nu er den her, og allerede klar til levering næste måned, så missionen med at skabe plads har jo nok været en succes.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

Model 3 har været hos os i seks år og er blevet lavet i mere end 2,0 millioner stk. og nu opgraderes så modeller med baghjulstræk og Long Range med firehjulstræk.

Du vil kunne kende den nye model på den lidt skarpere front og nye forlygter, samt baglygter, mens kabinen også har fået en overhaling. Der er også tilføjet et par andre farver, en rød og en grå og andre fælge. 

Indenbords er der ny interiørbelysning, og sæderne har fået ventilation, så du kan få kølet numsen på varme sommerdage. Der er kommet en dobbeltladeplade til mobiler, og en ekstra skærm på 8,0 tommer i midterkonsollen ved bagsædet, så man herfra kan styre klima og blive underholdt.  

Tilbageslag
Foran er skærmen samme størrelse, mens stilkene ved rattet er forsvundet og erstattet af knapper på rattet - desværre med den ærgelige konsekvens, at det også inkluderer blinklyset. Netop den løsning er noget skrammel at betjene på storebror Tesla S, hvor det så heldigvis kun findes på modeller med den der joke af et halvt rat, som Tesla retteligt kalder Yoke.

Læs anmeldelsen af Tesla S Plaid her,

I den nye Tesla 3 slipper du desværre ikke for dette tilbageslag i gængs automobilbetjening.

Noget som også kræver tilvænning er det såkaldte Smart-shift, hvor man på skærmen styrer gear - altså om du vil køre frem eller tilbage. Systemet findes også i de store modeller, og vi var ikke vilde med det, da vi prøvekørte Model S, hvor især tre-punktsvendinger gøres unødigt besværlige.

Mere og mindre lyd
Nu til alt det gode - 3'eren er angiveligt blevet mere lydløs. Ruderne er blevet mere lydtætte og nye bøsninger, pakninger og mere støjdæmpning hjælper alt sammen på det. Samtidigt kan du den modsatte vej vælge et stort lydsystem med 17 højttalere, dobbelte subwoofere og dobbelte forstærkere i Long Range-udgaven og ni højtalere, en enkelt subwoofer og forstærker i baghjulstræk-udgaven.

Den vindglatte karrosse gør at rækkevidden er steget lidt - baghjulstrækkeren kører 513 kilometer, mod før 491, mens Long Range Dual Motor får 629 kilometer at lege med, hvor det før var 602 kilometer.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

0-100 km/t er uændret 6,1 sekund i den lille, og 4,4 sekund i den store, men tophastigheden har fået et hak ned så den løber ud ved 201 km/t.

Levering af Model 3 med baghjulstræk og Long Range firehjulstræk-varianterne starter i slutningen af oktober i Europa.

I Danmark tilbydes den opgraderede Model 3 RWD fra 339.990 kroner, og den store koster ti kroner under 400.000 kroner.

Har du allerede bestilt din Model 3, får du den nye model, såfremt du endnu ikke har fået et produktionsnummer ifølge Bil Magasinet. 

Se alle Tesla Model 3 på biltorvet her.

Besøg Teslas produktside for Model 3 for yderligere oplysninger.

Se alle elbiler til salg på biltorvet.dk her.