Klumme: Det er vigtigere end nogensinde at skelne mellem en hurtig bil og en sjov bil. Og nogle skal sige det højt. Det mener den nye mand på redaktionen, Ebbe Sommerlund, som deler sine tanker her.
Længe inden jeg blev motorjournalist, sad tallene fra Bil-Revyen på rygraden. De var blevet terpet i ren interesse, og antallet af hestekræfter, newtonmeter, topfart og 0-100 km/t for alle biler, jeg kunne tænke mig at eje, lå gemt i hjernebarken.
Tusindeårsfalken - Tesla Model 3 er landet
Da jeg så rent faktisk blev motorjournalist, og diskuterede forskel i accelerationstider på 0,3 sekunder med andre journalister, svarede flere: Det er ikke noget vi går særligt op i, for du kan ikke mærke så små forskelle og du bruger det ikke i hverdagen.
Jeg var stadig forblændet af tal og synes, at det var sjusk, at vi ikke målte flere accelerationer på testbilerne, men langsomt gik pointen op for mig: Man kan ikke vurdere en bil på tallene i Bilrevyen. Der er noget helt andet på spil.
Elbiler ydmyger sportsvogne – eller gør de?
Hvem har ikke set Teslaer, der kører fra sportsvogne, og hvem har ikke set kommentarer fra Tesla-fans, der håner sportsvogne, muskelbiler og deres ejere, fordi de ikke er så hurtige ud af boksen, som elbiler med firehjulstræk og tractioncontrol, der kan justeres på millisekunder.
Kom tættere på himlen - brugttest af tre klassiske sportsvogne
Det er faktum, at elbiler kan være sublime til accelerationer, ligesom de tal, jeg læste i Bilrevyen, var fakta. Det er også fakta, at de plug-in-hybrider, der pt. storsælger på grund af afgiftsrabat, er hurtige til at accelerere. Det er det, elmotoren kan.
Men er det sjovt? Ja, en gang, to gange, tre gange i måneden måske. Du bliver nødt til at tage et valg – er glæden en følelse af, at du går i et med maskinen, eller handler det bare om at måle en vis legemsdel?
Toyotas gudsbenådede køremaskine bliver endnu sjovere
For det er faktum, at en chiptunet BMW 530d spurter fra en Toyota GT86, men sjov er den altså ikke. Jo jo, en GT86 kunne godt bruge nogle flere bøffer, men den er stadig sjov, fordi du skal kæmpe for det, men så belønner den dig også ved at tale til dig gennem rat, sæder, speeder og gearstang.
Gammel kan trumfe nyt
For nylig var vi på Jyllandsringen med Youtube-kanalen High on Cars. Med os havde vi en Porsche 911 Carrera PDK (370 hestekræfter, 2016), en Renault Megane Trophy R (300 hestekræfter, 2019) og en Peugeot 306 GTI-6 (200 hestekræfter, vistnok 2002).
Hvilken var hurtigst? Porschen fra 0-100 km/t. Megane rundt på banen på grund af ekstreme dæk og dedikeret undervogn. Hvilken var sjovest? Ja, det er ikke en af de to.
Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra?
Peugeot 306 GTI-6 gav det største smil – altså den langsomste og klart billigste bil. Nogle gange er det svært at forklare, hvorfor nogle biler har det udefinerbare, som gør dem elskelige, men ikke her. For det, der gør den gamle GTI fed og sjov, er dens evne til at danse med dig. Du kan hele tiden mærke, hvad bilen laver, og du kan hele tiden justere linjen med speeder og rat i kombination. Drejer den ikke skarpt nok? Gå lidt af gassen, og bagenden trækker ud, og forenden ind, og fordi det er en sugemotor, så skal du ikke vente på at turboen spoler op og laver effekt. Og lyden, der ikke hakkes i stykker af et roterende skovlhjul i en turbo, er forrygende – alle sanser kommer i brug. Du skal selv ramme det rigtige gear, og du skal selv jagte den perfekte tilkobling, nedbremsning, indstyring og så videre. Det er udfordrende – og det er sjovt.
Hybrid og firehjulstræk – det er hurtigt, men er det sjovt?
Kun få vil påstå, at en Golf GTE er sjovere end en Golf GTI Clubsport, men du kan alligevel høre nogle, der ikke forstår, at man giver så mange penge for en GTI, når en GTE koster 200.000 kroner mindre. Og jeg lyder næsten også som en idiot, når jeg siger det: En GTE når ikke en GTI til sokkeholderne, hvis vi ser bort fra prisen og evnen til at køre til bageren uden at starte en forbrændingsmotor. Den er faktisk langt fra.
GTE lider af de samme problemer, som næsten alle hybrider – den er tung. Den vejer mere end 300 kg mere en Golf GTI Batterier vejer godt til, og vægt er ikke godt, når det skal være sjovt.
Køreglæde i højeste potens – Porsche 911 GT3
Mens det måske ikke er så overraskende, at GTE ikke er særlig sjov, er det næste måske mere kontroversielt: Golf GTI (Clubsport) har en slags storebror, der i modsætning til GTI trækker på alle fire hjul i stedet for kun forhjulene. Den hedder Golf R og nyeste aftapning har 320 hestekræfter – jeg har ikke prøvet den nyeste, men dog Tiguan R med samme teknik, og jeg vil godt garantere, at den heller ikke når Golf GTI Clubsport til sokkeholderne, når vi taler sjove køreegenskaber.
For en Golf R kører præcist og dødkedeligt – den er point and shoot. Den er hurtig, men den er ikke levende. Det er som at forsøge at danse med biermutter, mens hun holder fem krus bayersk øl.
En Golf GTI Clubsport kan danse – og det er ren køreglæde for sådan nogle som mig. Desværre fås den kun med DSG, og selvom det er mere effektivt, så giver manuelt gear mere tilfredsstillelse.
Jamen kan en elbil ikke være sjov? Tjooe, en Tesla Model 3 Performance kører godt og er vanvittigt hurtig, men den taler ikke rigtig til alle sanser. Porsche Taycan? Tjoee, hurtig og sportslig, men over to tons!
Fremtiden lige nu – Porsche Taycan Turbo S
Elbiler er bare temmelig tunge, og vi har endnu ikke set en GTI-elbil. Måske ændrer det min mening – indtil da findes den bedste køreglæde i sportslige biler, og de er desværre urimeligt meget dyrere end hybrid- og el-biler.
Så ja, vilde hybrider og elbiler er hurtige, når det går lige ud, men hvad kan man bruge det til? Politiet tager alligevel bare din Tesla, når du nakker en BMW M5 ved et lyskryds.
PS her en lille liste over biler, der gør dig glad, når vejen snor sig, og du vil danse med din bil – der er heldigvis mange flere, men her er nogle stykker:
6 sjove biler, som ikke kan køre fra en Tesla men de er sjovere
Renault Megane RS Trophy – grov i gearkassen og halvkikset infotainment, men en fed hooligan.
Ford Focus ST – interiøret er lidt tamt, men Ford kan bare skrue en undervogn sammen
Ford Fiesta ST – bedste bøllebil. Måske nogensinde
Toyota GR Yaris – du sidder for højt, men for dælen, den er dedikeret
VW Golf GTI Clubsport – håbløst rat med ratvarme, der tænder hele tiden på banen. Men leg med speederen, og alt er tilgivet.
BMW M140i (med baghjulstræk) – alt for blød til at hedde noget med M, men et brag af en motor og baghjulstræk.