Mercedes mest praktiske model har fået en grundig overhaling med et lækkert og avanceret interiører, nye motorer og 8-trins dobbeltkoblingsgear.
Mercedes B-Klasse er det tyske luksusmærkes mest praktiske model i personbilsprogrammet, men derfor kan den jo godt være lækker alligevel. Så Mercedes har gjort sig umage med at gøre den nye generation ekstra lækker, som netop er blevet præsenteret på dette års Paris motorshow.
Komfortens pris – Mercedes A-Klasse
Udefra har ændringerne mere karakter af en stille evolution end en egentlig revolution, når man tager i betragtning, at der er tale om en helt ny bil og ikke bare et facelift. Forlygterne og fronten minder nu mere om lillebroren A-Klasse og den nye CLS, men fra siden og bagfra er der ikke visuelt ret meget forskel fra den gamle B-Klasse. Det er til trods for, at den nye udgave faktisk har en akselafstand, som er næsten tre centimeter længere.
På gulvet foran bagsæderne er transmissionstunnelen blevet mindre fremtrædende, så det er nemmere at komme ind og ud. Fra midten af 2019 kan man få et justerbart bagsæde, som vi eksempelvis kender det fra den første generation af Toyota Yaris, som kan skydes 14 centimeter frem eller tilbage. Det får bagagerummet til at variere fra 455 liter til 705 liter, men hvis man lægger sæderne ned, så er der faktisk plads til fem liter mindre i bagagerummet i den nye udgave af B-Klasse i forhold til den gamles fulde 1.545 liter.
Lækker teknik
Den nye B-Klasse har adopteret A-Klassens flotte kabine, som blandt andet kan fås med de to widescreen-skærme, som måler 10,25 tommer. De flot forarbejdede luftdyser løfter designet, og så får den praktiske Mercer også MBUX (Mercedes-Benz User Experience), et multimedie-system med kunstig intelligens, som tillærer sig dine vaner. Hvis du har bøvl med ryggen, så kan du glæde dig over, at B-Klassen er ni centimeter højere end i A-Klassen, og selv sæderne fås med massage.
Blød og billig Hyundai Kona keder sig når det går ligeud
Nye motorer og flere gear
B-Klassen er den første model med tværliggende motor, der får den nye 2-liters OM 654-motor, som allerede kendes fra E-Klassen. I B-Klassen yder den 150 eller 190 hestekræfter med 320 eller 400 Nm og kører op til 23,8 km/l ifølge WLTP-normen. Der findes også en mindre 116 hestes diesel, og hvis du foretrækker benzin, så falder valget på den 1,3-liters Renault-motor med enten 136 eller 163 hestekræfter, som er opgivet til 18,5 km/l.
Volvo får et lift – her er V60 Cross Country
En verdensnyhed for Mercedes er en ny dobbeltkoblingsgearkasse med hele otte trin, som kun kommer i forbindelse med den største dieselmotor indtil videre. De øvrige modeller fås udelukkende med den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som vi allerede kender fra A-Klassen.
Priserne på den nye B-Klasse er endnu ikke tilgængelige, men modellen lanceres i Danmark fra februar 2019