Da Renault Megane Coupé Cabriolet så dagens lys tilbage i 2003 var det lidt af en nyskabelse. Med todelt glastag og plads til fire ombord, gjorde den det muligt at kombinere lysten til en cabriolet, med ønsket om at få en bil, der kunne anvendes hele året.


Efter produktionen af knap 171.000 eksemplarer herunder 459 styks solgte i Danmark -  har Renault nu sat produktionen af efterfølgeren i gang. Salget er så småt gået i gang siden de første motorjournalister fik bilen præsenteret i Valenca i begyndelsen af maj og i Danmark kan vi glæde os til sensommeren, hvor den kommer til salg hos de danske forhandlere.

Unikt glastag og hurtigere lukning
Ganske som tilfældet er med den almindelige Megane er der en række nyskabelser i forhold til forgængeren. Først og fremmest er bilens dynamiske evner blevet opgraderet betydeligt. Et 80 procent stivere karosseri, koblet med en strammere affjedring og en bedre afstemt servostyring sikrer, at den nye Megane CC også er til dem, der ønsker en sportslig bil.

Det todelte glastag er bibeholdt, men er blevet 10 procent større ( 0.47 m2), så det nu er det største glastag i segmentet. Sammen med bagrudens glasareal på 0.5 m2 betyder det, at der er lys fra næsten en kvadratmeter glas i kabinen fra oven og bagfra, så uanset om man kører åbent eller lukket er kabinen badet i lys.

Taget er ikke alene blevet større, det er også blevet hurtigere at åbne og lukke. Tidligere tog det 25 sekunder at folde taget sammen. Nu går der kun 21 sekunder fra man har trykket på knappen, til taget ligger foldet sammen i bagagerummet, der i parantes bemærket rummer 417 liter bagage med taget oppe og 211 liter med taget nede.

Kører man med taget nede vil man bemærke, at der trods det, at forruden er rykket hele seks centimeter længere frem, er mindre turbulens selv med fire ombord. Dette skyldes den vind deflektor som er placeret mellem nakkestøtterne på bagerste sæde. Vind deflektoren sikrer, at man op til 90 km/t ikke oplever  turbulens i kabinen. Og faktisk er det intet problem at føre en samtale ved motorvejshastighed med taget nede At forruden er rykket seks centimeter frem i forhold til forgængeren sikrer også lettere adgang til kabinen.

Det todelte glastag, der er produceret af tyske Karman, består af to glaspaneler, der foldes sammen som et V når det skal ned i bagagerummet. Selve taget vejer 75 kilo.

Længere og mere dynamisk
I forhold til forgængeren er bilen også vokset. I alt er den nu 4.48 meter lang, hvilket er 13 centimeter længere end forgængeren. Den er også blevet 3,4 cm bredere, 3 centimeter højere, og akselafstanden på 2.61 meter er øget med 8,7 cm. Det betyder en ekstra centimeter knæplads til bagsædepassagerene i forhold til den tidligere Megane CC.

Interiørmæssigt er den nye Megane CC naturligvis væsentlig anderledes end forgængeren. Den har identisk instrumentering med det fra den nye Megane. Det vil sige digitalt speedometer og analog omdrejningstæller. Som noget unikt for Megane CC har sæderne fået bedre sidestøtte.

Sikkerhed har altid været Renaults varemærke og den nye Megane CC er ingen undtagelse. Den er naturligvis bygget på den normale Renault Megane hatchback. En bil, der da den blev kollisionstetet i EuroNCAP, fik den højeste scorer nogensinde i segmentet. Denne sikkerhed er naturligvis ført med over i Megane CC.

Den nye Megane CC vejer i alt 160 kg mere end den tlsvarende hatchback version, hvilket har medført nogle ændringer i opsætningen af undervognen for at sikre samme dynamiske køreoplevelse. Affjedringen er gjort 13 procent fastere foran og 17 procent fastere bagved, mens anti roll barren er 50 procent stivere.

I Danmark bliver det muligt at vælge mellem to forskellige versioner -begge med benzinmotor.

Indgangsversionen er udstyret med den 1.6 liters motor der yder 110 hk og har en seks  trinsgearkasse. Denne fås i expressionversion, hvilket betyder et væld af standardudstyr som aircondition, fartpilot, ratbetjent radio/cd og naturlivis seks airbags og antiskridsystemet ESC.

For de med lyst til mere luksus og mere spark i motoren er valget lige for. Den nye 1.4 liters turbomotor der yder 130 hk koblet med luksusudstyret i Privilege sætter prikken over i?et i bilen. Privilege har som udgangspunkt næsten alt det hjertet begærer. Dobbeltzonet klima, 16 tommer alufælge, dellæder og meget meget mere.

Den nye Renault Megane CC produceres som forgængeren på fabrikken i Douai, der siden 1969 har dannet rammen om produktionen af blandt andet Renault 5, Renault 14 og siden 1995 også Renault Megane.

Det er endnu ikke offentliggjort priser på den nye Megane CC, men en pris på under 390.000 kroner for indgangsversionen med 1.6 liters motor  og omkring 440.000 kr. for en Megane CC med 130 hk 1.4 TCe motor og højeste udstyrsniveau ligger fast.