Med Hyundais Kona får man mere bil, end man vidste, man kan få for pengene. En blød undervogn er lækker over byens hullede brostensveje, men det går ud over præcisionen ved høj hastighed.
Lad os starte med det vildeste: Prisen på Kona. Den starter ved 209.995 kroner. Kun Dacia Duster er billigere, når vi kigger på crossovers, men i Kona kan du få kvikke motorer, som driver bilen rimeligt hurtigt frem, fem års garanti og interiøret er flere klasser bedre. Interiøret er oppe at tangere folkevognsniveau. Og skal man have Dacia med det samme udstyr, er prisen stort set den samme. Den populære Nissan Qashqai er også mindst 20.000 kroner dyrere og har til sammenligning en hård undervogn, som virker til at være lavet af træ.
Konas undervogn er derimod blød og duvende, og det er fantastisk på dårlige veje, hvor alle stive bump, ujævnheder og huller sluges villigt af den høje og eftergivelige vogn. Det giver så bagslag på motorvejen, hvor den er overraskende levende og fuldstændigt mangler evnen til at køre ligeud.
Døddrukken assistent
Det er nemlig nødvendigt at korrigere en smule på rattet hele tiden, og vognbaneassistenten – det system, som holder dig indenfor de hvide striber – kan ikke rigtigt bruges her, da det virker som om, det er døddrukkent: Bilen sejler flot henover den hvide stribe, hvorefter der korrigeres overdrevent meget og så sejler den over i modsat side.
Ellers er der ikke meget at pege fingre ad, når man husker, hvad bilen koster, og hvad der følger med i pakken. Du får nemlig en pæn lang udstyrsliste allerede fra laveste udstyrsversion, som lige nu hedder Limited Edition, hvor fx vognbaneassistent, LED-forlygter og et system, der kan føre bilen roligt ned ad en stejl skrænt, er standard.
I øvrigt skylder vi også at sige, at det slet ikke er Duster eller Qashqai, Kona skal sammenlignes med. Konkurrenterne i samme klasse er fx Kia Stonic, Seat Arona, Mazda CX-3, Opel Crossland og Renault Captur, men Kona bør kunne tangere til også at blive en danskerfavorit som Duster eller Qashqai.
I vores testversion TREND – som lige nu er afløst af Limited Version Plus - der er næsthøjeste trin, får man nøglefri adgang, trådløs opladning af mobilen, bagagerumsnet, regnsensor og klimaanlæg for blot 5.000 kroner mere end grundprisen. Det er jo rørende.
Æd dine fordomme
Vi testede skrænt-featuren i sandklitterne på Rømø, og det fungerede, som det skulle – man kan slippe speeder og bremse, og så finder bilen selv ud af at trille stille og roligt ned. Netop på sådanne ture ud i naturen giver en SUV med høj frigang fin mening, skal vi hilse at sige.
Drivlinjen er ganske fin og den trecylindrede benzinturbomotor på 1,0 liter, 120 hk og 172 Nm er overraskende momentstærk og kvik i bykørsel. Man kan også få en 1,6 liter på 177 hk, men kun i forbindelse med et firehjulstræk, automatgear og en deraf følgende merpris – knap 300.000 kroner koster den. Senere på året kommer der også en 1,6 liter diesel.
Bagsædepladsen er ikke voldsomt imponerende i forhold til bilens størrelse, og det er bagagerumspladsen til gengæld heller ikke med sine 361 liter. Under bunden er der dog lidt ekstra plads, der er delt op i små rum, som er praktisk til den lille indkøbstur, hvor dine økologiske tomater kan holdes stangen, så de ikke flyver rundt i bagagerummet, mens du leger på klitterne.
Fronten på Kona er frisk at se på med sine smalle, lange kørelys-øjne øverst og en fræk luftindtagssprække lige under motorhjelmsåbningen. Det gør, at den trods sit høje SUV-design er ret skarp og sporty at se på.
Hvis du leder efter en billig SUV, som du ikke behøver gemme om hjørnet, men kan parkere foran caféen, så er Kona værd at overveje, hvis ellers du kan æde dine fordomme om koreansk bilproduktion og ser bort fra, at samtalen om din bil stopper lige efter, du har sagt ordet Hyundai. Og når du så har ædt det og er klar til at købe, må du så overraskende konstatere, at det kan du måske ikke – mange fordomsfrie danskere er kommet dig i forkøbet.
Kona har nemlig hen over sommeren været udsolgt hos mange forhandlere (meeen, det skyldes vist også en lille smule noget, som kaldes for WLTP – og den allernyeste melding lyder på, at den skulle være på lager igen). .